
Former National Union of Mineworkers Chief Executive
Roger Windsor has won a libel action against the 
Sunday Express and its former editor, Rosie Boycott, over 
allegations that he spied for the security services during
the miners’ strike of 1984 and 1985.

On 21 May 2000 the Sunday Express ran an article by
Nigel West (a pseudonym of Rupert Allason, the spy writer
and former Conservative MP) headed “Spy expert predicts
the revelations in former MI5 chief’s memoirs”. The article
referred to the anticipated publication of Dame Stella
Rimington’s autobiography and alleged that Mr Windsor
had acted as an MI5 “mole” during the miners’ strike, 
tipping off the Government about strategic decisions taken
by the NUM leadership.  By doing this, the article alleged,
Mr Windsor had betrayed the miners and had ensured the
collapse of the strike. 

These allegations had been published more than once
some years previously, by left-wing Labour MPs speaking
in Parliament. However, the cloak of Parliamentary 
privilege which applied on such occasions had always 
prevented Mr Windsor from taking steps to clear his
name. Publication of the allegations by the Sunday
Express in a non-privileged context, combined with
Carter-Ruck’s “no win, no fee” scheme, meant that he
could, at last, take action.

Proceedings were issued by Carter-Ruck partner
Cameron Doley and, after a hard-fought battle lasting
some 18 months, the Defendants accepted that their 
allegations were wholly untrue. They agreed to enter into a
settlement whereby they accepted (by way of statement in
open court) that Mr Windsor had never provided any 
information to MI5, MI6 or any other government 
organisation about the NUM or its members, or about any
aspect of the miners’ strike. Dame Stella Rimington had
herself already stated publicly that there was no truth in the
Defendants’ allegations. As well as joining in the reading of
a statement in open court, the Sunday Express and Ms
Boycott withdrew their allegations and apologised to Mr
Windsor on the pages of the newspaper. They also agreed
to pay Mr Windsor a substantial sum in damages, 
together with his legal costs, and undertook not to 

In November 1998 Carter-Ruck launched its Conditional
Fee Agreement (“no win, no fee”) scheme for media 
related cases.  At the time other lawyers in the media field
cast doubt on the scheme, raising the spectre of conflicts
between the client and the lawyer, but in practice such

problems have not materialised.  
The scheme quickly gathered momentum and as early

as December 1998 we conducted the first libel trial under
a CFA.  This was Morrelli and Coyle v News International.
The trial ended with success for Ms Morrelli and Mr Coyle
who were awarded damages of £45,000.

Since then it has not been all plain sailing but there is no

Get Carter-Ruck FEBRUARY/ MARCH 2003

Get Carter-Ruck 

A
LL

P
H

O
T

O
G

R
A

P
H

S
 A

S
S

O
C

IA
T

E
D

P
R

E
S

S
 A

N
D

 T
H

E
M

O
V

IE
S

T
O

R
E

 C
O

LL
E

C
T

IO
N

CFAs - Four Years On

Victory for former 
NUM Chief over 
Miners’ Strike “Spy” libel

republish the offending allegations at any time in the future.
Mr Windsor’s victory was referred to in the course of the

recent BBC television series “True Spies”.
The vindication obtained at long last by Mr 

Windsor represents a particularly welcome  success for 
Carter-Ruck’s Conditional Fee Agreement scheme. 

Girls, guns and fast cars - how to spot a real 
secret agent

newsletter  4p V2 NEW  13/2/03  6:45 PM  Page 1



The Communications Bill is due to come into force next
year. OFCOM, a single statutory regulator, will take 
responsibility for all broadcast regulatory functions. The
paving act, The Office of Communications Act 2002, 
is already in force. Power will be removed from 
existing regulators - ITC, BSC, Radio Authority, Radio
Communications Agency and OFTEL – and handed 
over to OFCOM. The chief Executive of OFCOM has just 
been appointed.

The recommendations by the Lords and Commons Joint
Committee, chaired by Lord Putnam, were wide ranging.
Key points included: 
� a power to fine the BBC in respect of breaches of its 

obligations - thus bringing it in line with the position of 
the other broadcasters; 

� placing OFCOM under the sole responsibility of the
Department of Culture, Media and Sport; 

� increasing the size of the OFCOM board; and 
� clarifying the statutory duties of OFCOM.  

The BBC is currently regulated by internal complaints to
the Board of Governors, and externally by the BSC. The
ITC regulates commercial broadcasters and has the power
to fine broadcasters for breaches of the ITC code. 

The recommendation regarding the BBC is to be 
welcomed. This is a significant move towards the level

playing field much touted by the Government, and will
make the BBC more accountable to the independent 
regulator. However, critics including David Liddiment 
of ITV say the Government has not gone far 
enough and the separate status for the BBC and 
position of the Board of Governors is anomalous in the 
21st Century.  

The Government announced that it was accepting most
of the recommendations of the Putnam Committee, whose
report was issued at the end of July. The Report made 148
criticisms and recommendations in respect of the draft
Communications Bill. More than 120 of these have been
adopted and the new version of the Communications Bill
was published on 19 November 2002.

After the Putnam recommendations, the OFCOM board
is to be expanded so that the maximum number of 
members is nine. OFCOM is also going to be given a freer
hand to review its activities and functions to ensure that it
is not over-regulated. The Government has also agreed to
redraft the statutory duties of OFCOM. 

One important point still requires further work. This 
concerns the way in which fairness and privacy complaints
are handled. Broadcast media has for decades been 
subject to statutory regulation regarding privacy and 
fairness complaints. On occasion this has led to decisions
of the regulators being challenged in the courts by
aggrieved parties such as in the Dixons case (concerning
use of undercover filming of customers at Dixons stores)
and the Barclay brothers’ complaint concerning film taken
on their private island.

doubt that the scheme has broadened access to legal
advice in the media field to a considerable extent. We have
successfully acted for about 200 people, most of whom
would not have been able to afford to take on the press
before the introduction of CFAs.  Under the scheme we
have acted for teachers, charity workers, policemen, 
doctors, a judge, solicitors, a human rights campaigner, a
cab driver, a car valet, members of the armed forces, 
academics, journalists and so on.  However, it still requires
considerable courage for private individuals to take 
newspapers and broadcasters, with their enormous
resources, through the courts.

Our biggest success under the scheme, in financial
terms, has been for Dr Joe Rahamim, a Plymouth surgeon,
who won £175,000 from ITN and Channel 4 in 2001. Other
clients have won six figure damages but the majority have
cleared their names by receipt of more modest sums.
Normally a client’s priority is a prompt and fulsome 
apology rather than to maximise the award of damages.

The scheme is also available to defendant publishers but
while we have offered to act on a “no win, no fee” basis for
defendants on several occasions, in all such cases the
matter has been quickly resolved.

Although the scheme is primarily aimed at media related
cases, we have also extended it to other areas of the law,
in particular employment cases.

No fee is initially charged for reviewing potential cases
and then, if we take the case on, both our fees and, 
usually, those of Counsel are subject to “no win, no fee”

agreements. A significant number of barristers from 
both the main defamation chambers, 1 Brick Court 
and 5 Raymond Buildings, have acted under the scheme.
The client, unless unable to do so, pays the other 
disbursements of the case although, if the litigation is 
successful, these are usually recoverable from the other
side. The client does have to take into account his or 
her potential liability for the defendant’s costs if the 
litigation is lost. Insurance is available to cover this 
potential liability. However, the risks associated with
defamation proceedings concern insurers and, in 
consequence, the premiums sought are often huge. As a
result, many clients have chosen to take on the risk 
themselves.   

Defendants appear to respond in the same way to claims
being brought under CFAs as they do to those funded on
an ordinary basis. If a complaint has merit then, however 
it is funded, most publishers are sensible about the terms
they will offer to settle it. However, if they are not, a later
settlement can become very expensive when a claimant is
funded by way of CFA, due to the success fee that is
recoverable. Therefore there is a premium on defence
lawyers giving realistic advice at an early stage.

Overall the Carter-Ruck CFA scheme has been a 
considerable success for the firm and we hope to be able
to assist many more people in the future under it.

Alasdair Pepper

Get Carter-Ruck 

The Communications Bill - 
privacy diluted?

newsletter  4p V2 NEW  13/2/03  6:45 PM  Page 2



High profile supermodel Caprice Bourret has won
damages and an apology from The Sun.

The newspaper published an untrue front-page
story alleging that Caprice had had a one-night stand
with Steve Bing (of Daily Mirror apology fame) 
at the time of the breakdown of his relationship with 
Liz Hurley. Following the commencement of libel 

proceedings (by
Carter-Ruck’s
Mark Thomson
and Hanna
Basha), The Sun
agreed to pay a
substantial sum
to Caprice in
damages,
together with
her costs, and 
to publish 
a full apology
which accepted
that there was
no truth in its 
original story.

Diplomat wins “slave girl” 
libel action

Caprice stuns Sun

Get Carter-Ruck 

FIRM ANNOUNCES NEW APPOINTMENT
Barton Taylor, one of the most experienced 
practitioners in the defamation field, joined the 
firm as a partner in August.  Barton was head of 
the defamation department at Russell Jones and
Walker for 21 years. In 1998 he joined Gouldens 
as head of their defamation department. Barton is
particularly well-known for his work for the Police
Federation, for whom he won an unbroken series
of cases in the 1990s. 

Broadcasters have had to deal with different regulators
and different codes of practice. Over the years very
detailed broadcast codes have been drawn up and
enforced in various ways.  The legal basis for these 
activities is statutory, namely the Broadcasting Acts and
the powers and duties set out in those statutes.
Broadcasters frequently employ “compliance lawyers” who
seek to ensure that proposed broadcasters comply with
the myriad codes of practice. Their tasks will soon be easier.

Under the new regime the fairness and privacy 
regulation regime will be based on clause 3 which provides
under clauses (1) and (2) that it shall be the duty of
OFCOM, in carrying out their functions to secure, in the
case of all television and radio services, adequate 
protection to members of the public and all other persons,
from both unfair treatment in programmes included in such
services and unwarranted infringements of privacy.
However, clause 3(3)(g)says that OFCOM must have
regard to the need to secure fairness and privacy 
standards “in the manner that best guarantees an 
appropriate level of freedom of expression …”

The problem with these clauses is that collectively they
seem to create a presumptive priority for freedom of
expression. If so they may conflict with the Human Rights
Act 1998.  This gives effect to Convention rights of respect
for privacy (Article 8) and freedom of expression (Article
10). These are both qualified rights, so that any 
interference must be justified and only so far as is 
necessary. Libel claims have been held to be a justified
interference with freedom of expression. Public interest
defence may justify interference with an individual’s right 
to privacy.  

However, freedom of expression is not a right which is
the subject of any “guarantee”. It all depends on whatever
other rights and interests are in play. In the Douglas case
Lord Justice Sedley pointed out that Convention case 
law does not give Article 10(1) the presumptive priority that
is given to the First Amendment in the US. Hugh Tomlinson
QC in his forthcoming supplement to The Law Of Human
Rights (OUP 2000), says that it is doubtful whether such a
“hedged” provision strikes a proper balance between
Articles 8 and 10. No doubt the Government will also
rethink this provision otherwise the new section may 
conflict with the Human Rights Act.         

Mark Thomson

In the High Court in July 2002 the settlement was
announced of a libel action brought by Mr Abdel Mahmoud
Al-Koronky against the Sunday Telegraph. Mr Al-Koronky
was, between September 1998 and April 2000, Charge
d’Affaires at the Sudanese Embassy in London and
thereafter, until July 2002, the Republic of Sudan’s Press
Councillor in London. 

On 17 September 2000 the Sunday Telegraph 
published an article based upon claims made by one
Zainab Nazer, who had briefly been employed by Mr 

Al-Koronky as an au pair in London. The headline of this
article - “Sudan diplomat ‘kept slave girl in London home’”
– effectively summarised its contents. When the Sunday
Telegraph refused to withdraw the story and to apologise,
libel proceedings were commenced. After the initial stages
of the case, Carter-Ruck represented Mr Al-Koronky under
its Conditional Fee Agreement scheme.

The action ended in settlement when the Sunday
Telegraph unreservedly withdrew its allegations and,
through its lawyers, “sincerely and unequivocally” 
apologised to Mr Al-Koronky. The newspaper also 
undertook not to repeat the allegations complained of and
agreed to pay a “very substantial” sum in damages to Mr
Al-Koronky, together with his legal costs. In other words,
Mr Al-Koronky obtained as complete a victory as could
have been obtained through the court proceedings.

newsletter  4p V2 NEW  13/2/03  6:45 PM  Page 3



Carlton Television (advised by Mark
Thomson) successfully settled 
its libel action against The News of 
the World concerning allegations 
that its flagship Cook Report shows
were faked. Carter-Ruck is now 
acting for Carlton in relation to a vari-
ety of other matters.

Jemima Khan (right) secured 
an apology from The Mail on Sunday 
following the publication of an 
inaccurate story, incorporating wrongly
attributed quotes, concerning a break-in 
at her home. Mrs Khan was represented 
by Ruth Collard.

Conservative Party Chief Executive,
Mark McGregor (advised by 
Alasdair Pepper) has won a libel action 
against Punch magazine, over an 
article concerning his time as chairman 
of the Federation of Conservative
Students. Mr McGregor received 
an unreserved apology, together with 
substantial damages and costs.

The actress Michelle Collins is currently instructing the
firm in relation to a variety of media-related matters.

Barton Taylor is acting for a senior Metropolitan
Police officer in libel proceedings brought 
against The Daily Mail and The Evening Standard
over reports concerning the Hamilton rape 
allegations.

Pro-democracy campaigner James Mawdsley, 
who was sentenced to 17 years in prison in Burma 
before being released in 2000, has won his libel 
case against The Guardian. Mr Mawdsley 
(who was represented by Alasdair Pepper) received 
an apology, damages and costs.

Fellow media lawyer Rhory Robertson (advised by
Nigel Tait) is suing the Law Society Gazette following
publication of untrue allegations about former 
firm Swepstone Walsh. A front-page apology has
already been published.

The Ministry of Defence has apologised and 
paid substantial damages and costs to three soldiers 
following publication of a press release wrongly 
alleging that they had been charged with the 
killing of two Albanian civilians and that they were 
to be court-martialled. The successful claimants 
were represented by Ruth Collard.

Labour MPs Helen Clark and Martyn
Jones have obtained apologies 
from The News of the World, together
with damages and costs, following 
publication of an inaccurate article 
concerning the employment of 
secretaries and research assistants on
the public payroll. The MPs were 
represented by Carter-Ruck partner
Ruth Collard who also secured 
further apologies for Mrs Clark from 
The Daily Mail and two radio stations.

The firm’s Employment Department 
is acting for Yusuf Islam (formerly 
Cat Stevens) in relation to a number
of matters.

The Court of Appeal has upheld a 
High Court Judge’s decision to strike 
out libel proceedings brought by 
Mr Ralph Wallis against the Valentine
family (advised by Nigel Tait 
and Adam Tudor) as being an abuse 
of process. 
(Times Law Reports, 9 August 2000).

On 14 October 2002, the Court of Appeal overturned
the judgment of Mr Justice Lightman, who 
had given Naomi Campbell summary judgment 
for part of her claim against her former personal
assistant Vanessa Frisbee. The Court "reached 
the reluctant conclusion" that the matter is 
not fit to be determined without a full trial. 
The Court stated that "the answers to the issues
raised on this appeal are not so clear as to 
entitle Miss Campbell to the summary judgment that
she has obtained." 

The Court noted that Lightman J's resolve to
attempt to restrict the scope of this dispute 
was "praiseworthy" and that Miss Frisbee 
"would be well advised to reflect carefully on his
[Mr Justice Lightman's] conclusions in relation 
to the merits of the issues debated before him."
The case continues.

The firm, which successfully represented Sir Ranulph
Fiennes has now been instructed by another author and
prominent explorer, Benedict Allen, who was recently
described by the Radio Times as “television’s most fearless
man” and who crossed the Amazon Basin, the Gobi and
Namib deserts and the Arctic, before arriving at Shoe Lane.

The actor Ewan McGregor is currently instructing the
firm in relation to various matters. 

News

If you have any comments on this Newsletter, or if you require any other information, 
please contact Adam Tudor on: 020 7353 5005 or e-mail Adam.Tudor@carter-ruck.com

Get Carter-Ruck 

newsletter  4p V2 NEW  13/2/03  6:45 PM  Page 4


