
Ms Frisbee worked for Ms Campbell between January and
April 2000, after which relations between the two women
disintegrated. Frisbee then proceeded (despite the 
existence of a written confidentiality agreement) to sell her
story to the News of the World, for which she was paid
£25,000 and Max Clifford received £5,000.

The Litigation
Following the News of the World’s publication of the

story (which included a number of allegations concerning
Ms Campbell’s private life and sexual relationships)
Campbell commenced High Court proceedings against
Frisbee for breach of confidence, claiming damages or an
account of profits.

In her Defence Ms Frisbee argued that any duty of 
confidentiality was in fact discharged by what she alleges
to have been Ms Campbell’s wrongful repudiation of her
service contract. Alternatively, the Defence argued that
even if the duty of confidentiality had not been discharged
then there was a public interest in the information being
disclosed to the press. Frisbee also put forward a 
counterclaim for assault.

In August 2001 Deputy Master Lloyd awarded Ms
Campbell summary judgment in respect of Frisbee’s 
disclosure of confidential information in so far as it related
to Campbell’s private life (as opposed to the allegation of
assault), and that the rest of the case should go to trial.
Frisbee appealed.

The Judgment of Mr Justice Lightman
In a landmark decision handed down on 14 March 2002,

Mr Justice Lightman upheld the Master’s decision. He
found that Frisbee’s disclosure to the tabloid newspaper of
confidential information concerning Ms Campbell’s private
life (including allegations of infidelity and a secret 
relationship with actor Joseph Fiennes) was a flagrant and
deliberate breach of her express and implied duties of 
confidentiality. He found that even if Ms Campbell had
committed a fundamental breach of Frisbee’s service
agreement (a question which was in issue between the
parties) there could be "no conceivable basis" for any 
suggestion that such a breach could have the effect of
releasing Frisbee from her obligations of confidentiality. 

In considering whether there was any public interest in
the information being disclosed notwithstanding Frisbee’s 
contractual obligations, the judge emphasised the need to
balance (on a case by case basis) the right to freedom of
expression enshrined in Article 10 of the European
Convention on Human Rights on the one hand, against the
individual’s right to privacy under Article 8 on the other. 
He held that "public figures are entitled to a private life and
protection of their rights of privacy and confidentiality".

When carrying out this balancing exercise the courts had
to bear in mind that although the right to freedom of
expression is clearly important to society at large, there is
also a substantial public interest in requiring parties who
have contracted (and been paid) to respect confidentiality
to continue to do so, as was the case here. 

Citing the recent Court of Appeal decision in A -v- B, C
and D (known in legal circles as "the footballer case", and
which had been handed down  only three days earlier) Mr
Justice Lightman acknowledged that the court may take
into account the fact that the public have an 
understandable and legitimate interest in being told 
information. However, in order for a defence of public 
interest to override an express obligation of confidence,
the information would as a rule need to go beyond merely
being "interesting" to the public – there must be a 
"pressing public need" to be told. Given that the alleged
relations between Ms Campbell and Mr Fiennes took place
in private, and given that they could not to any great
degree affect Campbell’s fitness to continue her career as
a model, the judge held that there was no such 
necessity - in contrast with the visit to a brothel by a well 
known children’s television presenter in the recent 
Theakston case.

Naomi Campbell is being advised in this dispute by
Mark Thomson of Carter-Ruck.

Naomi Victorious
Against 
Former Assistant
Naomi Campbell has won an important 
victory in the latest instalment of her 
High Court proceedings against Vanessa
Frisbee, her former PA.

SUMMER 2002

Carter-Ruck Newsletter 

A
LL

P
H

O
T

O
G

R
A

P
H

S
 A

S
S

O
C

IA
T

E
D

P
R

E
S

S



Victor Kiam II–v- MGN Limited

In an important decision upholding the damages 
awarded to Victor Kiam in his March 2000 libel action, the
Court of Appeal has given much needed guidance on its
power to interfere with jury awards under section 8 of the
Courts and Legal Services Act 1990 and rule 52.10(3) of
the Civil Procedure Rules. The Court of Appeal’s decision
was also the first occasion on which it has considered a
"bracket" of damages put to a jury by the trial judge.

The decision is also significant for being only the second
time the Court of Appeal has upheld a damages award by
a jury. On both occasions Carter-Ruck acted for the 
successful claimant.

The Case
The libel sued upon was a prominent article which

appeared in the "City Slickers" column of the Daily Mirror
on 6 January 1999. It concerned Mr Kiam’s investment in
Ronson, the cigarette lighter company.

Mr Kiam (represented by Nigel Tait) contended (and the
jury appear to have accepted) that the article meant
(among other things) that his entrepreneurial acumen had
deserted him and that he was prepared to give up Ronson
and close it down.

In fact the article was untrue in every material respect.

Trial at first instance
At trial the judge, Mr Justice Moore-Bick, gave careful

guidance to the jury as to the appropriate level of damages
by reference to the ceiling on awards in personal injury
cases. Furthermore, whilst emphasising to the jury that the
decision on damages was theirs and theirs alone, he 
suggested that he considered £40,000 to £80,000 to be an
appropriate range of damages for a case such as this.

On 10 March 2000, following a five-day trial, the jury 
gave judgement for Mr Kiam and awarded him damages 
(including aggravated damages) of £105,000.

MGN (the Mirror’s publishers) appealed against the 
quantum of the award.

The Appeal
By a majority of 2 to 1 (Lord Justice Sedley dissenting)

the Court of Appeal upheld the jury’s award.
In the leading judgment, Lord Justice Simon Brown

stressed that he felt the damages "bracket" of £40-80,000
which Mr Justice Moore-Bick had put to the jury as 
guidance was entirely reasonable, particularly as the trial
judge and jury had had the advantage of hearing the whole
trial and therefore had a full understanding of all the
issues.

His Lordship stressed the continuing pre-eminence of
the jury’s role in assessing libel damages. He took heed of
the dictum in John -v- MGN Limited that the Court of
Appeal should bear in mind the possibility that the jury’s
judgment may be preferred to that of the trial judge himself.

Crucially, his Lordship also stated that a jury award should
not be condemned as unreasonable unless it was out of all 
proportion to what could sensibly have been thought
appropriate. This, he felt, was not such a case.

Commentary
Simon Brown LJ’s judgment sheds helpful light on the

Court of Appeal’s current approach to the review of jury
awards under section 8 and to the important role of 
damages brackets, "comparables" (ie the use of other libel
awards for guidance as to the appropriate level of 
damages in any given case) and personal injury awards in
guiding juries. Furthermore, on the face of it the "out of all
proportion" test referred to above appears to confirm the
Court of Appeal's reluctance to intervene in jury awards. 
As such, the judgment goes some way towards restoring
certainty and confidence in the jury's role as the principal
arbiter of the level of damages.

MGN have been refused permission to appeal to 
the House of Lords.

On 31 January 2002 the Lord Chancellor announced 
that he had asked the Law Commission to investigate 
"perceived abuses" of defamation procedures and 
in particular to consider the "problems caused by 
intimidatory tactics such as gagging writs and gagging 
letters".

"Gagging" writs and letters - Theory
The expression "gagging writ" has traditionally been

used to describe court proceedings issued by a litigant who
has no genuine intention of pursuing his complaint. 
Such litigants instead begin actions solely for the purpose
of preventing the publisher of the words complained 
of (or for that matter any other potential publisher) 
from repeating or referring to those words again by putting
them at risk of being in contempt of court or aggravating
the damages which they may be ordered to pay at trial. 

Similarly, gagging letters place the publisher on notice 
of the claimant’s complaint. They are intended to 
intimidate the publisher into either not publishing in the 
first place or not repeating the words complained of for 
fear of a claim for aggravated damages ensuing.

Practice
There is no doubt that in years gone by there was 

a perception that certain individuals - most notably 
Robert Maxwell - did indeed try to gag the press by 
commencing proceedings for libel without necessarily 
having any real intention to see them through to trial.

Were it the case that this practice was still widespread
then the Lord Chancellor’s concern would be well 
founded and an inquiry welcomed by libertarians 
everywhere, particularly in light of the recent 
incorporation into English law of Article 10 of the European
Convention on Human Rights.

However, in reality most of the available evidence 
seems to suggest that defamation procedures are 

Court of Appeal uphold jury
award to the Man 
Who Liked It So Much, 
He Bought The Company!

Law Commission Announces it
Will Investigate ‘Abuses’ 
of Defamation Procedures



not being abused in this way. Quite the contrary. 
The inception of the CPR in April 1999 as well as the
Defamation Pre-Action Protocol have triggered a sea
change in the way in which parties must approach 
litigation. Specifically, it is now far more risky for a 
Claimant to commence proceedings unless he or 
she genuinely intends to see them through to trial. 
The courts are much more proactive in setting, and then
policing, the procedural timetable up to and including trial
and can impose costs sanctions on a party who is 
dragging their heels or even strike out their case 
completely.

There are therefore genuine disincentives against 
bringing proceedings which a Claimant is not truly able 
or willing to pursue to trial. This is no doubt reflected 
in the substantial decrease in recent years of the number 
of claim forms being issued in the High
Court, both in defamation and in other civil
law areas generally.

Furthermore, there is little evidence to
suggest that in practice publishers feel
"gagged" from writing about a complainant
or the subject matter of their complaint 
for fear of a prosecution for contempt of 
court. Prosecutions are extremely rare; 
successful ones even more so.

As regards gagging letters, the
Defamation Pre-Action Protocol in fact
requires a claimant to set out their
complaint in writing and to give the 
publisher a chance to respond, before
court proceedings are issued. That 
is surely the correct approach and it 
would be a retrograde step to discourage 
complainants from adopting it. It is 
submitted that it would be wholly wrong 
to dissuade bona fide complainants 
from making their complaint in the first
place by threatening them with costs 
or other sanctions should they not then 
go on to sue. Perversely, such a rule may
simply force complainants to issue court proceedings in a
bid  to avoid such a penalty, which is precisely the opposite
of what the CPR seeks to achieve.

We can only speculate as to what changes 
the Law Commission may propose be made to 
the law should it conclude that defamation procedures 
are indeed being "abused". Carter-Ruck and, no doubt, 
other firms have now made extensive representations 
to the Law Commission as part of its consultation 
process. It may be that ultimately the Commission 
will conclude (as did a similar investigation in New South
Wales in the mid-1990s) that defamation procedures 
are not in fact being abused to the degree that 
newspapers would perhaps like it to think. Either way, 
the Commission will no doubt bear in mind that the 
law needs to continue to maintain a proper balance
between the right of freedom of expression and the 
right to reputation. The law since Reynolds, (which has
created a defence of responsible journalism) combined
with the checks and balances of the CPR and Pre-Action
Protocol, would appear to go a long way towards 
achieving just such a balance already.

Adam Tudor

Eugenia Williams -v- MGN Limited And Anor

In the High Court on 25 January 2002 the settlement was
announced of a libel action brought by Eugenia Williams,
an American boxing judge, against the Sunday Mirror.

In 1999 Ms Williams had been appointed to sit as one of
three judges for the World Heavyweight title fight between
Evander Holyfield and Lennox Lewis. She was already
very experienced, having judged over 90 fights and 

been commended for her contribution to boxing.
The Holyfield-Lewis fight took place in Las Vegas on 13

March 1999. Famously, it ended in a draw. Ms Williams
scored the fight in favour of Holyfield.

Eight days after the fight, on 21 March 1999, the Sunday
Mirror printed a front page story under the headline
"SECRET LIFE OF LEWIS FIGHT JUDGE" concerning Ms
Williams. The article alleged that Ms Williams had two
"secret bank accounts" containing a total of £20,000 and
linked it to the possible fixing of the boxing match.

The Court Proceedings
The allegations made by the Sunday Mirror were simply

untrue. There were no secret bank accounts holding
£20,000. Ms Williams (advised by Alasdair Pepper) issued
libel proceedings in the High Court in London.

In January 2002, shortly before trial, the proceedings
were settled. The parties read out a statement in open
court in which the Sunday Mirror acknowledged that the
allegations it had made were untrue. The newspaper
offered its sincerest apologies to Ms Williams and agreed
to pay substantial damages as well as her costs. 

The libel action was brought by Ms Williams under
Carter-Ruck's conditional fee agreement scheme.

Carter-Ruck Delivers 
Knock-Out Blow 
For Lewis-Holyfield Judge

Carter-Ruck Newsletter 



Normal service is resumed! Private Eye has printed
an unreserved apology and paid substantial 
damages, plus costs, as part of an out of court 
settlement with a senior officer at Reading University
(advised by Charlotte Watson). The case marks
another success for the firm’s CFA scheme.

The firm is representing Carlton Television in libel 
proceedings concerning allegations published in the
News of the World that the flagship Cook Report 
shows were faked. The trial will take place later this year.

Caprice (advised by Mark Thomson) has begun court 
proceedings against the publisher of The Sun 
newspaper relating to allegations of her having been
involved with Steve Bing.

The Scottish Sunday Mail have apologised (through 
a statement in open court) and agreed to pay substantial
damages and costs to Sir Terry Matthews, the owner 
of the Celtic Manor resort in South Wales which is to host
the Ryder Cup in 2010. The newspaper had alleged 
that Sir Terry (advised by Guy Martin) had been happy 
to wipe out a colony of rare otters and risk damaging
Roman ruins when developing the resort site. 
In fact the development plans were specifically designed
to safeguard those interests.

Carter-Ruck is spearheading worldwide efforts to 
overturn orders (made in the aftermath of the 11
September atrocities) freezing the assets of prominent
Saudi businessman Yassin Kadi. Mr Kadi (advised 
by Cameron Doley and Guy Martin) has applied for
judicial review against the United Kingdom government
and has commenced proceedings in the European Court
of Justice against the EU Council and Commission.
Procedures have also been set in motion in Switzerland,
the United States and the United Nations.

Roger Windsor, former Chief Executive of the NUM, 
is suing the Sunday Express over a Rupert Allason
article alleging that he acted as a "mole" for MI5 
during the miners’ strike. Mr Windsor is represented
by Cameron Doley.

Andrew Stephenson is representing Russian 
businessmen Boris Berezovsky and Nikolai Glouchkov in
proceedings against the American Forbes Magazine. 
The case has already been the subject of a landmark
House of Lords ruling confirming the claimants’ right to
sue in this jurisdiction.

The firm is acting for Abdel Al-Koronky, a Sudanese
diplomat, who is suing the Sunday Telegraph. 
The trial starts in early July.

Alasdair Pepper is representing Ken Bates, chairman of
Chelsea Football Club, in proceedings brought against
him by David Johnstone, of a Chelsea supporters 

association. 
The case is listed for
trial in October.
Meanwhile, The
Sunday Times has
apologised to
Chelsea Village Plc
and Ken Bates for
an article published
in April 2000.

Joan Collins (left) 
is currently 
instructing the firm
in relation to a 
variety of matters.

Carter-Ruck is
advising James
Mawdsley, the 
pro-democracy
campaigner who
was sentenced 

to 17 years in prison in Burma before being 
released in 2000. Mr Mawdsley has commenced libel 
proceedings against The Guardian relating to an 
article published in June of last year.

The Daily Express has printed an apology and 
agreed to pay damages to Andrew Cooper, Robbie Gibb 
and Michael Simmonds for an inaccurate article 
concerning their attendance at a Republican Party 
convention in Philadelphia.

FIRM ANNOUNCES NEW APPOINTMENTS

Peter Carter-Ruck and Partners are pleased to
announce the arrival at the firm of Mark
Thomson, Hanna Basha, Adam Tudor and Philip
Reader.

● Mark was previously a partner at Schilling &
Lom. Hanna, Mark’s assistant also joins from
Schilling & Lom having previously trained and
qualified at Denton Hall. Both are specialists in
media law.

● Adam was previously at Herbert Smith as a
member of the firm’s general commercial 
litigation practice and specialising in defamation
and sports law.

● Philip joins us as head of the firm's costs
department having previously been at Clifford
Chance.

Carter-Ruck Reports

If you have any comments on this Newsletter, or if you require
any other information, please contact Adam Tudor 
on: 020 7353 5005 or e-mail Adam.Tudor@carter-ruck.com

Carter-Ruck Newsletter 


