
Readers of British newspapers could be forgiven for 
jumping to the conclusion that the judge in the recent 
Zeta-Jones/Douglas v Hello! case drove a sword 
through what the media portrays as a dreaded monster,
privacy law. 

Negative headlines abounded. The red-top tabloids were
the worst. The Sun ran an article under the headline
‘Hollow!’, and the article beneath it said in its introduction
‘…she LOSES on privacy’. The Mirror echoed these 
sentiments with its headline, ‘Victory for Sense Over Star
Vanity’, and said, ‘No privacy law exists in this country and
nor should it’. Indeed, the Mirror Group was so vehement
in its proclamation that the UK’s nascent privacy law had
been still-born by the Human Rights Act 1998 that a
Sunday Mirror column proclaimed: ‘Thank God justice and
good sense prevailed and [Zeta-Jones] and husband
Michael Douglas lost their ludicrous claim against Hello!
magazine for invasion of privacy’.

The broadsheets were little better in their analysis of the
case. The Times said: ‘The judge threw out their invasion
of privacy claim’. The Financial Times came nearer the
reality of the matter when it said ‘[The judge] rejected any
need to find that the film stars were entitled to damages
under a separate and more recently mooted privacy right’. 

But even comment such as that obscures the fact that
the judgment in the case actually and unequivocally 
indicated that far from privacy law being dead, it is alive,
growing and soon will be established law. Privacy law 
simply was not needed to win the Douglases’ case. As OK!
and Hello! had bid for exclusive rights to photograph the
wedding and the Douglases had insisted on guests
respecting the privacy of their wedding, the law of 
confidentiality was applied by the judge rather than the law
of privacy. 

This is very different from saying that privacy law is
dead. What the judge (Mr Justice Lindsay) actually said
was that the law of confidence was adequate for this case
but in other cases privacy law may be needed. In no part
of the judgment did he say that privacy law did not exist.
Indeed, he stated that privacy law could be applied ‘when
a case arises in which the existing law of confidence gives
no or inadequate protection’. However, he warned that 
privacy law in the UK did not go far enough and urged
Parliament to introduce legislation. 

Notwithstanding the judge’s concerns about the current
shortcomings and uncertainties in UK law, people who
want to protect their privacy should also take heart from
the Douglases’ case because it indicates how far the law
of confidence can be used to protect privacy. The judge in
the case said: ‘I… regard photographic representation of

the wedding reception as having had the quality of 
confidence about it… As I have said, the very facts that
Hello! and OK! competed for exclusivity as they did and
that each was ready to pay so much for it points to the
commercial confidentiality of coverage of the event. The
event was private in character and the elaborate steps to
exclude the uninvited, to include only the invited, 
to preclude unauthorised photography, to control the 
authorised photography, and to have had the Claimants’
intentions in that regard made clear all conduce to that
conclusion… Everyone there knew that was so.’

The judge also scotched any argument that being
famous reduces a person’s right to the law of confidence
protecting their privacy, or that welcoming the press in

Get Carter-Ruck JUNE/JULY 2003

Get Carter-Ruck 

A
LL

P
H

O
T

O
G

R
A

P
H

S
 R

E
X

 F
E

A
T

U
R

E
S

Privacy: 
Dead or Alive?

Darling Bud to thorn in the side of Fleet Street - 
Catherine Zeta Jones



other situations meant the press had a right to intrude
whenever it chose. He did say, however, that the context
surrounding any given situation would be taken into 
consideration.The judge said that in this case the
Douglases had shown ‘a genuine and reasonable belief’
that their steps to maintain the confidentiality of their wed-
ding would ensure that ‘an offensive media frenzy would
be avoided’.

When deciding the case, the judge weighed the right of
the press to freedom of expression against the claimant’s
right to confidentiality over their private affairs. He looked
to the Press Complaints Commission’s Code - similar
codes exist for other areas of the media, such as 
broadcast, and would no doubt hold the same sway in
future cases - and found that, ‘I do not hold the intrusion 
to have been justified’. This demonstrates that the 
human right of freedom of expression does not have a 
presumptive priority over other rights. 

What also gave the claimants’ case weight was that it
was clear on the facts that the case was not about money
for the Douglases. What they set out to do was obtain 
an injunction against Hello! to stop it publishing the 
photographs. This was refused by the Court of Appeal in
November 2000, which set aside the injunction granted by
the court below and said the Douglases should look for
financial compensation. The High Court has now 
re-imposed an injunction to stop future publication of the
offending photographs and financial compensation has
been left for a hearing at a future date. 

The judge said: ‘I have no doubt but that Mr Douglas and
Miss Zeta-Jones both suffered real distress, though it is no
present task of mine to attempt to put some compensatory
cash value upon it. An aspect of their distress, which led

Miss Zeta-Jones to tears, was their wondering, if it was a
guest, which of their guests it was that had betrayed them.’

In fact the photographer was a paparazzo named Rupert
Thorpe who had infiltrated the wedding without anyone
knowing and surreptitiously taken the pictures. 

What this case has established is that no one, whether
famous or not, should have to endure unjustifiable 
invasions into their private lives, and that the law will do its
best to protect them. This can be through the law of 
confidence or the law of privacy, depending on which is the
most relevant for the case in hand. 

Another lesson of the case, and the media reaction to it,
is that perhaps people should not always take at face value
what they read in newspapers. The press likes to portray
itself as an entity that fights injustice and exposes the truth.
These are noble aspirations, but the ability to achieve them
requires liberty, and unlimited liberty can curtail the free-
dom of others. That is why the legal system imposes
checks on the power of the press via laws such as defama-
tion, contempt of court and confidence. A new and increas-
ingly potent weapon in this armoury is the law of privacy.

Ryan Dunleavy

A High Court jury has awarded Sheikh Rashid
Ghannouchi, leader of the moderate Tunisian opposition
party An Nahda, £61,000 in libel damages following 
publication of untrue allegations linking him with Osama
bin Laden and Al Qaeda.

The offending article, which was published only a 
matter of weeks after the September 11th atrocities,
appeared in the London-based Arabic daily newspaper Al
Arab. Proceedings were issued shortly after publication,
under Carter-Ruck’s “no win, no fee” scheme, by 
managing partner Cameron Doley.

Al Arab, the longest established of the pan-Arab 
newspapers, refused to apologise and made strenuous
efforts to defend its article. However, it proved unable to
present the Court with a shred of evidence in support of its 
allegations. The newspaper’s defence was therefore
struck out and judgment entered for Sheikh Ghannouchi
on the eve of trial, leaving damages to be assessed by a
jury. A four-day hearing then followed, during which Al Arab
somewhat unusually sought to persuade the Court that 

it did not have the large readership across the 
Arabic-speaking world previously believed and that it was,
on the contrary, a small circulation publication whose arti-
cles were seen by, at best, a few thousand readers. Given
the damages that were awarded, it would appear that the
jury found this hard to swallow.

Following the jury’s verdict, Mr Justice Gray granted
Sheikh Ghannouchi an injunction prohibiting further 
publication of Al Arab’s allegations and ordered the
Defendants to pay his costs of the case.

This was the fifth case out of five in which Carter-Ruck
has been able to secure a successful outcome for Sheikh
Ghannouchi and An Nahda, who have consistently
opposed all forms of terrorism and political violence. A sixth
case, against leading German newspaper Die Zeit, will be
tried in November.

March saw the end of a lengthy libel battle 
involving officers at Bedford Borough Council, when the
Court of Appeal overturned part of last year’s decision by
Mr Justice Gray and found in favour of Borough Solicitor

Carter-Ruck Successful in
Landmark Election Lawcase

Get Carter-Ruck 

In the Douglas/Hello case the legal teams of
both parties were headed by Carter-Ruck
trained lawyers - Maninder Gill, the Group
Secretary and Legal Director of Northern &
Shell Media (the publishers of OK! magazine)
and Chris Hutchings at Charles Russell (who
represented Hello!)

£61,000 Trial Victory 
for Tunisian Leader 
over Al Qaeda Slurs



Michael Gough.  
Mr Gough (represented by Carter-Ruck partner Ruth

Collard) had sued local newspaper Bedfordshire on
Sunday and Conservative Party agent Stewart Lister over
allegations published in May 2000, which accused him of
being grossly incompetent in his handling of an application
to court.

After hard fought litigation lasting 18 months, the action
went to trial in February/March 2002 and, at the end of 13
days, Mr Justice Gray found against Mr Gough. However,
a year later, the Court of Appeal (Lords Justices Simon
Brown and Keene and Mr Justice Bell) unanimously
allowed Mr Gough’s appeal.  

In the course of his judgment, Lord Justice Simon
Brown said “I … have found Mr Gough to have reached the
right answers on most of the important issues and 
certainly on those concerning the … application”. Lord
Justice Keene stated “the allegation against [Mr Gough] of
incompetence cannot be held to have been justified.”

Mr Gough will now receive awards of damages and
costs from the Court of Appeal, to be determined at a later
hearing.  

At the original trial last year another Bedford officer,
Shaun Field, the Chief Executive, was also successful,
recovering damages totalling £52,500, part of which 
resulted from a settlement shortly beforehand. Mr Field,
who was also represented by Carter-Ruck, had been
accused of political bias in relation to the same court 
application. In making the finding in his favour, Mr Justice
Gray commented that the allegation was “a grave one to
make against an officer whose fundamental obligation is 
to remain apolitical at all times”. 

Although a libel action, the case has important 
ramifications in the area of election law. The court 
application over which the officers were criticised 
concerned ballot papers overlooked at the 2000 local 
elections. In endorsing the officers’ approach, the Court 
of Appeal has laid down guidelines to be followed 
whenever a similar situation arises in the future.  

The case was dealt with by Carter-Ruck on its
Conditional Fee Agreement scheme.

On 6 March, libel proceedings brought by Boris
Berezovsky (the prominent Russian financier and 
politician) against Forbes Magazine were settled with the
reading of a statement in the High Court in London.

Mr Berezovsky (represented by Carter-Ruck senior
partner Andrew Stephenson and partner Claire Gill) sued
over allegations published in the 30 December 1996 
edition of Forbes in an article entitled “Godfather of the
Kremlin?” which related to Mr Berezovsky’s business 
activities and his connections with President Yeltsin. 

In the agreed statement, Mr Justice Gray was told that
Forbes had falsely accused Mr Berezovsky of being

involved in the murder of political rivals. The magazine
accepted that there was no evidence that he was 
responsible for any murder and that it had been wrong to
characterise Mr Berezovsky as a mafia boss. Forbes
agreed to publish a correction, both in the magazine and
on its website.

The settlement brought to an end prolonged litigation,
which began when court proceedings were issued in
February 1997.

Forbes, based in New York, had tried to prevent the
case from continuing in England, arguing that it should be
brought before either the American or Russian courts.  Mr
Justice Popplewell in October 1997 agreed with Forbes,
but his decision was overturned the following year in a
unanimous decision of the Court of Appeal.  Forbes took
the issue to the House of Lords which in a landmark ruling
in May 2000 upheld the Court of Appeal judgment, 
allowing the claim to proceed in England. The case 
has become a leading authority on jurisdiction in 
libel proceedings.

Carter-Ruck is now representing Mr Berezovsky in his
fight against attempts by the Russian government to 
extradite him. Mr Berezovsky’s case is that the charges
against him are politically motivated and without any 
proper foundation. Once a supporter of President Putin, Mr
Berezovsky is now seen as his most vehement opponent.

Berezovsky Settles with
Forbes - Now Faces Battle
with Russian Government

Get Carter-Ruck 

Boris Berezovsky



Carter-Ruck has been consulted 
by the producers of “Sexual
Perversity in Chicago” (starring
Friends’ Matthew Perry and Minnie
Driver) following publication 
by the Sun, the Mirror and the 
Daily Star of unauthorised onstage 
photographs of members of 
the cast.

The Sun has run a full-page apology 
to former Coronation Street star Tracy
Shaw following publication of an 
untrue story alleging that she had had
plastic surgery prior to appearing
naked onstage in The Blue Room. 
Ms Shaw was represented by 
Carter-Ruck partner Mark Thomson.

The Sun has apologised to David
Gazley, whom it wrongly accused of
being a convicted paedophile.
Apologies were published not only
in two separate issues of the 
Sun but also, unusually, in 
advertisements placed by the Sun 
in two of Mr Gazley’s local 
newspapers. The Sun has also
agreed to pay Mr Gazley (who is
advised by Nigel Tait and 
Jennifer Epworth) damages to be 
determined by the court and costs. 

Leading film and television director
Steve Shill (advised by Guy Martin)
has recovered damages and costs
against Granada Television in proceedings 
relating to the highly successful Dawn French show 
“Ted and Alice”. Mr Shill claimed that Granada had
breached the contract he entered into with it at the time
he devised the series.

Alasdair Pepper continues to be instructed by the
Football Association in relation to a number of 
matters. Meanwhile, the FA’s Compliance Officer
Graham Bean has succeeded in libel proceedings
brought following publication of a Sunday People
article which made untrue allegations concerning the
FA’s conduct of an investigation into racism. 
Mr Bean (represented by Nigel Tait) received an 
apology, substantial damages and his legal costs. 

Castaway TV, the makers of the reality show “Survivor”,
have settled their claim against Granada TV arising 
out of the latter’s “I’m a celebrity….get me out of here”.
The terms of settlement are confidential. Carter-Ruck’s

Mark Thomson and Hanna Basha
acted for Castaway.

Caprice Bourret has settled her
libel action against the Daily Star,
with the newspaper agreeing 
to pay her substantial damages 
and costs and to publish a 
three-quarter page apology.  
The Star had published 
allegations concerning Caprice’s
private life which it accepted
were wholly untrue and for which
it apologised.  

Libel wins have been secured for
Ken Bates, Chairman of Chelsea
Football Club, against the Daily
Express and Evening Standard.
Both newspapers apologised to 
Mr Bates (represented by Alasdair
Pepper) and paid him agreed 
damages and his legal costs.

Labour MP Tony McWalter 
(represented by Barton Taylor) has
recovered substantial damages
and costs from the Sunday Times
following publication of a libellous
item in the newspaper’s Atticus
column. The Sunday Times also
published an unreserved apology
for the piece.

Carter-Ruck partner Alasdair Pepper
has successfully concluded libel 

proceedings brought by Mark MacGregor, the former Chief
Executive of the Conservative Party, against the Mail on
Sunday in respect of untrue allegations concerning his time
as  chairman of the Federation of Conservative Students.
The newspaper apologised to Mr MacGregor and agreed to
pay him substantial damages, as well as costs.

Labour party election agent Keith Bennett has won
an action against the Sunday Telegraph, concerning
an article wrongly alleging that he misused his 
privileged status as a passholder at the Palace of
Westminster and breached House of Commons’ rules.
Mr Bennett (advised by Ruth Collard) received 
an unreserved apology, together with substantial
damages and payment of his costs.

News

If you have any comments on this Newsletter, or if you require
any other information, please contact Adam Tudor 
on: 020 7353 5005 or e-mail Adam.Tudor@carter-ruck.com

Get Carter-Ruck 

Tracy Shaw - the genuine article.  


