Get Carter-Ruck ..

Carter-Ruck

Ken Bates
Gives Evening
Standard

Just Desserts
After Its

F** & Chips
Blunder

In May 2004, Carter-Ruck successful-
ly represented Ken Bates, the former
Chairman of Chelsea Football Club,
at the trial of his libel action against
The Evening Standard.

The Standard had published allega-
tions in its ‘City Insider’ column that
Mr Bates had kept a representative of a potential new
business partner, the Harry Ramsden fish and chips chain,
waiting for a meeting for two hours, and then told him to
=+ off.

Mr Bates was, naturally, annoyed and upset by the
article, which he maintained was simply untrue and
reflected unfairly on his professionalism. When the
Standard failed to apologise promptly Mr Bates
commenced libel proceedings against the newspaper.

To try to sort matters out before trial, Mr Bates indicated
that he would not insist on the payment of damages,
as long as the Evening Standard apologised for the
article and agreed to pay his legal costs. Yet the offer
was rejected, leaving Mr Bates with no alternative

INSURANCE BOOST
FOR CARTER-RUCK CFA CLIENTS

Carter-Ruck is delighted to announce that After The
Event insurance cover is now available to all defama-
tion clients whom the firm represents on the basis of a
Conditional Fee (“no win, no fee”) Agreement. Under
the new scheme, in which Carter-Ruck is working

in conjunction with Temple Legal Protection Limited,
payment of the insurance premium is only made at the
conclusion of the case. Furthermore, the client will not
have to pay the premium in the event that the case is
lost and the insurance has to pay out in respect

of the other side’s costs. Should the client go on to win
their case, they will be entitled to claim the premium

Battered: The Evening Standard

but to proceed and to seek to vindicate his reputation
before a libel jury.

The jury clearly did not accept the Evening
Standard’s defence. It found unanimously in Mr Bates’
favour and awarded him a substantial sum in
damages, all of which he is donating to charity.
The Evening Standard was also ordered to pay the
costs of the action, and undertook not to re-publish
the allegations.

Mr Bates (who was represented by Alasdair Pepper and
Hanna Basha of Carter-Ruck) was delighted by the result.

from their opponent.

It is particularly gratifying for Carter-Ruck to be able
to announce the scheme a little over five years since it
first introduced its “no win, no fee” (CFA) scheme.

In that time the firm has acted for teachers, charity
workers, policemen, doctors, human rights
campaigners, cab drivers, members of the armed
forces, academics, journalists, hospital workers and
local councillors. None of these individuals could
have afforded to pursue a libel complaint but for the
availability of a CFA.

It is hoped that the availability of insurance cover will
assist more such ordinary people in obtaining access
to justice.

Get Carter-Ruck

JONATHON SANDERS PHOTOGRAPHY



Caprice Smashes Mirror

Caprice, the internationally renowned model and
actress, has won her libel action against the Daily Mirror
newspaper.

In April 2004 the Mirror published an article which
untruthfully suggested that, following a series of misguided
decisions, Caprice had ditched her successful modelling
career and gone into acting - a career move which, the
tabloid suggested, had then flopped spectacularly. The
article suggested that, as a result, Caprice was now
struggling to find work.

Faced with libel proceedings brought in the High Court,
the Mirror apologised to Caprice. The newspaper’s lawyer
told the Court that it accepted that Caprice had not in fact
ditched her modelling career, which remained hugely
successful (as did her other business interests) and that
her acting career was blossoming. The Mirror also agreed
to pay Caprice damages and her legal costs.

Get Carter-Ruck

Adam Musa King Wins
Substantial Damages And An
Apology From The Sunday
Telegraph

Carter-Ruck has secured a significant victory for Adam
Musa King, a website designer and human rights activist,
in his libel action against the publisher of the Sunday
Telegraph.

The dispute centred on two articles which appeared in
the Sunday Telegraph on 21 October and 9 December
2001, in the aftermath of the 9/11 terrorist attacks on the
United States.

The articles suggested that there were strong grounds to
suspect that Mr King was an accomplice of Osama Bin
Laden’s network of terrorists and a supporter of Al Qaeda.
They also suggested that Mr King was an advocate of
violent Islamic extremism and a threat to the Jewish
community in the United Kingdom.

Having pointed out to the Sunday Telegraph that the
allegations were simply untrue, and in the absence of
any attempt by the newspaper to make amends,
Mr King was forced to commence proceedings in order to
clear his name of the allegations, all of which he
denied categorically.

A number of skirmishes then ensued, with the Sunday
Telegraph doing all it could to try to scupper Mr King's
case. The newspaper tried - and failed - to have the entire
case struck out on the grounds that it had no real chance
of success. It then tried, again unsuccessfully, to have the
action stopped unless Mr King's legal team ceased to act
on a no win, no fee basis.

Finally, only a matter of days before the trial was due to
commence, the Sunday Telegraph threw in the towel. It
acknowledged that the grossly defamatory allegations
which it had published were, in fact, entirely
false and that terrorism of any kind had always
been abhorrent to Mr King. The newspaper apologised
unreservedly to Mr King in court, and agreed to
publish a full apology, and to pay him very substantial
damages - as well as his legal costs.

The Musa King case is interesting on a number of levels.
In particular, it prompted the Court of Appeal to make
a number of observations on the application of the “no win,
no fee” regime to libel proceedings.

Most importantly of all, however, Mr King's good name
has been restored and the untruths published
by the Sunday Telegraph have, rightly, been exposed,
despite the newspaper’s best efforts to stop the case
proceeding to trial.

Had it not been for Carter-Ruck’s CFA scheme, Mr King
- an individual of limited financial means - would simply
never have been able to bring his complaint to Court
in the face of the enormous resources which the Telegraph
Group was prepared to commit to fighting the case.
Unsurprisingly, Mr King was delighted by the result and by
the fact that these appalling allegations had been removed
from his good name.

REX FEATURES

Ewan McGregor Wins
Privacy Action

Ewan McGregor has succeeded in his
privacy action against paparazzi
photographer and photographic broker
Jason Fraser, his company Fraser
Woodward Ltd and the French
photographic agency Eliot Press.

The action related to photographs
taken of Mr McGregor’s children while
on holiday in Mauritius for breach of
confidence, data protection and
invasion of privacy. .

As part of the settlement, the Defendants agreed to
pay damages and costs, and gave undertakings not
to take further pictures of the children. Significantly,
Mr Fraser and Fraser Woodward Ltd joined two national
newspapers into the action, and these were party to the
settlement. The High Court has approved the agreement.

In addition the injunction against Eliot Press SARL
imposed by Mr Justice Eady last November (reported in
the Dec/Jan 2004 edition of Get Carter-Ruck) remains
in place.

Ewan McGregor was represented by Mark Thomson of
Carter-Ruck.

Composer Secures Victory In
Landmark Copyright Case

Following a trial in the High Court in May 2004, composer
and editor Lionel Sawkins, represented by Carter-Ruck,
has won an action for copyright infringement against
Hyperion Records Limited, the record producers. The case
made new law, laying down what is required in order to
establish copyright in a musical work, on which there was
previously no direct legal authority.

Lionel Sawkins is acknowledged to be a world authority
on the music of Michel-Richard de Lalande. Lalande, who
died in 1726, was the principal court composer to the
French monarchs Louis XIV and Louis XV. Dr Sawkins was
a lecturer in music at the Roehampton Institute prior to his
retirement in 1985. He has devoted much of his
retirement to writing and lecturing on Lalande’s music and
also to preparing editions of his compositions. What
survives of Lalande’'s work comprises a mixture of
manuscript and copy sources, which are very often incom-
plete and inconsistent with each other. It is not possible for
the music to be performed directly from the sources and
the intervention of a knowledgeable and experienced
editor like Dr Sawkins is necessary for scores to be
produced from which performers can play. While some of
his work comprises recomposition of individual notes and

passages missing from the music, much of the process of
editing involves resolving ambiguities in the source
material and adding items such as figuring,
ornamentation and performance directions.

Dr Sawkins' editions of Lalande (and other

A\ Baroque composers such as Lully, Rameau and
Royer) have been performed and recorded all over
the world. In 2001 he prepared editions of four
Lalande works which were performed by Ex
Cathedra, a choral ensemble specialising in early
music, at concerts in Paris and Birmingham and
recorded by them for the purposes of a CD to be
. issued by Hyperion Records Limited.
! Shortly before the recording took place,
Hyperion made it clear that they would not
recognise Dr Sawkins’ copyright in the editions,
arguing that the only copyright in the works
belonged to Lalande, and that Dr Sawkins had no right to
royalties arising out of the recording or to any say over how
it was to be further exploited. Despite Dr Sawkins’ protes-
tations, the CD (entitled “Music for the Sun King”) went on
sale in 2002.

After lengthy attempts to negotiate a settlement himself,
in 2003 Dr Sawkins approached Carter-Ruck. The firm
has an arrangement with NATFHE, the university and
college lecturer’s union, of which he is a member, to
consider whether it will conduct cases of potential defama-
tion and other media-related cases involving its members
on a conditional fee basis. Carter-Ruck agreed to take Dr
Sawkins’ case on as a conditional fee case and subse-
quently secured insurance for him against his liability to
pay the defendant’s costs had his case been unsuccessful.

The trial took place in May 2004 and lasted 6 days.
Judgment was handed down by Mr Justice Patten in July
2004. He decided that the work undertaken by Dr Sawkins
in producing his editions was sufficient for him to be
entitled to copyright protection (although he decided that in
relation to one of the four works an insufficient amount
featured on the CD for his copyright to have been
infringed). Hyperion had also sought to argue that Dr
Sawkins had granted it a licence to reproduce the works
and that he had copied part of one of them from a previous
edition. The judge also rejected these arguments.

The judge said “the process of editing undertaken by Dr
Sawkins combines the scholarship and knowledge derived
from a long and detailed study of the composer’'s music
with a certain amount of artistic inventiveness” and that “I
am not persuaded that one can reject a claim to copyright
in a new musical work simply because the editorial com-
poser has made no significant changes to the notes... It
seems to me this is too rigid a test and not one which
properly respects the reality of what music is. The question
to ask in any case is whether the new work is sufficiently
original in terms of the skill and labour used to produce it.”
In the case of Dr Sawkins’ editions, he decided that it was.

An enquiry will follow as to the amount of the damages
to which Dr Sawkins is entitled. Hyperion will be obliged to
notify Dr Sawkins and seek his permission before any
further exploitation of his work can take place. He was also
awarded all his legal costs of the proceedings.

Ruth Collard represented Dr Sawkins, assisted by Antonia
Foster.

Get Carter-Ruck



REX FEATURES

News

Carter-Ruck

Managing Partner Cameron
Doley has been instructed by
Her Highness Sheikha Mouza

of Qatar in relation to her
on-going libel action against the
publishers of Arabic newspaper
Azzaman.

Adam Afriyie, the prospective
Conservative  candidate  for
Windsor, and his wife Romi, have
succeeded in their libel action
against the Mail on Sunday. Their
complaint related to two articles
which had falsely alleged that Mrs
Afriyie was running a high-class
escort agency and that Mr Afriyie
had deceived the Conservative
Party both about the business
and about their marriage. The
Mail on Sunday published an
apology and agreed to pay Mr
and Mrs Afriyie substantial
damages, as well as their legal
costs. Mr and Mrs Afriyie were advised by Alasdair Pepper
and Kate Macmillan.

s |

The firm has been instructed by Hollywood actress
Keira Knightley (pictured).

Carter-Ruck (partners Alasdair Pepper and Ruth Collard
and assistant Kate Macmillan) represented the
international businessmen David and Simon Reuben in
proceedings for libel against the American business
magazine Fortune. The action was due to go to trial in
October this year but has now been resolved on terms
which are confidential.

Nigel Tait has succeeded in obtaining damages, an
apology and costs for Sandra Barwick, the letters editor
of the Daily Telegraph, in respect of an article published
in the Evening Standard.

The long-running libel action brought by Hassine
Ouguenoune, a former Algerian army officer, against the
leading Arabic newspaper Asharq al Awsat, over false
allegations of involvement in terrorism, has been
successfully concluded with the payment of substantial
damages, publication of an apology and costs. Mr
Ouguenoune was represented by Cameron Doley and
Adam Tudor.

Labour MP Helen Clark (represented by Ruth Collard)
has won her libel action against the Daily Express over
untruthful allegations that she had dishonoured a
manifesto promise not to introduce top-up fees for

students. Mr Justice
Tugendhat made a declaration
that the allegations were false
and defamatory; he ordered
publication of an apology

and awarded Mrs Clark
damages and costs.

Father and son horse
breeders and trainers

Peter and Keith Doyle
(represented by Ruth Collard)
have succeeded in their libel
claim against Nick Skelton,
the well-known international
show jumper, in relation

to untruthful allegations
published in his
autobiography. Mr Skelton
apologised to the Doyles and
agreed to pay them substan-
tial damages and costs.

P p—

Carter-Ruck represented
law firm Leigh Day & Co in their successful libel action
against the publishers of The Lawyer. The successful
claimants (represented by Mark Thomson and Hanna
Basha) received damages, and a full apology plus their
costs.

Adam Tudor has secured the publication of an apology,
payment of damages and costs on behalf of Mrs Jenifer
Howlett against her local newspaper, the Castle Point
Evening Echo. The case raised an unprecedented point
of law as the defamatory allegations in question were
published on the newspaper’s billboards. Mrs Howlett
previously won the highest libel award made by a jury
throughout 2003.

(see Get Carter-Ruck Dec/Jan 2004)

Iranian human rights activist Abu Muntasser has won
his libel action against the Observer newspaper over
wholly false allegations linking him to Al Qaeda.

Mr Muntasser was represented by Cameron Doley.

The firm successfully represented Andrew Thompson

in his libel action against Boy George. The pop singer
had physically assaulted Mr Thompson at a nightclub

in 2002 and paid him compensation, but subsequently
made a number of false allegations to the press,

wrongly suggesting that Mr Thompson had deserved

to be assaulted. Boy George apologised to Mr Thompson
unreservedly and paid him substantial damages, as well
as his legal costs.

If you have any comments on this Newsletter, or if you require any other information, please contact Amanda Ellinor

on: 020 7353 5005 or e-mail Amanda.Ellinor@carter-ruck.com



