Get Carter-Ruck

Carter-Auck

WINTER 2006

THE PEOPLE ON THE ROPES
OVER FALSE BRUNO ALLEGATIONS

Frank Bruno, the former world heavyweight
boxing champion, and Yvonne Clydesdale,
the mother of their baby daughter, have won
their libel case against the publishers of
The People newspaper.

On 23 April 2006, The People ran a front page
story making serious but false allegations about
Mr Bruno’s and Ms Clydesdale’s private lives.

Soon after the article was published, Mr Bruno
and Miss Clydesdale approached Carter-Ruck
to clear their names.

Following Carter-Ruck’s intervention, The
People published an apology in the next
edition of the newspaper and shortly
afterwards also agreed to pay £50,000 in
libel damages, together with legal costs.

REX FEATURES

In addition, the newspaper undertook not to
repeat its wholly false allegations.

In the High Court, Solicitor-Advocate Magnus
Boyd of Carter-Ruck told Mr Justice Eady
that the newspaper had falsely reported that
Mr Bruno and Miss Clydesdale had split up;
that Mr Bruno ended the relationship just days
before Miss Clydesdale was due to give birth
and that he had branded her a gold-digger,
thus clearly implying that Mr Bruno had
treated Miss Clydesdale in a cold and callous
manner.

As the newspaper was aware, Miss
Clydesdale was very heavily pregnant at the
time of the publication and the allegations
caused great distress at what was an
extremely sensitive time.

Get Carter-Ruck



REX FEATURES

9/11 CLAIM AGAINST
YUSUF AL-QARADAWI IS
DISMISSED

i

The claims brought on behalf of the families of
the 9/11 victims against the prominent Muslim
scholar Sheikh Yusuf Al-Qaradawi have been
dismissed in the US District Court.

Sheikh Yusuf was among literally hundreds of
individuals, companies and governments in
the Muslim world named in proceedings
brought in the Southern District of New York
by attorneys working for the families of those
killed in the 9/11 atrocities. It is alleged that
those named as Defendants were involved
with Al Qaeda and were thus responsible,
directly or indirectly, for the events of 9/11.
The proceedings are generally referred to as
the “three billion dollar claim”, reflecting the
sum that the Plaintiffs’ attorneys seek
in damages.

However, the documentation filed with the
District Court contained nothing whatsoever to
link Sheikh Yusuf with Al Qaeda and Sheikh
Yusuf’s legal team therefore itself filed a Motion
to Dismiss the claims against him in their
entirety. Confronted with this, the Plaintiffs’
attorneys withdrew the claims voluntarily and
entered into a stipulation under which the
claims were to be dismissed. This stipulation
was subsequently approved by the Court.

Sheikh Yusuf Al-Qaradawi (pictured with
Mayor of London Ken Livingstone) has always
made it clear that he has never had any
connection of any kind with Al Qaeda and the
actions of Al Qaeda are contrary to everything
he stands for and everything he has taught. As
even those having only a cursory knowledge of
the subject will be aware, far from being an
associate or supporter of Al Qaeda, Sheikh
Yusuf has been one of its foremost critics in
the Muslim world. He was, for example, a

Get Carter-Ruck

leading member of the panel of prominent
Muslim scholars which issued a fatwa in the
aftermath of 9/11 denouncing the attacks and
stating that it was the duty of all Muslims to
attempt to bring the terrorists to justice.
Elsewhere, Sheikh Yusuf denounced the
attacks as “a grave sin”. He also condemned
the 2002 Bali bombings as a “heinous crime”
and an act of “total barbarism”.

Sheikh Yusuf Al-Qaradawi is a citizen of the
State of Qatar and is the President of both the
International Union for Muslim Scholars and
the European Council for Fatwa and Research.
He is considered one of the leading Muslim
scholars of the age.

Sheikh Yusuf’s successful defence of the
proceedings in the United States was
conducted by a team comprising of Carter-
Ruck Managing Partner Cameron Doley and
Consultant Maitre Saad Djebbar, together with
Amy Rothstein of Doar Rieck Kaley & Mack in
New York.

KEN BATES

Ken Bates, Chairman
of Leeds United, has
won a fulsome apology,
substantial damages
(to be donated to
charity) and costs in
relation to a libel
complaint  brought

Associated
Newspapers over untrue allegations published
in the Mail on Sunday on 5 February 2006. Mr
Bates was represented by Carter-Ruck partner
Alasdair Pepper.

against

Meanwhile, Mirror Group Newspapers has
asked us to correct the following:

In our last newsletter we said that Mr Bates
had successfully sued over false allegations
published in MGN’s Sunday Mirror.

However, on this occasion Mr Bates’ success
was not over allegations published in the
Sunday Mirror. On this occasion his victory
related to allegations published in the
Daily Mirror (also, of course, published by
MGN). We are delighted to be able to make
the position clear.



CARTER-RUCK SECURES HIGHEST
DAMAGES AWARD OF 2006

The court has awarded the highest damages
in a libel case so far this year to a journalist
falsely accused of being linked to the 7 July
bombings in London.

The journalist, Muhamed Veliu, represented by
Hanna Basha, received £175,000 after suing
both the publisher and the editor of a Kosovan
newspaper, Bota Sot.

The editor is liable to pay the full £175,000.
The publisher relied on an offer of amends
defence, but is still jointly liable for £120,000
of the £175,000 award. Previously, the highest
ever award in an offer of amends case
had been £58,500 (recovered by another
Carter-Ruck client, Colonel Jonathan
Campbell-James).

Under the offer of amends regime a publisher
will get the benefit of a reduction in the
damages by throwing in the towel at an early
stage, offering to apologise and to pay
compensation and legal costs. However, in
Mr Veliu’s case the court has made it clear
that the offer of amends regime is by no
means a ‘Get out of Jail Free’ card.

The level of the award reflected the fact
that the Defendants had published a libel

which Mr Justice Eady found to be “one
of the gravest imaginable”, and which had
a “real, lasting and severe” effect on Mr Veliu.
In addition, although the courts are
encouraged to discount the sum that would
otherwise be awarded where the publisher
has “laid down its arms” and made an offer
of amends, the “delay and the dismissive
attitude” with which the publisher treated
the complaint caused the judge to apply
the lowest discount yet for an offer of
amends case. Mr Justice Eady summed it up
concisely; “it would have been possible
to achieve a substantially larger discount, even
in relation to these grave allegations,
if the defendants had acted promptly and
generously”.

So what should a publisher do to act “promptly
and generously”? In a nutshell, the publisher
needs to take a pro-active approach. It needs
to respond to the complaint as quickly as
possible, make a sensible offer of damages
and publish an agreed apology immediately.
By contrast, the publisher of the Bota Sot
was found to have ignored letters of complaint,
then denied liability. It had then published an
apology in what the Judge described as “self-
serving terms” and served evidence which was
“poppycock”.

COMMERCIAL LITIGATION UPDATE

The firm continues to undertake a
considerable amount of high-grade work in
the commercial litigation sector:

® Managing Partner Cameron Doley and
Consultant Saad Djebbar are heading up
the team representing the shareholders in
Qatar Airways in proceedings brought in
Brussels.

® The firm is representing the Claimants in
a claim brought against npower pursuant
to the Commercial Agency Regulations.

@ Nigel Tait and Magnus Boyd are acting
for the 45 Claimants in the Stax Scheme
litigation against Barclays Bank. The case
has been set down for a 12-week trial
commencing in January 2008.

@® The firm is advising the State of Qatar
in relation to a claim brought in the High
Court concerning the ownership of rare
Islamic artefacts.

@ Carter-Ruck has also won a very
substantial victory against LDV (Leyland
DAF Vans) on behalf of two of its former
directors.

Get Carter-Ruck



News

Gartar.Reeh

Judge Advocate Jack Bayliss (represented by
Adam Tudor) has won his libel complaint
relating to false allegations published by The
Independent newspaper. Judge - -
Advocate Bayliss had presided over
the much-publicised Court Martial
of Flight Lieutenant Kendall-Smith,
who was convicted on five charges
of failing to comply with lawful
orders for refusing to serve in Iraq.
The Independent agreed to pay
Judge Advocate Bayliss substantial
damages and costs, published a full
apology and joined in the reading of
a statement in open Court.

Alasdair Pepper represented billionaire
Nadhmi Auchi in successful libel
complaints brought against the Sunday

Times, Mail on Sunday and Evening
Standard.
The popular 60s singer, Tony Rocco

(represented by Cameron Doley and Felicity
Robinson) has won his libel claim against
Jake Arnott (author of “The Long Firm”). Mr
Arnott’s latest novel “Johnny Come Home” is
to be rewritten so as to remove its defamatory
depiction of a character who shared Mr
Rocco’s name and professional profile.

Adam Tudor and Isabel Hudson are
representing Amjad Sarwar in libel
complaints brought against a large number
of national newspapers in respect of false
allegations linking him with the alleged plot
to blow up passenger aircraft over the
Atlantic.

Peter Murray, a former driving test examiner
has received £30,000 in damages after the
Motor Schools Association of Great Britain
falsely alleged (in its monthly magazine) that
he had deliberately failed candidates when in
fact they should have passed. The
Association also agreed to publish a front-
page apology and to pay Mr Murray’s legal
costs. Mr Murray was represented by Nigel
Tait and Magnus Boyd.

Get Carter-Ruck

Former Big Brother contestant Lesley
Sanderson has won substantial libel
damages against the publishers of the
Sunday Sport over an article
containing false and deeply
unpleasant allegations concerning
her private life. The newspaper
also published a full apology and
joined in the reading of a
statement in open Court.

Cameron Doley and Felicity
Robinson are representing Koo Stark
(pictured) in a claim against the
editor and publishers of Zoo
' magazine.

Carter-Ruck represented Mohammed Jameel
and the Abdul Latif Jameel Group in their libel
claim against the Wall Street Journal Europe.
The complaint arose from an article published
by the WSJE alleging that the Group’s
accounts were amongst those being
monitored in Saudi Arabia at the request of
the US authorities. Within 24 hours of
publication, the allegation was officially
denied by the Saudi monetary authorities.
Evidence that the allegation was false was
also produced from all the commercial banks
in Saudi Arabia, without whose co-operation
there was no practical means to monitor bank
accounts. WSJE did not contend that the
allegation was true, but argued that the article
was the result of responsible journalism on a
matter of public interest. This defence was
rejected in the High Court and by the Court of
Appeal, but was ultimately upheld by the
House of Lords.

Speaking after the decision, Mr Jameel said
“Mr Justice Eady and the Court of Appeal
ruled that | was libelled. The House of Lords
ruled that | was not, because it was
reasonable for the Wall Street Journal Europe
to print something that was false. So be it. |
was only ever interested in proving that the
allegations were untrue.”

If you have any comments on this Newsletter

or if you require any other information, please contact Adam Tudor on:
020 7353 5005 or e-mail adam.tudor@carter-ruck.com



