Get Carter-Ruck

Carter-Auck

WINTER 2007

BBC PAYS LADY FALKENDER
£75,000 OVER

PO
Y -t & i, O

‘LAVE

Lady Falkender - who as Marcia Williams was
Prime Minister Harold Wilson’s personal and
political secretary - has won £75,000 in libel
damages from the BBC following last year’s docu-
drama, The Lavender List.

The programme claimed - wrongly - that it was
Lady Falkender, rather than the Prime Minister
himself, who compiled Lord Wilson’s Resignation
Honours List in 1976 and that, in doing so,
she included the names of individuals who
had assisted her personally or from whom
she hoped to receive assistance personally in
future. It also suggested - again wrongly - that
Lady Falkender had had a brief adulterous affair
with Lord Wilson and had subsequently used this
to blackmail him.

The Lavender List was broadcast on BBC Four
on 1 March 2006. It has not, however, appeared
on terrestrial television and will now never do
S0, since, under the terms of settlement, the BBC
has agreed that the programme will never be
re-broadcast.

Speaking of the settlement, Lady Falkender said
“I am very glad that matters have been resolved
satisfactorily. A lot of nonsense has been written
about the 1976 Resignation Honours List - the so

DER LIST’ SLURS

Pt

Fi ]

called ‘Lavender List’ - and my claim against the
BBC has, | hope, given me an opportunity to nail
the lie once and for all. As Lord Wilson always
made clear throughout the period after he left
office, and as | have myself always made clear, the
1976 List was his own work and included only
those individuals he himself believed ought to be
honoured. My involvement in the preparation of
the List was no different to that of any other
Political Secretary and the suggestion that | had
means at my disposal of imposing my wishes upon
Lord Wilson is simply untrue.

The BBC’s programme presented a picture which,
in a whole host of respects, bore no resemblance
whatsoever to the reality of Lord Wilson’s final
administration.”

The settlement of Lady Falkender’s claim followed
a mediation conducted by Lord Woolf of Barnes,
the former Lord Chief Justice. In addition to paying
damages and undertaking never to re-broadcast
the offending programme, the BBC also
apologised to Lady Falkender and agreed to meet
her legal costs.

Lady Falkender was represented by a team at
Carter-Ruck comprising Cameron Doley, Claire Gill
and Hanna Basha.

Get Carter-Ruck



"TABLOID JOURNO'S
SHOULD BEWARE!"
(Press Gazette)

The House of Lords has rejected an application
for permission to appeal brought by Niema Ash
against the Court of Appeal’s groundbreaking
decision which upheld Canadian singer Loreena
McKennitt’s right to “the human dignity of
privacy”. The Court of Appeal ruling has very
significant implications for the right to privacy
of everyone facing intrusive media scrutiny,
whether they are public figures or not.

In the summer of 2005, Ms Ash, a British
resident, published a book about the Canadian
singer/composer. After a 10-day High Court trial
in November 2005, which was heard in private
(unlike other recent privacy trials), substantial
passages of the book were restrained, by order
of Mr Justice Eady. Ms Ash then appealed
against the ruling. The media were so concerned
about its impact that they intervened in the
appeal, which was heard in November 2006.

The landmark Court of Appeal decision makes
clear that individuals are allowed personal
autonomy and have the right to object to the
publication of intrusive material even if the person
has spoken previously in public about this “zone”
of his or her life. Reliance on old press-cuttings
by the media is no longer a complete answer
to a claim for privacy.

The ruling also deals a blow to the “role model”
argument frequently relied on by the media
as a justification for publishing intrusive stories
about well-known individuals. With regard to
the disclosure of particularly intrusive material,
this can only be justified (after a careful analysis
of the competing rights) where Article 10 rights
outweigh the privacy right - for example where
there is a compelling public interest, such as
exposure of criminal conduct or the correcting
of misleading statements.

Contrary to recent misleading reports in the
media, Ms McKennitt did complain that substantial
parts of the book were untrue, distorted or
misleading. The ruling was significant in finding
that a complainant in privacy does not now
have to explain which parts of an article are
true or false. The critical question is whether the
material is an invasion of privacy, not whether

Get Carter-Ruck

it is true or false. This may open up new ‘false
privacy’ claims against the media as an alternative
to libel claims.

The fact that Ms Ash was a trusted confidante
who had signed a confidentiality agreement was
also a significant factor for the Court. The case
underlines the importance of ensuring that
confidentiality agreements are used.

Finally, the Court expressly adopted the
principles from the Princess Caroline of Monaco
case in the European Court despite strong
arguments from the media that the Princess’s case
was primarily concerned with paparazzi
harassment.

Ms McKennitt was represented by Mark Thomson.

FRANK WARREN
SECURES BACK TO
BACK LIBEL VICTORIES

Frank Warren,the
boxing promoter
and Chief Executive
of Sports Network
Limited, has
accepted £30,000
in libel damages
against the Daily
Record newspaper
in respect of false
allegations that he
dishonestly fixed
the outcome of
the fight between
John Simpson and Derry Matthews in March 2007.
The article also falsely alleged that, in breach of
World Boxing Union rules, Mr Warren had met the
fight referee the evening before the bout. As well as
paying Mr Warren damages and legal costs, the
newspaper also published a full apology.

Meanwhile, publisher Random House has
apologised to Mr Warren over a defamatory
allegation published in the book “Ricky Hatton:
The Hitman, My Story”, and has withdrawn the
book from sale. Mr Warren is still suing the
publisher over two other allegations in the same
book, and will go to trial in February 2008 to clear
his name. He is being advised by a Carter-Ruck
team comprising Nigel Tait, Hanna Basha and
Stevie Loughrey.



PRESS FORCED TO PAY OUT LIBEL DAMAGES OF
OVER £700,000 AS MEDIA PAYS HEAVY PRICE FOR
FALSE REPORTING OF TERROR ALLEGATIONS

During the course of the last twelve months,
Carter-Ruck has secured numerous apologies,
together with damages totalling in excess
of £700,000, for a number of Muslim clients
falsely accused of suspected involvement
with terrorism.

Most recently, the Daily Mirror was
forced to apologise and pay damages to Abdul
Hadi Awang. Mr Hadi Awang is a prominent
political figure in Malaysia, currently serving
as the President of PAS (a leading,
democratically elected opposition party). The
Mirror inadvertently, but entirely falsely, accused
Mr Hadi Awang of being a leading figure in
Al Qaeda.

In another case, Amjad Sarwar, from High
Wycombe, accepted libel damages totalling
more than £225,000 (understood to be the
highest total for a libel Claimant in recent
years), following the settlement of complaints
brought against a number of national
newspapers as well as Sky News, ITN and
Channel 4 News. They had falsely suggested
that Mr Sarwar was a suspect in the
alleged plots to blow up a number of British
aircraft using "liquid bombs" in the summer
of 2006. These attacks would, if successful,
have constituted the worst terrorist atrocity
in British history. The newspapers all published
full apologies to Mr Sarwar. In addition,
a number of apologies were broadcast
on ITV, Channel 4, Sky News and other
television channels.

While the essential 'sting' of the libels - false
allegations of involvement with terrorism - was
similar in all of these cases, the precise nature
of the complaints varied. For example, in Mr
Sarwar's case a large number of media outlets
chose to publish his name and photograph,
thereby falsely linking him with terrorism.
By contrast, in another case the complaint
was brought on behalf of an entire family
against Sky and Channel 5 news, which had
erroneously broadcast footage of the family
home in the context of a story concerning a
police investigation into an alleged plot to
kidnap and behead a British soldier. Despite the
fact that none of the family themselves was
named or even shown in the broadcast, the

news channels were forced to broadcast very full
apologies and pay substantial damages and costs
to each of them.

The prevalence of these cases provides an
alarming reminder of the frequency with which the
media, no doubt in a bid to feed the 24-hour
news 'agenda', can be prone to publish stories,
even on matters of the utmost gravity such
as terrorism, without adequate fact-checking
beforehand. They serve as an equally stark,
and welcome, reminder of the availability
of remedies for the individual victims of these
publications, and of the price which the media
will pay for getting its stories wrong.

In all of these cases the Claimants were
represented by Carter-Ruck partner Adam Tudor
and solicitor Isabel Hudson.

CARTER-RUCK NEWS

Carter-Ruck is delighted to announce that
Magnus Boyd has accepted partnership
with the firm. Magnus joined in 2004, having
qualified at Schillings.

Meanwhile, Lucy Middleton has been
appointed as an Assistant Solicitor, having
completed her training contract in
September 2007.

Carter-Ruck continues not only to have
comfortably the largest media litigation
department in the country, but also the
best-regarded, with the firm being variously
described by the Legal 500 and Chambers
directories as “undoubtedly the king
of claimant defamation firms” which provides
a “Rolls-Royce service”.

In August, the Daily Mail described the firm
as “London’s best known and most feared
libel lawyers” and Jeremy Paxman singled
out Carter-Ruck for special mention in his
much publicised speech at the Edinburgh
international television festival.

Get Carter-Ruck



News

Cartmr.-Aerk

Guy Martin and Isabel Hudson successfully
represented the Speaker of the House of
Commons, the Right Hon.
Michael J Martin MP, in a
complaint against the Times,
which led to the newspaper
publishing an apology and
paying his legal costs.

Carter-Ruck partners Nigel
Tait and Magnus Boyd are
representing Tesco in various
matters.

On 5 August 2007 the People
newspaper published a full
apology to Chelsea Football
Club, in respect of false
allegations that the club and its
players, in particular John Terry,
Frank Lampard and Arjen
Robben, had behaved inappropriately during
their stay at the Beverley Hills Hotel. Alasdair
Pepper and Michelle French acted for the club.

Former world heavyweight boxing champion
Frank Bruno (represented by Magnus Boyd)
has settled his privacy action against the News
of the World, receiving substantial damages.

Sir Simon Milton, the Leader of Westminster
Council and now Chairman of the Local
Government Association, secured a full apology
and a substantial contribution to his legal costs
from Private Eye in respect of false allegations
that he was under investigation by the District
Auditor following the Council’s settlement with
Dame Shirley Porter over the ‘homes for votes’
scandal. In April, Sir Simon also received an
apology and damages from the Oldie magazine
(co-founded by Richard Ingrams, former editor of
Private Eye) in respect of similar false allegations.
Sir Simon was represented by Adam Tudor.

Nigel Tait and Adam Tudor are representing
Trafigura, one of the world’s Ilargest
independent commodities trading companies,
in libel proceedings against the law firm of
Leigh Day & Co.

The firm represented Sir Martin Sorrell in his
claims for libel and invasion of privacy in respect
of a defamatory blog and a highly offensive image.
The cases settled 10 days into trial with Sir Martin

Get Carter-Ruck

receiving £120,000 in damages and his co-
Claimant in the privacy action, Daniela Weber,
receiving £30,000 for invasion
of privacy. Sir Martin and Ms
Weber were represented by
Mark Thomson and Antonia
Foster.

Mark Thomson is advising
Sophie Anderton (pictured) in
a number of matters.

The Daily Telegraph published
a full apology to Sean Doran
(the former Artistic Director
and Chief Executive of the
English National Opera) and
his wife Ruby Philogene (the
Mezzo-Soprano and former
winner of the Kathleen Ferrier
award), over allegations which
were published in Celia Walden’s ‘Spy’ column
on 29 November 2005. Adam Tudor represented
the couple.

Martyn Jones, Labour MP for Clwyd South,
won his libel action against the Mail on Sunday
in respect of two articles published in May
2006. The action went to trial in June where the
jury awarded damages. The Mail on Sunday
was also ordered to pay Mr Jones’ costs and
was injuncted from republishing the
allegations complained of. Nigel Tait and
Edward Yell acted for Mr Jones.

Koo Stark was successful in her libel complaint
against Zoo magazine and its editor Anthony
Noguera. The magazine, which had falsely
described Ms Stark as a porn star, printed an
agreed apology and retraction. Ms Stark received
a substantial sum in damages together with her
legal costs. Ms Stark was represented by
Cameron Doley and Felicity Robinson.

The firm acted for Leeds United in a highly
unusual action, securing the discharge of an
injunction obtained against the club without
notice on the previous afternoon. This enabled
Leeds United to distribute and sell its match
day Programme for the match taking place that
afternoon. Alasdair Pepper handled the case.

If you have any comments on this Newsletter
or if you require any other information, please contact Adam Tudor on:
020 7353 5005 or e-mail adam.tudor@carter-ruck.com



