
Get Carter-Ruck WINTER/SPRING 2009

Get Carter-Ruck

RANDOM HOUSE THROW IN THE
TOWEL OVER HATTON BOOK

Frank Warren, the boxing promoter and Chief
Executive of Sports Network, has won his libel
action against the publisher Random House over
allegations published in “Ricky Hatton: The Hitman,
My Story”, the autobiography of Ricky Hatton, the
well-known professional boxer and former
lightweight IBF world champion, who was promoted
by Mr Warren between 1997 and 2005. The book
was written in association with the boxing
journalist, Niall Hickman.

After a long-running legal bout, Random House
agreed to pay £115,000 in damages, together
with his legal costs, over three false and highly
defamatory allegations about Mr Warren.

First, the book alleged that Mr Warren conned
the boxer Vince Phillips into accepting a pitiful
fee to fight Ricky Hatton by lying about the sale
of the US television rights. Random House had
actually discovered from Vince Phillips himself, as
early as November 2006, that this allegation was
false. The publisher apologised to Mr Warren in open
Court in October 2007 for making this allegation.

Secondly, the book alleged that Mr Warren had
pressured Mr Hatton into competing in a WBU
Light Welterweight title fight against the boxer
Carlos Vilches, despite knowing that Mr Hatton did

not have the necessary fitness and that his hand was
badly damaged. In fact Mr Warren was not aware
that Mr Hatton was not fit to fight or had damaged
his hand.

Finally, the book alleged that Mr Warren had lied
to News of the World readers in 2005, in order to do
down Mr Hatton and exaggerate his earnings, by
making the deliberately misleading statement
that Mr Hatton had made £6 million in the ring in
39 fights. In fact, Ricky Hatton had earned over
£6.5 million during the 39 fights and earned over £7.5
million in the whole period he was promoted
by Mr Warren.

The book was published in September 2006 and
Mr Warren made his complaint in October 2006.
Random House didn’t pull its punches, fighting all the
way to the Court of Appeal, and tried to create new
and groundbreaking law. Having landed no punches
and with a trial date looming for 1 December last
year, the publisher finally threw in the towel and made
an offer of £115,000 in damages, undertakings not to
repeat the allegations and the payment of Mr
Warren’s legal costs.

Mr Warren was represented by a team at Carter-Ruck
comprising Nigel Tait, Hanna Basha, Luke Staiano
and Stephen Loughrey.

PA
P

ho
to

s



Get Carter-Ruck

CARTER-RUCK NEWS

Carter-Ruck continues to enjoy its reputation as the UK’s pre-eminent media litigation firm. In the new
editions of the Legal 500 and Chambers Directories, the firm is described respectively as “Continuing to
lead the way…absolutely superb in heavyweight litigation” and as a “nationally unsurpassed libel
practice...housing some of the most hard-hitting experts for defamation and privacy.” Chambers lists no
fewer than eleven members of the firm as Leading Individuals in the UK.

Meanwhile Carter-Ruck is pleased to announce that Stephen Loughrey, Kate Pantling and Edward Yell have
all been appointed as solicitors at the firm. Stephen and Kate qualified in September 2008 having
completed training contracts at Carter-Ruck, whilst Edward was called to the Bar in 2006 and subsequently
joined the firm as an employed barrister, before qualifying as a solicitor.

“TAPAS 7” OBTAIN
APOLOGY AND £375,000

DAMAGES FROM
EXPRESS NEWSPAPERS

Friends of Kate and Gerry McCann, who have come
to be referred to as the “Tapas 7” have obtained
prominent apologies together with libel damages of
£375,000 and legal costs from Express Newspapers.
The friends were dining with Mr and Mrs McCann
on the night that their daughter Madeleine was
abducted from their holiday apartment in Portugal in
May 2007.

Between July and December 2007, the Daily
Express, Daily Star and Sunday Express published
around twenty articles between them which
suggested, entirely falsely, that the friends were to be
suspected of involvement in Madeleine’s abduction,
and of having misled the Portuguese authorities
investigating her disappearance.

In addition to publishing apologies in the three titles
in question, Express Newspapers also apologised
to the friends in the High Court in London, and
publicly acknowledged that there was no evidence to
support the allegations they had made.

In a statement to the press, the friends confirmed
that they would be donating all the damages to the
Find Madeleine Fund, and explained:

“The defamatory stories written about us were not
only extremely damaging on a personal level but we
strongly feel were detrimental to the search for
Madeleine. This aspect has been particularly
heartbreaking to witness.

Although we are very pleased with the result, it
changes little when Madeleine’s plight remains
ongoing - she is still missing and her abductor is
still free.

Our only aim is to see her safely recovered and
re-united with the family who so adore her.”

The friends were represented by Partner Adam Tudor,
assisted by Isabel Hudson and Stephen Loughrey.

FUNDAMENTAL HUMAN
RIGHTS TRUMP UN

SECURITY COUNCIL
RESOLUTIONS

The firm has won an appeal described by leading
experts as “the most important judgment ever
delivered by the European Court of Justice on the
relationship between EC and international law
and one of its most important judgments on
fundamental rights”.

On 3 September 2008 the European Court of Justice
in Luxembourg delivered a landmark judgment in
favour of long-standing Carter-Ruck client Sheikh
Yassin Abdullah Kadi, a Saudi Arabian businessman
and philanthropist whose assets were frozen in the
aftermath of the 9/11 atrocities. The appeal, which
was heard by 14 judges from across Europe in 2007,
overturned the 2005 decision of the Court of First
Instance to uphold the freezing of Mr Kadi’s assets,
which were first frozen 7 years ago.

The appeal court ruled that the EU freezing regulation
breached Mr Kadi’s fundamental human rights and
must be annulled. The decisions followed the delivery
of the decision of Advocate General Poiares Maduro
in January 2008 (as reported in Get Carter-Ruck,
Summer 2008). This is the first time that the Courts
of the European Communities have held that
community legislation based on a United Nations
Security Council Resolution must comply with
fundamental human rights such as the right to
property, the right to a fair hearing and the right to
effective judicial review.

Mr Kadi’s legal team included Partner Guy Martin,
Managing Partner Cameron Doley and solicitor
Athalie Matthews, working with London-based
Consultant Maitre Saad Djebbar. They instructed a
team of advocates comprising the pre-eminent
public international lawyer Ian Brownlie CBE QC
(Chairman of the International Law Commission of
the United Nations) and Pushpinder Saini QC, both
of Blackstone Chambers London, together with
leading European law experts David Anderson QC of
Brick Court Chambers London and Piet Eeckhout,
Professor of European Law at King’s College London.



Get Carter-Ruck

In his recent headline-grabbing speech, the Daily Mail
editor, Paul Dacre, launched a stinging attack on Mr
Justice Eady, accusing him of clandestinely imposing
privacy law on the British press. Stephen Loughrey,
a former journalist, and now a solicitor at
Carter-Ruck, believes it is Mr Dacre who is off on a
frolic of his own.

Less than three years ago Lord Justice Sedley stated
“privacy – prominently but not solely private sexual
activity, which sells so many newspapers – is
something which our law does not yet adequately
protect”. Anyone reading tabloid newspapers
recently could be forgiven for concluding little has
changed. However, there is no doubt that there has
been a recalibration of the law since Lord Justice
Sedley’s damning assessment.

Mr Dacre blames this development on one judge’s
interpretation of the “wretched” Human Rights Act,
as he calls it, and claims this new law allows “the
crooks, the liars, the cheats, the rich and the
corrupt (to shelter) behind a law of privacy created
by an unaccountable judge”. If this is really his
concern, he need not worry.

Despite Mr Dacre’s protestation that one
unaccountable judge running amok favours the right
to privacy at the expense of freedom of expression,
the reality is somewhat different. The rapidly
developing law has only moved to redress an obvious
imbalance. It is not credible to argue that the law
inhibits the press from carrying out serious
investigative journalism on issues of public concern.
The law now simply recognises that the right to
respect for private and family life is on an equal
footing with the right to freedom of expression.

When deciding whether a legal right of privacy exists,
the Court first asks whether there is a reasonable
expectation of privacy, and if there is, it then applies
an “intense focus” to the competing interests of
freedom of expression and privacy. The Court must
decide to what extent, if any, it is necessary to qualify
the right to freedom of expression in order to protect
the right to respect for private and family life of the
person affected. It is important to note that the
qualification to freedom of expression is only the
minimum necessary to meet that purpose.

In his impassioned defence of the media’s right to
name and shame, Mr Dacre argues “since time
immemorial public shaming has been a vital element
in defending the parameters of what are considered
acceptable standards of social behaviour, helping
ensure that citizens – rich and poor – adhere to them

for the good of the greater community.” Mr Dacre
strongly criticises Mr Justice Eady’s judgments for
being “amoral” and concludes that “when it comes to
morality, the law in Britain is now effectively neutral”.

Mr Dacre is right on this point. The law is neutral, but
that is exactly as it should be. In today’s society few
would disagree that those engaged in sexual
relationships with other consenting adults are entitled
to expect that the details of those relationships will
not be published to the world at large. It is not the
role of the court to act as an arbiter of taste, decency
or morality.

In his speech Mr Dacre revealed what many believe
to be his real motivation for attacking Mr Justice
Eady, namely that privacy laws were “undermining
the ability of mass-circulation newspapers to sell
newspapers in an ever more difficult market.”

However, this concern is misplaced. The commercial
incentive will always ensure that stories revealing
scandal will be published. It is just that editors will
have to use a little more ingenuity to establish that
the story is in the public interest before publishing it.
This may involve justifying publication by establishing
hypocrisy or rule-breaking by the subject. As in all
areas of the law, when one loop-hole begins to close,
those with an interest in circumventing it will always
find another way round.

This article was published in The Lawyer.
A longer version of the article was also published
in the Solicitors Journal and the New Law Journal.

PRIVACY LAW:
BOUND BUT NOT GAGGED

An intense focus on privacy

R
ex

Fe
at

ur
es



Sienna Miller received £35,000 in damages from
News Group, the publisher of The Sun and the
News of the World, in respect of publications
in June and July of 2008. News Group’s senior
lawyer wrote to Ms Miller acknowledging that the
articles and photographs which were the subject
of the action should never have been published.
Ms Miller received a further £16,000 in damages
from Big Pictures, the agency that syndicated the
offending photographs. In a subsequent action for
harassment and invasion of privacy, Ms Miller
secured £37,000 in damages from Big Pictures,
together with undertakings to the Court not to
follow or “doorstep” her. Sienna Miller is represented
by Mark Thomson and Nicola McCann.

Music mogul and “X Factor” judge
Simon Cowell (right) is being
represented by Nigel Tait and Magnus
Boyd in ongoing media matters.

Kate McCann received a full
apology from the News of the World
following the newspaper’s unauthorised
publication of extracts from her diary.
The News of the World also agreed to
make a very substantial financial
donation, to be used by the McCanns
in the search for their daughter Madeleine. Mrs
McCann was represented by Adam Tudor and
Stephen Loughrey.

Darragh MacAnthony, the businessman and
Chairman of Peterborough United Football Club,
obtained a full apology and damages (which he
donated to charity) from the News of The World over
false allegations that financial circumstances were
such that Peterborough United was being forced to
sell a leading player for a knock-down price. In a
separate complaint, Mr MacAnthony (who is
represented by a team led by Adam Tudor) secured
substantial damages against The Sun over false
allegations concerning litigation in Spain, which were
again donated to charity.

Anthony Steen, Conservative MP for Totnes, won
his libel complaint against The Western Morning
News and secured an apology with a front page
banner. The newspaper also agreed to pay £10,000
damages to Mr Steen, together with his legal costs.
Mr Steen was represented by Mark Thomson and
Michelle French.

Prince Radu of Hohenzollern won a further victory
in his claim for libel against the editor and

publisher of Royalty Monthly magazine. The
Defendants appealed against the decision of
Mr Justice Eady, following an earlier trial of this
issue, that the article complained of was not
the product of responsible journalism. The Court
of Appeal unanimously rejected the appeal. A trial of
the Defendants’ remaining defences will now take
place in June 2009. Prince Radu is being
represented by Alasdair Pepper and Antonia Foster.

Michael Mates MP has won a libel complaint
against Guardian News and Media relating to
material published on its website. The Guardian has
published an apology and paid Mr Mates damages,

together with all his legal costs.
Mr Mates was represented by
Alasdair Pepper.

Inayat Bunglawala, an Assistant
Secretary General of the Muslim
Council of Britain, has won a full
apology and £45,000 in libel damages
against the Daily Express over false
allegations of extremism. The
allegations appeared in an article
concerning Prince Harry's active
service in Afghanistan. Mr Bunglawala
was represented by Adam Tudor and

Stephen Loughrey.

Model Larissa Summers has secured substantial
privacy damages from the News of the World. The
offending story ran after Ms Summers dated the
England rugby star Danny Cipriani. Magnus Boyd
and Rebecca Toman acted for Ms Summers.

Sir Robert Atkins MEP, has won a libel complaint
against the Daily Telegraph. The newspaper has
published an agreed apology and paid Sir Robert
damages, together with all his legal costs. Sir Robert
was represented by partner Alasdair Pepper.

His Beatitude Patriarch Theophilos III, the Greek
Orthodox Patriarch of Jerusalem and one of the
highest-ranking members of the Eastern Orthodox
Churches, has settled his libel action against the
London based Arabic language newspaper Asharq
Al Awsat on confidential terms which include the
publication of a full apology. His Beatitude was
represented by Guy Martin and Athalie Matthews.

News

Get Carter-Ruck

If you have any comments on this Newsletter, would like to be
removed from our mailing list, or if you require any other

information, please contact Adam Tudor on: 020 7353 5005
or e-mail adam.tudor@carter-ruck.com

PA
P

ho
to

s


