
IN THE ROYAL COURTS OF JUSTICE Claim No: HQ12D00445 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

B E T W E E N 

ADAM INGRAM 
Claimant 

- and -

TIMES NEWSPAPERS LIMITED 
Defendant 

STATEMENT IN OPEN COURT 

Solicitor for the Claimant 

I appear on behalf of the Claimant, The Rt. Hon. Adam Ingram, the former Labour MP and 

Minister of State. My learned friend, Jonathan Scherbel-Ball of Counsel, appears on behalf of 

the Defendant, Times Newspapers Limited, the publisher of the Sunday Times. 

On 27 November 2011, the Defendant published an article on the front page of the Sunday 

Times headed "MP's £100,000 gift to Gadaffi son" which continued on page 3 under the 

heading "Firms accused of 'bribing' Saif Gadaffi for contracts." The article referred to an 

internal investigation by the London School of Economics into donations it had received in 

2009 from a foundation of Saif Gaddafi, the son of the late Libyan ruler. In relation to the 

Claimant, the article in substance alleged that he was responsible, through a company said 

to be headed by him, for making a secret £100,000 payment as a bribe to Saif Gaddafi in 

order corruptly to secure contracts for his company in Libya. 

This allegation is untrue. From June 2008 to July 2009 the Claimant held a non-executive 

position as a consultant to the company to which the Sunday Times article referred; he was 

never a director of that company nor involved in the management of the business. The 

PCR1-910990.1 



Claimant has no knowledge of any payment by the company to Saif Gaddafi or to any 

foundation in Libya. The Claimant has never met Saif Gaddafi nor has he ever had any 

dealings with him or any foundation of his, nor has he ever been to Libya. He has also never 

sought to bribe anybody. 

Therefore the true position is that the Claimant was not responsible for making any unlawful 

or improper payment whether to Saif Gaddafi, to his foundation or otherwise. The Defendant 

appears here by its counsel today to tender its apologies to the Claimant for the harm the 

article has caused to his reputation. The Defendant has agreed to pay compensation to the 

Claimant. On this basis, the Claimant is prepared to let the matter rest. 

Solicitor for the Defendant 

The Defendant took the view prior to the publication of the article that as a matter of public 

interest the company's name and the Claimant's association with it should be disclosed. In 

the course of its enquiries the Defendant relied on the Claimant's entry in the Parliamentary 

Register of Members' Interests, which regrettably had not been updated, and tried to contact 

the Claimant for his comment prior to publication of the article. The Claimant chose not to 

Now that the Claimant has explained his position, the Defendant respond at that time. 

accepts that the allegation of which he has complained is not true and apologises to him. 

The article has now been removed from the Defendant's website and will not be republished. 

Solicitor for the Claimant 

In all the circumstances, the Claimant's object in bringing these proceedings has been 

achieved. I ask for permission for the record to be withdrawn. 

Jonathan Scherbel-Ball 

Counsel, 1 Brick Court 

Instructed by Legal Department of 

Times Newspapers Ltd, the Defendant. 

Andrew Stephenson 

Partner 

Carter-Ruck 

Solicitors for the Claimant 

28 June 2012 

PCR1-910990.1 


