DEFENDANTS COPY

e - G
| i HIGH COURT OF JUSTICE  GLJ¢&nS &,J(‘H
Fee Account no. - b\V\S' o

3@;@&;}%3- S __ . ;
{ Ref no. (if applicable) HWF _

o
You may be able to issue your claim online which may 1..?'_3_'9_“9:-....
save time and money. Go to www.moneyclaim.gov.uk Issue date

to find out more.

Claimant(s) name(s) and address(es) including postcode

Defendant(s) name and address(es) including postcode

(1) M. E. E Limited, 7th Floor, 1 Sussex Place, Hammersmith, London, England, W6 9EA
(2) David Hearst, 7th Floor, 1 Sussex Place, Hammersmith, London, England, W6 9EA

Brief details of claim

(1) Damages, including aggravated damages, for libel arising from publication by the Defendants of an
article online headlined "EXCLUSIVE: UAE funnelled money to Turkish coup plotters" which was first
published on or around 29 July 2016, and which referred to and was defamatory of the Claimant

(2) An injunction restraining the Defendants, whether acting by themselves or by servants or agents or

otherwise howsoever from further publishing or causing to be published the said words concerning the
Claimant or any other words to similar effect

(3) Costs

(4) Such further or other relief, remedies or Orders as the Court may deem just and convenient

Value
£250,000

Assignest 8 Master..... cerme .

You must indicate your preferred County Court Hearing Centre for hearings here (see notes for guidance)

High Court, Queen's Bench Division, Media & Communications List - s.15(2)(c) of the CCA 1984

Defendant’s ;o £
AT Carter Ruck Solicitors O —— [ el e Sty
address for 6 St Andrew Street i Amount claimed 250,000.00,
Serwce includ]ng London e e e e e e ot it et e i A . S et i e o ____.|:
postcode EC4A 3AE Court fee 10,528.00

Ref: AT/dxm/15596.2 { Legal representative’s costs TBC|
! e e o il

Total amount L

For further details of the courts www.gov.uk/find-court-tribunal.
When corresponding with the Court, please address forms or letters to the Manager and always quote the claim number.

N1 Claim form (CPR Part 7) {06.16) © Crown Copyright 2016



Claim No.

Does, or will, your claim include any issues under the Human Rights Act 1998? [ ] Yes [¥INo

Particulars of Claim (attached){te-follow)

| Statement of Truth
| *{kbetieve)(The Claimant believes) that the facts stated in these particulars of claim are true.
* | am duly authorised by the claimant to sign this statement

Full name Paul Tweed

Johnsons Solicitors

{ Name of claimant’s !egxrejpresentatwesﬁrm -
i \/\)-‘V(/k position or office held " Partner

signed

(Ciarmant}(ﬂhgaheﬁ friend) (if signing on behalf of firm or company)

Claimant’s legal representative
( 9 P ) *de!e teas appropriate

Toknsas Sl Claimant’s or cIa|rnants legal representative’s

21 Arlington Street address to which documents or payments
London should be sent if different from overleaf including
SW1A 1RN (if appropriate) details of DX, fax or e-mail.

Ref: MEOOO10258



IN THE HIGH COURT OF JUSTICE Claim No: HQ17Mo2177
QUEEN’S BENCH DIVISION

MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST

BETWEEN:
MOHAMMED DAHLAN

Claimant
and

(1) MIDDLE EAST EYE LIMITED
(2) DAVID HEARST
Defendants

AMENDED PARTICULARS OF CLAIM
Pursuant to CPR 17.1(2)(a)

1. The Claimant is a politician, businessman and philanthropist. He is well
known as the former leader of Fatah in Gaza and as an important figure in

Palestinian politics.

2 The First Defendant is the publisher of Middle East Eye, an online news

organisation (accessible at: www.middleeasteye.net) which reports

primarily on news relating to the Middle East and Northern Africa.

3. The Second Defendant is the Editor in Chief of Middle East Eye and is the
journalist who authored, and with the First Defendant published, the words

complained of below.

4. The First Defendant published online on 29 July 2016 an article written by
the Second Defendant with the headline “EXCLUSIVE: UAE ‘funnelled
money to Turkish coup plotters (still accessible online at:

http://www.middleeasteye.net/news/exclusive-uae-funnelled-money-
turkish-coup-plotters-21441671).” In this article the Defendants and each

of them published or caused to be published the following words which

referred to and were defamatory of the Claimant (paragraph numbers
added):



[Headline] “EXCLUSIVE: UAE ‘ffunnelled money to Turkish

coup plotters’

[Hashtag] #TurkeyCoup

(http://www.middleeasterneye.net/topics/turkeyc

oulz)

[Standfirst 1] Palestinian exile and Emirati middleman Dahlan was in

contact with cleric Gulen before coup attempt, Turkish

sources claim

[Standfirst 2] Mohammed Dahlan is considered to have close ties to Abu

Dhabi's crown prince, Mohammed bin Zayed al-Nahyan
(AFP)

[Topics] Topics: TurkeyCoup

[Tags]

[1]

[2]

[3]

(4]

[5]

Tags: Turkey, Coup, United Arab Emirates, Mohammed

Dahlan, Fatah, Fethullah Gulen
The United Arab Emirates' government collaborated with coup
plotters in Turkey before the unsuccessful attempt was launched,
using exiled Fatah leader Mohammed Dahlan as a go-between with
the US-based cleric accused by Turkey of orchestrating the plot,
sources close to one of Turkey’s intelligence services told Middle
East Eye.
Dahlan is alleged to have transferred money to the plotters in
Turkey in the weeks before the coup attempt and to have
communicated with Fethullah Gulen, the cleric alleged by Turkey
to have masterminded the plot, via a Palestinian businessman
based in the US.
The identity of this man, who is close to Dahlan, is known to a
Turkish intelligence service.
Throughout the night of the coup on 15 July, pan-Arab media based
in Dubai including Sky News Arabic and Al Arabiya reported that
the coup against Turkish President Recep Tayyip Erdogan and the
ruling Justice and Development Party had been successful.
At one point, media outlets influenced by the Emirates claimed that
Erdogan had fled the country. Still, there is no suggestion that the

media outlets were involved in the coup.



[6]

(7]

[8]

(9]

[10]

[11]

[12]

[13]

[14]

[15]

[16]

It took the government of the UAE 16 hours - one hour after a
statement by Saudi Arabia - to condemn the coup and to support
Erdogan as the legitimate president of Turkey.

According to sources who spoke to MEE, the UAE then launched an
operation to distance itself from Dahlan.

UAE indicated on social media that there was “anger with Dahlan”.
Shortly afterwards, he was forced to leave the UAE and is
understood to be in Egypt.

Dahlan is a former leader of the Palestinian political party Fatah
who was exiled from Gaza and the West Bank and is thought to
have close ties to Abu Dhabi's crown prince, Mohammed bin Zayed
al-Nahyan.

He is alleged to have been used as a conduit for UAE funds and
communications in various operations throughout the Middle East.
MEE reported in May that the UAE, Jordan and Egypt had
identified Dahlan as a favoured successor to the current Fatah
leader, Palestinian Authority President Mahmoud Abbas.

Dahlan is also linked to attempts to stoke the civil war in Libya. In
a secret recording of Abbas Kamel, then-office manager of
Egyptian President Abdel Fattah al-Sisi, Kamel revealed that
Dahlan, accompanied by three people, would secretly visit Libya on
a private jet.

Kamel recommended that a military official allow Dahlan to leave
the Libyan airport in secret. Kamel said Dahlan had already
caused a problem for the Egyptian authorities because he travels
“upon orders from the UAE, which monitors all of his movements”.
Since the failure of the coup, the Emiratis have tried to mend fences
with Ankara. They detained two Turkish generals at Dubai
international airport on suspicion of having links to the coup.
Mehmet Cahit Bakir, a major general in command of the
Afghanistan Turkish Task Force, and Sener Topuc, a brigadier
general in command of the Train, Advise and Assist Command in
Kabul, were deported back to Ankara.

The UAE are even more fearful of a backlash that may come after
the purge of the Turkish army that Erdogan is conducting.



[17] An informed source told MEE: “They now feel that Erdogan is in
full power. They do not like him personally and think of him as a
man who will seek to take revenge. Once Erdogan has cleaned out
the stables, they think he will then turn on those outside the country
who supported the coup.”

[18] A total of 126 army generals have been arrested in connection with
the attempted coup. This represents about one-third of all the
generals in the Turkish armed forces.

[19] Revelations about Dahlan’s conversations with the Palestinian
businessman in the US before the coup could also increase pressure
on Washington to consider Turkey’s request for Gulen to be
extradited.

[20] Turkey’s foreign and justice ministers are set to travel in person to
the US to demand the extradition of Gulen, but for that to succeed
they must present a US judge with prima facie evidence to back the
list of criminal charges, and proof that similar charges exist under
US law.

[21] If the charges clear that hurdle, Gulen would still be open to the
defence that the charges are political in nature and that he could
not be guaranteed of a fair trial in Turkey. About 2,700 judges were

removed from their posts after the coup.’

4A. The publication online (pleaded at paragraph 4 above) reached a global

audience of around 18,540 publishees, but the Claimant confines his claim
for damages to publication in the following jurisdictions:

4A.1 Publication to approximately 1,772 publishees in England & Wales;

4A.2 Publication to approximately 1,801 publishees in Saudi Arabia:

4A.3 Publication to approximately 3,050 publishees in Turkey.

4A.4 Publication to approximately 552 publishees in Egypt.




4B. In respect of online publication in Saudi Arabia, Turkey and Egypt the

Claimant relies upon:

4B.1 the common law exception to the requirement to prove double-
actionability and asserts that English law alone should be applied to
all of the issues arising in this claim in relation to publication in all
five jurisdictions.
4B.2 _alternatively, the presumption of identity that foreign law, and in
particular the law of:
4B.2.1 Egypt;
4B.2.2 Turkey; and
4B.2.3 Saudi Arabia
is the same as the law of England & Wales, unless the contrary be
pleaded and proved by the Defendants.
5. In their natural and ordinary meaning the words meant and were

understood to mean:

5.1.

5.2.

That the Claimant was guilty of the most serious criminal
misconduct in that he was secretly involved on behalf of the
Government of the United Arab Emirates in funding and
collaborating with those responsible for plotting an unsuccessful
illegal military coup against the democratically elected government

of Turkey in July 2016;

That the Claimant guilty of further serious criminal misconduct in

that he engaged in secret attempts to encourage the continuation of

the civil war in Libya.

6. Further or alternatively, by way of innuendo, the said words meant and

were understood to mean that the Claimant is a terrorist.



PARTICULARS OF INNUENDO

The definition of terrorism in section 1 of the Terrorism Act 2000
includes all use or threat of serious violence to influence any
government for the purposes of a political, religious or ideological
cause;

This includes any and all military attacks by a non-state armed group
against any or all state or inter-governmental organization armed
forces in the context of a non-international armed conflict.

These facts and matters would have been known to a substantial but
unquantifiable number of unidentifiable readers of Middle East Eye
and these readers Would have understood the words complained of

herein to bear the meaning set out above.

The words complained of have caused and are likely to continue to cause

serious harm to the reputation of the Claimant. The Claimant will rely on

the following facts and matters:

7.1.

rD,

PARTICULARS OF SERIOUS HARM

The First Defendant is a popular and well-regarded source on news
about Middle Eastern affairs. It is available online without paywall,
and has a large social media following: having 98,300 followers on

Twitter; and 441,920 ‘likes’ on Facebook. In addition, the online

publication was published on a page freely accessible, to any internet

user, without subscription or registration. Fherefore,—pending

The article was also shared widely by readers on social media. The
article itself has four ‘buttons’ which are designed to be clicked upon
in order to post the article onto social media. The buttons currently

indicate that the article was shared on Twitter at least 4,401 times,

6



7-3-

72.4.

on Facebook 5,283 times, on Google+ 6 times, and miscellaneously
10,100 times. The inference is invited that a very substantial number

of these shares were published to publishees within the four

jurisdictions pleaded in paragraph 4A above.

The Defendants also shared the article via their social media
channels, and this further increased the reach of the article
complained of. By way of example, the article was posted three times
on the Middle East Eye Facebook page, first on 29 July 2016, next
on 30 July 2016, and again on 2 August 2016:

7.3.1. The 29 July 2016 post (accessible  here:
https://www.facebook.com/MiddleEastEye/posts/1084402
304958490?match=dWFIIGZ1bm5lbGx1ZCx1YWU%3D) got
142 ‘reactions,’ 18 comments and 120 ‘shares.’

7.3.2. The 30 July 2016 post (accessible here:
https://www.facebook.com/MiddleEastEye/posts/1084750
448257009?match=dWFIIGZ1bm5lbGx1ZA%3D%3D) got 24

‘reactions,’ and 168 ‘shares.’

7.3.3. The 2 August 2016 post (accessible here:
https://www.facebook.com/MiddleEastEye/posts/10871695

18015102?match=dWFIIGZ1bm5lbGx1ZA%3D%3D) got 4

‘reactions’ and 5 ‘shares.’
It is to be inferred that a substantial number of these “reactions” and

“shares” were published to publishees within the four jurisdictions

pleaded in paragraph 4A above.

The defamatory allegations made in the article are extremely serious
and highly damaging to the Claimant’s reputation. They are
allegations of the most serious criminal misconduct which,
potentially, placed the lives of thousands of individuals at risk and
threatened democracy in Turkey. No retraction or apology has been
published, and so readers of the article continue to believe that the

Claimant is guilty of the conduct alleged.



7-5-

7.6.

7.7,

Comments below the article, published by the Defendants, indicate
the gravity of the allegations and that readers of the publication
believed them. By way of example, these comments included the

following statements:

“abdul mohamed: Nothing surprising about this. They were
behind the coup that kicked Mursi out. UAE hates anyone
who has any positive feelings towards Muslin Brotherhood.

Erdogon [sic] is one of those who is close to the MB.”

Aba Tounsi: hope Erdogan will do the necessary with these

bastards!!!”

“Barry: This guy is all over the place. He was involved in
trying to sell Israeli arms to Khadafy’s Libya, of all things.
The Israelis nixed it and publicized the fact at he was trying
to do this deal. They used to be ok with him (he enjoyed Tel
Aviv and Jerusalem restaurants and nightlife when he was
a big shot in PA), but they obviously had no use for him when
he was trying tor save Khadafy.”

As a result of the above matters the Claimant will invite the Court to
infer that serious harm has been caused to his reputation in the
jurisdiction of this Court and that further serious harm is likely to be

caused in the future.

Furthermore, given the seriousness of the allegations, republication
was reasonably foreseeable and the Defendant is responsible for all
such republication. Republication has occurred on a large number

of websites, including but limited to the following:

7.7.1. Middle East Monitor

(https: //www.middleeastmonitor.com/20160730-uae-

funnelled-money-to-turkish-coup-plotters/).

7.7.2. www.linkedin.com (https://www.linkedin.com/pulse/uae-

funnelled-money-turkish-coup-plotters-shahid-ali)




7.7.3. www.worldbulletin.net

(http://www.worldbulletin.net/haber/175612/uae-

funnelled-money-to-turkish-coup-plotters)

The Claimant relies on these republications as evidence of serious
harm to his reputation. The Claimant reserves the right to plead
further defamatory republications of the words complained of when

these are drawn to his attention.

8. In addition to the serious harm caused to his reputation, the Claimant has
suffered considerable distress and embarrassment. The allegations are
likely to have a serious impact on his ability to continue his political and
charitable works, especially in respect of his prospects for raising donations
for his political and charitable causes.

9. Unless restrained, the Defendants and each of them will further publish the
said or similar words defamatory of the Claimant.

AND the Claimant claims:

(1) Damages, including aggravated damages, for libel published within
England & Wales, Egypt, Turkey, and Saudi Arabia;

(2)  An injunction to restrain the First Defendant whether by its officers,

servants or agents or otherwise howsoever and the Second Defendant
whether by himself, his agents or otherwise howsoever from further
publishing, causing, authorising or procuring the publications of the
allegations complained of or similar allegations defamatory of the

Claimant.
HUGH TOMLINSON QC
GREG CALLUS
HUGH TOMLINSON QC
GREG CALLUS




The Claimant believes that the facts stated in this Amended Particulars of Claim

are true. I am duly authorised by the Claimant to sign this statement of truth.

Position: &ﬂ(/g@px@

Served this 3rd day of August 2018

10



