
 

 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE   Claim no: HQ10D04078 
  
QUEEN’S BENCH DIVISION 

  
BETWEEN: 

  
RECEP TAYYIP ERDOGAN 

  

Claimant 

  

and 

  

TELEGRAPH MEDIA GROUP LIMITED 

  

Defendant 

  
_______________________________________ 

  
STATEMENT IN OPEN COURT 

_______________________________________ 
  
Claimant’s Counsel 

  
My Lord, I appear for the Claimant in this libel action, Recep Tayyip Erdoğan. 
  
The Claimant is the Prime Minister of the Republic of Turkey and has been so since 2003.  
He is also the leader of the ruling AK Parti and has held that position since 2001. 
  
The Defendant is the publisher of The Daily Telegraph and the website www.telegraph.co.uk. 
  
On 15 September 2010 the Defendant published in the print edition of The Daily Telegraph 
an article headed “Iran gives Turkey’s ruling party £16m after vote on reforms”.  In addition, 
from 14 September until on or about 27 September 2010, the Defendant published on its 
website an article headed “Iran donates $25 million to Turkey’s ruling party”.  These articles 
contained false and defamatory allegations about the Claimant. 
  
The articles alleged that the Claimant had “improperly negotiated and accepted a donation of 
$25 million to his political party from a foreign state, namely the Islamic Republic of Iran, in 
order to further his party’s campaign in a forthcoming general election.  In doing so, the 
articles alleged that the Claimant had improperly allowed a foreign power to influence, and 
interfere in, the internal democratic processes of the Republic of Turkey and AK Parti policy; 
and had thereby seriously compromised the integrity of his party.  This was unlawful and 
would have constituted a criminal offence under Turkish law”. 
  
Neither the Claimant nor his party has negotiated any deal of the kind alleged with the Islamic 
Republic of Iran or with any Iranian institution, entity or individual.  Similarly, neither the 
Claimant nor his party has accepted any donation of any kind from the Iranian Government or 
from any Iranian source.     
  
By reason of the publication of the words complained of the Claimant has been seriously 
injured in his reputation both personally and as a politician and has also suffered considerable 
distress and embarrassment.  
  
My Lord, the Defendant now accepts that it was misinformed and the allegations are untrue.  
It has agreed to join in the reading of this statement, withdrawing publicly its false allegations 



 

 

and apologising to the Claimant for the injury, distress and embarrassment caused to him by 
the publication.  It has also agreed to apologise in terms that are acceptable to the Claimant on 
the pages of its newspaper and on its website. 
  
In addition, and as a mark of its regret, the Defendant has agreed to pay the Claimant a 
substantial sum in damages together with his legal costs.  In those circumstances, the 
Claimant is satisfied that his good name has been vindicated and accordingly is content to let 
the matter rest. 
  
Defendant’s Solicitor 

  
My Lord, on behalf of the Defendant, I confirm what has been said by my friend.  The 
Defendant accepts that it was misinformed and offers its sincerest apologies to the Claimant 
for the allegations appearing on its articles. It is pleased to have this opportunity to set the 
record straight. 
  
The Claimant’s Counsel 

  
My Lord, with that I ask for permission for the record to be withdrawn. 

  
  
 


