
Press Release 

Date 3 October 2014 

Carter-Ruck 
Sunday Times apologises and agrees to pay 

Kate and Gerry McCann £55,000 in libel 
damages 

C a r t e r - R u c k S o l i c i t o r s 

6 St A n d r e w S t r e e t 

L o n d o n E C 4 A 3 A E 

The Sunday T imes has agreed to pay Kate and Gerry McCann £55,000 in 
libel damages (all of which they will donate to two charities - Missing 
People and the Joe Humphries Memorial Trust). 

T 0 2 0 7 3 5 3 5 0 0 5 

F 0 2 0 7 3 5 3 5 5 5 3 
Mr and Mrs McCann's complaint related to an article by the Sunday Times' 
"Insight" team publ ished on the front page of the newspaper in October 
2013. The article al leged that Mr and Mrs McCann and Madeleine's Fund 
had kept secret f rom the investigating authorit ies crucial evidence (primarily 
consist ing of "e-fits" obtained by private investigators) relating to their 
daughter 's abduction. 

D X 3 3 3 C h a n c e r y L a n e 

w w w . c a r t e r - r u c k . c o m 

The Sunday Times' allegations were completely false. As the newspaper 
now accepts, there is no question of the McCanns having sought to 
suppress any evidence; indeed all of the material collated by the private 
investigators had been provided to the relevant Portuguese and 
Leicestershire police four years earlier. The private investigators' report 
( including the e-fits) was also provided to the Metropolitan Police in 2011 
shortly after the Met commenced its review into Madeleine's 
disappearance. 

The Sunday T imes has also agreed to pay the McCanns' legal costs of 
bringing the complaint. 

Partners 

Alasdair Pepper 

Guy Mar t in 

Nigel Tait 

Ruth Col lard 

Cameron Doley 

Claire Gill 

Adam Tudor 

Isabel Martorel l 

Stephen Loughrey 

The McCanns have today issued a statement comment ing on this case, a 
copy of which is attached. 

For further information please contact Adam Tudor at adam.tudor@carter-
ruck.com or Zoe Brocket at zoe.brocket@carter-ruck.com 

Consultant 

Andrew Stephenson 

Partnership Secretary 

Helen Burrluck 

Author ised and regulated 

by the Solicitors Regulation 

Author i ty 

P C R I - 1 6 5 2 4 6 1 . 1 SRA No. 44769 



3 October 2014 

Kate and Gerry McCann hit out at "same old press 
abuse" by newspapers 

The couple receive £55,000 in libel damages from 
Sunday Times 

Kate and Gerry McCann today hit out at the continued failure of the UK newspaper 
industry to put their house in order after the Sunday Times agreed to pay £55,000 in 
libel damages (all of which they will donate to charity) for allegations made at a time 
when the Sunday T imes was proclaiming that press abuse was at an end and there 
was no need for the independent regulation proposed by Leveson a year previously. 

The McCanns were libelled in a front-page article by the Sunday Times' "Insight" 
team in October 2013. 

Gerry McCann pointed out that the newspaper 's behaviour typified all that was wrong 
with journalistic practices. 

• the Sunday Times team did not provide the McCanns with any proper 
opportunity to comment on these appall ing allegations before they were 
published. They withheld important aspects of the allegations they were 
intending to make and chose not to publish key parts of the McCanns' 
response. Above all, the Sunday T imes was on express notice that the 
al legations were false, yet they still went ahead and published them. 

• Initially, the McCanns sought to resolve the complaint amicably by writ ing to 
the Editor direct. However, the half-baked, inadequate response they 
received meant that they were left with no choice but to instruct their lawyers, 
Carter-Ruck 

• Faced with the grotesque and utterly false suggestion that they had, in effect, 
deliberately hindered the search for their daughter and thereby let the trail go 
cold, Mr and Mrs McCann had no alternative but to bring a libel complaint in 
order to correct falsehoods which could only serve to damage the search for 
their daughter 

• Eventually, two months later, the Sunday Times acknowledged that its article 
had been completely false and publ ished a full retraction and apology. But 
even then the apology was tucked away on an inside page. The newspaper 
even refused to include the word "apology" in its headline. 

• It then took a further 9 months, and the issuing of Court proceedings by the 
McCanns, to require the Sunday T imes to make sensible proposals to 
compensate them and to allow them to make that fact public. Every penny of 
the damages will be going to charity and the Sunday Times will also be 
paying the McCanns ' legal fees. 

1 

McCann/Sunday Times - Press Release - 3.10.2014 

1652465_1 



Speaking today, Mr and Mrs McCann said 

"The Sunday T imes has behaved disgracefully. There is no sign of any "post-
Leveson improvement" in the behaviour of newspapers like this. 

"Despite the history of admitted libels in respect of my family by so many 
newspapers, the Sunday T imes still felt able to print an indefensible front page story 
last year and then force us to instruct lawyers - and even to start Court proceedings -
before it behaved reasonably. But the damage to reputation and to feelings has been 
done and the Sunday T imes can sit back enjoy its sales boost based on lies and 
abuse" 

"This is exactly why Parl iament and Lord Justice Leveson called for truly effective 
independent self-regulation of newspapers - to protect ordinary members of the 
public from this sort of a b u s e . " 

"It is also why the provision of low-cost arbitration for libel and privacy claims is so 
important. We were able to use our lawyers, Carter-Ruck, who were willing to back 
our complaint and who agreed to act on a "no win, no fee" basis - but even that form 
of access to justice is currently under threat. The fact is that most families could not 
take the financial and legal risk of going to the high Court and facing down a big 
press bully as we have. That is why News UK and the big newspapers have opposed 
Leveson's reforms and the arbitration scheme which is a necessary part of it. " 

"It is why the latest industry poodle, IPSO, which the Times editor was al lowed to 
help appoint, does not even have the power to insist on its members providing 
arbitration that Leveson required." 

"It is t ime for Parl iament to remind the newspaper owners that it is the people and 
their elected representat ives who run the country, not the moguls, and if they 
continue to reject Leveson then as Lord Justice Leveson himself said, it will be 
imposed on them to protect the public and public interest journalism." 

Notes to editors 

The defamatory article alleged that Mr and Mrs McCann had kept secret from 
the investigating authorit ies crucial evidence (primarily consisting of "e-fits" 
obtained by private investigators) relating to their daughter's abduction. 

2. The Sunday Times' al legations were completely false. 

3. As the newspaper now accepts, there is no question of the McCanns having 
sought to suppress any evidence; indeed all of the material collated by the 
private investigators had been provided to the relevant Portuguese and 
Leicestershire police four years earlier. The private investigators' report 
(including the e-fits) was also provided to the Metropoli tan Police in 2011 shortly 
after it commenced its review into Madeleine's disappearance. 

2 

McCann/Sunday Times - Press Release - 3.10.2014 

1652465_1 



4. The Sunday Times refused to apologise or to make a prompt and prominent 
correct ion. The correction they printed 6 weeks later was on an inside page and 
was inadequate. 

5. The McCanns were forced to make a legal claim in the High Court because of 
the Sunday Times' refusal to accept responsibility. 

6. Only after the newspaper was sued did the it accept liability and offer to settle 
the case. 

3 

McCann/Sunday Times - Press Release - 3.10.2014 

1652465_1 


