
 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 
  
 
 

 
 

PCR1-3317376.1 

 

 

 
 
 
Date:  16 July 2019  
 
NASSER AL KHELAIFI – MEDIA ATTACKS BASED ON 
FORGED DOCUMENT 
 
Last month, journalists from The Guardian, Der Spiegel and Mediapart 
contacted Mr Nasser Al Khelaifi, the President of Paris Saint-Germain 
Football Club, requesting his response in relation to a document which they 
alleged bore his signature and which they claimed had been written over 8 
years ago on ORYX letterhead relating to the alleged payment of 
commission to an agent involved in the transfer of Javier Pastore. 
  
Mr Al Khelaifi believed that he could not have written or signed such a 
document and his lawyers therefore wrote to the journalists in question on 
21 June: 
  
i) Indicating that we had concerns regarding the authenticity of this 

supposed document and the information it purportedly contained. 
ii) Asking therefore that the journalists provide us with a copy of the 

document on which they relied so as to enable Mr Al Khelaifi to 
provide a considered and informed response to their questions.   

  
Although that request was in keeping with all generally recognised 
principles of fairness and responsible journalism, The Guardian, Der 
Spiegel and Mediapart refused to provide a copy of the document on which 
they relied, claiming that they could not do so without disclosing the identity 
of their source.   
  
It is now clear that this explanation was untrue. Mediapart illustrated its 
article on the subject yesterday with a full copy of the purported letter in 
question and, in doing so, did nothing whatsoever to reveal the identity of 
its source. The document includes nothing that discloses the identity of the 
person(s) who provided it to the journalists and their refusal to provide a 
copy to Mr Al Khelaifi prior to publication can therefore only be explained on 
the basis that they did not wish him to have an opportunity to rebut a story 
that they had already decided to publish.  
  
Now that it is to hand, it is clear that the document relied upon by The 
Guardian, Der Spiegel and Mediapart is a forgery and was not written 
or signed by Mr Al Khelaifi. He will therefore be filing a criminal 
complaint for forgery and the use of forged material in France. 
  
 
Francis Szpiner and Renaud Semerdjian (Stas & Associés, Paris) /            
Cameron Doley (Carter-Ruck, London) - Lawyers for Nasser Al Khelaifi    
 
Contact: fszpiner@stasassocies.com; rsemerdjian@stasassocies.com; 
cameron.doley@carter-ruck.com   
  



PCR1-3317376.1 2 

   
 
 
16 juillet 2019 

 
NASSER AL KHELAIFI – ATTAQUES DANS LA PRESSE 
BASÉES SUR UN FAUX DOCUMENT 
 
Le mois dernier, des journalistes du Guardian, Der Spiegel et Mediapart ont 
contacté Monsieur Nasser Al Khelaifi, le Président du Paris Saint-Germain 
Football Club, lui demandant une réponse par rapport à un document qui, 
selon eux, portait sa signature et qu’ils ont allégué avait été écrit il y a plus 
de 8 ans sur du papier à entête de la société ORYX concernant le prétendu 
paiement de commission à un agent impliqué dans le transfert de Javier 
Pastore. 
 
Monsieur Al Khelaifi ne croyait pas qu’il ait pu écrire ou signer un tel 
document et ses avocats ont donc écrit aux journalistes en question le 21 
juin : 
 
i) Indiquant qu’ils avaient des inquiétudes par rapport à l’authenticité 

du supposé document et l’information qu’il soi-disant comportait. 
ii) Demandant donc aux journalistes de nous fournir une copie du 

document sur lequel ils se sont appuyés afin de permettre à 
Monsieur Al Khelaifi de fournir une réponse réfléchie et informée à 
leurs questions. 

 
Malgré le fait que cette requête était en accord avec tous les principes 
généralement reconnus d'équité et de journalisme responsable, The 
Guardian, Der Spiegel et Mediapart ont refusé de fournir une copie du 
document sur lequel ils s'appuyaient, affirmant qu'ils ne pourraient le faire 
sans révéler l'identité de leur source. 
 
Il est désormais clair que cette explication était fausse. Mediapart a illustré 
son article sur le sujet hier avec une copie intégrale de la prétendue lettre 
en question et, ce faisant, n’a absolument rien révélé de l’identité de sa 
source. Ce document ne contient aucune information révélant l'identité de 
la ou des personnes l’ayant fourni aux journalistes et leur refus de fournir 
une copie à M. Al Khelaifi avant publication ne peut donc être expliqué que 
parce qu'ils ne souhaitaient pas qu'il ait l'occasion de réfuter une histoire 
qu'ils avaient déjà décidé de publier. 
 
Maintenant qu'il est disponible, il est clair que le document invoqué par 
The Guardian, Der Spiegel et Mediapart est un faux et n'a pas été écrit 
ni signé par M. Al Khelaifi. Il déposera donc une plainte pénale pour 
faux et usage de faux en France. 
 
 
Francis Szpiner et Renaud Semerdjian (Stas & Associés, Paris) /           
Cameron Doley (Carter-Ruck, Londres) - Avocats de Nasser Al Khelaifi    
 
Contacter: fszpiner@stasassocies.com; rsemerdjian@stasassocies.com; 
cameron.doley@carter-ruck.com  


