
Press Release 
6 May 2011 

carter_ Ruck 

LEADING ARABIC NEWSPAPER VANS LIBEL CASE AGAINST 
KURDISH WEBSITE 

Carter-Ruck Solicitors 

6 St Andrew Street 

London EC4A 3AE 
The London publisher of the pan-Arab newspaper Asharq Al Awsat and two of its senior 
editorial staff were today awarded libel damages totalling £85,000 against the editor of a 
website which falsely accused them of accepting secret payments of US$ 4 million in return 
for publishing interviews with the former Iraqi president Jalal Talabani. 

T 020 7353 5005 
F 020 7353 5553 

DX 333 Chancery Lane 

www.carter-ruck.com  
HH Saudi Research and Marketing (UK) Ltd, which is based in Holborn, was awarded 
£20,000 in libel damages whilst the editor in chief of Asharq Al Awsat, Mr Tariq Al-Homayed, 
received an award of £30,000 and the senior journalist Maad Fayad, £35,000. 

Master Roberts, a Judge of London's High Court, also ordered the Defendant Alan Merdini a 
Swedish citizen, to pay the Claimants £40,000 in costs. 

The ruling took place atfer the Claimants issued proceedings for libel and malicious 
falsehood against Mr Merdini, the editor of kurdistanpost.com , which on 26 August 2009 
published an on-line article with the headline: "In order to publish his diaries Jalal Talabani 
has given 4 million dollars to Asharq Al Awsat newspaper". 

The article falsely alleged that Mr Fayad had accepted US$ 1 million for conducting and 
publishing interviews with Mr Talabani in 2009 and that Mr AI-Homayed had accepted the 
same sum to publish the interviews. It also alleged that the newspaper had accepted a 
further payment of $ 2 million. 

The Claimants' barrister Jacob Dean told the court that the false allegations had caused 
"absolutely horrified" by them, and to Mr "very grave upset" to Mr Al-Homayed, who was 

Fayad, who was pictured on the website and for whom Mr Dean said the claims continued to 
be a source of embarrassment. 

Mr Dean told the Judge that the Defendant was clearly an opponent of Mr Talabani who was 
motivated to publish false allegations about him and the Claimants for his own political 
motives. 

Giving his judgment Master Roberts described the allegations as "extremely serious" and 
said that they struck both at the core of the company's reputation and at the core of the 
attributes of professional journalists. 

He accepted evidence placed before the court of the falsity of Mr Merdini's claims that the 
Claimants had compromised fundamental journalistic principles of independence and 
integrity. 

The court noted that Mr Merdini had not even tried to defend the claim, had not apologised 
or retracted the allegations and had also aggravated the distress caused to the Claimants 
following publication by accusing them of playing a "political game" 

Partners 

Master Roberts also took into account that the allegations were likely to have been seen by 
many people and had been picked up and repeated on a number of other websites, causing 
further distress to the Claimants. 

Andrew Stephenson 

Alasdair Pepper 

Guy Martin 

Nigel Tait 

Speaking after the Judgment the Claimants' representative Adel Ellithy said: "Such was the 
absolute falsity of these allegations that we had no hesitation in bringing these proceedings 
to protect the good name of our company and our journalists. We pifze our reputation 
extremely highly and are very glad that the Judge has made awards which properly reflect 
the damage and distress caused to the Claimants by the wholly fictional claims posted on 
this website." 

Ruth Collard 

Cameron Doley 

Claire Gill 

Adam Tudor 

Magnus Boyd 

Partnership Secretary 

Helen Burrluck 

Regulated by the 

For further information please contact Athalie Matthews of Carter-Ruck (020 7353 5005 or 

athalie.matthews@carter-ruck.com ). 

Solicitors Regulation 

Authority 

SRA No. 44769 

PCR I -685478.1 


