
Neutral Citation Number: [2012] EWHC 3445 (QB) 
Case No: HQ10D04585 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE

QUEEN'S BENCH DIVISION 
Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

Date: 30/11/2012 
Before :

MR JUSTICE BEAN
-------------------

Between :

REGINALD MENGI Claimant 

- and -

SARAH HERMITAGE Defendan

t
-------------------

-------------------

Mr Richard Rampton QC and Mr Aidan Eardley (instructed by Whitman Breed) for 
the Claimant

Mr James Price QC and Mr Jonathan Barnes (instructed by Carter Ruck) for the 
Defendant

Hearing dates: 31 October, 1, 6-9, 12-13, 16, 19 November
-------------------

Judgment
Mr Justice Bean : 

1. The Claimant is a prominent Tanzanian businessman and philanthropist with 
ownership interests in the Tanzanian media, including the ‘Guardian’ and ‘Nipashe’ 
newspapers. The Defendant is an English solicitor who lived in Tanzania with her 
husband Stewart Middleton until February 2008.  Mr Middleton acquired the lease to 
a farm, Silverdale Farm, from a company controlled by the Claimant’s brother, 
Benjamin Mengi.  (I shall refer to the Claimant as “Mr Mengi” and to his brother as 
“Benjamin”.) 

2. From humble beginnings Mr Mengi has achieved a position of enormous wealth 
and considerable influence in Tanzania.  In a career with Coopers and Lybrand’s 
Tanzanian firm he rose to be chairman and managing partner, retiring in 1989. Since 
then, among many other posts, he has been chairman of the Media Owners’ 
Association of Tanzania since 2003, and Chairman of the National Board of 
Accountants and Auditors from 1984 to 2000. His evidence is that he plays no active 
part in any of the media companies which he owns. He devotes himself to 
philanthropic activities and to campaigning against corruption. His actions are 
regularly the subject of reports in his own newspapers. On a more controversial note, 
he called a press conference on 23

rd 

April 2009 at which he named five individuals as 
being “sharks of grand corruption”. When attacked in a Parliamentary speech by a 



Tanzanian MP he complained to the Speaker and obtained a ruling criticising the MP. 

3. Mr Middleton and Ms Hermitage bought Silverdale Farm in 2004 with a view to 
making it their home and building up an agricultural business there (Mr Middleton 
being an agronomist).  They acquired a lease from a company owned by Benjamin 
Mengi and his wife for US $112,000.   

4. The relationship did not remain harmonious for long.  From October 2004 
onwards Benjamin sought to have the lease assignment cancelled or otherwise set 
aside and in any event to avoid its registration.  He mounted a campaign of 
harassment against Mr Middleton including threats to kill him, the taking out of 
vexatious court actions against him and the involvement of the local police and courts 
in the issue of trumped up criminal charges against him, on the basis of which Mr 
Middleton was repeatedly arrested and then imprisoned. 

5. It is not necessary to set out the entire history of the Silverdale Farm dispute in 
detail, but a summary of the main incidents is required.  On this aspect of the case the 
evidence of the Defendant and Mr Middleton is unchallenged.  The Claimant’s 
submission is that it would be “disproportionate” for him to be expected to produce 
contradictory evidence.  I do not accept this. The Claimant has devoted enormous 
resources to this litigation; apart from his own costs, he has complied with orders 
requiring him to give security for costs of over £1.8 million. His English solicitors 
and Tanzanian lawyers between them ran up many hundreds of chargeable hours 
prior to the issue of these proceedings and thereafter in taking witness statements. It 
would have added very little to the costs of this trial for evidence to have been 
obtained from Benjamin to contradict that of the Defendant and Mr Middleton if it 
really was in dispute. There is no suggestion of an attempt to obtain evidence from 
Benjamin having been rebuffed.  I therefore approach this case on the basis that the 
Defendant’s evidence about the Silverdale Farm dispute is true. 

6. Mr Middleton’s account of the events of 2004-5, so far as material, is as follows:- 

“Although I had maintained a working relationship with 
Benjamin Mengi throughout this time, everything changed 
after I had made the first payment of US$60,000 and the 
lease had been assigned.  More than once I was 
summoned to meetings with him where he would seek to 
renegotiate the terms of our agreement. We had agreed 
from the outset that the balance of the purchase price 
would be paid within 6 months.  We had also agreed that 
his wife would continue to be permitted to have use of 
part of the land for her cattle, away from the area where 
we were growing our vegetable crops. However, he then 
also insisted that I must agree to pay him (or his heirs, if 
he died) US$2,000 per month by way of “director’s fees”. 
When I questioned this, he became aggressive, telling me 
that the Co-operative Societies were not happy about the 
escrow arrangement and were now refusing to hand over 
the deeds. Since it was proposed that the “director’s fees” 
would come out of his share of the profits, I reluctantly 
agreed. 

It was clear to me from his conduct that there was no way 



Benjamin Mengi and I could have a working relationship 
in running Silverdale (Tanzania) Ltd. On 8 November 
2004 I therefore sent him a letter offering to buy his 
shares. I intended my letter to be friendly and hoped that it 
could resolve matters between us.  I received no 
acknowledgment or reply to my letter (Benjamin Mengi 
never replied to any letters I sent him) and, on 1 
December 2004, I wrote to him withdrawing my offer. 

From this time onwards, Benjamin Mengi subjected me to 
a barrage of threats, litigation, and intimidation until 
eventually in February 2008 it was reported to me that 
Benjamin Mengi was determined to finish me off.  At the 
same time, some of my staff were threatened by an armed 
man on the farm [and] I was advised not to walk around 
the farm.  Sarah and I could stand no more, and fled from 
the country in February 2008.  We had sought help from 
the British High Commission and from Tanzanian 
Ministers, police and the judiciary in Dar es Salaam.  
Despite their repeated assurances that our rights would be 
respected by the legal system, isolated as we were away 
from Dar es Salaam in a region where Benjamin Mengi 
with his business interests and influence could get the 
local officials to do whatever he wanted, we found in 
reality that we had no protection at all. The local police, 
officials and courts would act against us on whatever 
allegations Benjamin Mengi concocted against us; for our 
part, when we complained about his conduct, for example 
when I reported to the police information concerning a 
specific threat to kill me, either nothing happened at all or 
it would be turned around so that I or my staff would 
become the accused. 

In early 2005, I learned that Benjamin Mengi had 
negotiated to re-sell the lease to Silverdale farm to another 
British investor, who also owned property in the region. 
From April 2005, Benjamin Mengi began in earnest to try 
to get me evicted from the farm and to get me thrown out 
of the country.  On 23 April 2005, he turned up at the 
farm gates, accompanied by, amongst others, the local 
head of police in Bomo Ngombe (OCD), to deliver a letter 
in which he claimed that the assignment of the lease 
agreement was “null and void” and demanded we vacate 
the farm by 30 April 2005.  I found it very disturbing and 
intimidating that Benjamin Mengi was able to enlist the 
support of the local police in what was, on my view, 
plainly a matter for the civil courts. 

On 28 April 2005, I heard from a friend, Mrs Rose 
Whiteside, that a person by the name of Augustino had 
been contracted by Benjamin Mengi to have me killed. In 
light of Benjamin Mengi’s previous threats to kill me, 
made both face to face and over the telephone, I took this 



very seriously. I met this person, and reported what he 
told me to the OCD, Boma Ngombe as well as the then 
Deputy Minister of Home Affairs, John Chiligati. As far 
as I know, no file on this was ever opened. 

In May 2005, Benjamin Mengi, through his company 
Fiona Tanzania Ltd, brought a claim against Silverdale 
(Tanzania) Ltd in the District Land and Housing Tribunal. 
The claim was that, because I had not paid him the US
$7,000 he had improperly demanded from me, and for 
which I had signed the post-dated cheque payable to Peter 
Jonathan, the assignment of the lease from his company 
Fiona Tanzania Ltd to Silverdale (Tanzania) Ltd was 
entirely “null and void”, and we should be evicted from 
the property.  It was not part of the case that he should 
repay any of the money we had paid him to purchase the 
lease.  His case in essence was that since the US$7,000 
had not been paid, he was entitled to re-possess the farm.  
In addition his company claimed general damages for 
“…bother, psychological torture, frustration and the like 

as shall be assessed by the Tribunal”. This case was 
eventually dismissed by the court in March 2006 because 
the value of the property unquestionably took the claim 
outside its financial jurisdiction. In order to bring the 
claim, Benjamin Mengi had falsely certified that the value 
of the “land or property” in issue did not exceed Tsh 50 
million (approx. £20,000). 

Also in May 2005, Benjamin Mengi issued an urgent 
application before the same Tribunal, alleging that we had 
prevented his wife, Millie, from tending her herd of 98 
cattle and 50 goats on the farm.  The claim was a lie. 
From the time Benjamin Mengi started his campaign to 
drive us out, he used his small herd of cattle (which was 
said to be owned by his wife) as a weapon against us both 
in the litigation he brought and in order to damage our 
crops. I did not have a problem with Benjamin Mengi or 
his wife to continue to use part of the land for their cattle 
(where previously they had been allowed to roam free).  
The issue was that, as Benjamin Mengi knew full well, 
they had to be kept separate from the crops we were 
growing, otherwise we would lose our EUREGAP 
certification. The cattle were never properly looked after 
by Benjamin Mengi’s staff.  They had 3-4 people who 
would come to milk them, but when Benjamin Mengi’s 
staff, and sometimes Benjamin Mengi himself, came onto 
the land they would frequently cause trouble with our 
staff.  On several occasions, the gates were left open at 
night, so we would find the cattle among our crops the 
next morning, where they caused extensive damage.   

At a meeting of the Co-operative Board on 19 May 2005, 
Benjamin Mengi alleged that I had sold half of the 



Silverdale estate to Mufindi Tea Co (“Mufindi”). Mufindi 
and I had entered into an agreement whereby they would 
renovate and occupy one of the residential houses on 
Silverdale farm. Subsequently, I believe on 21 May 2005, 
Benjamin Mengi informed the General Manager of 
Mufindi that he was taking back the estates from me.  
Mufindi therefore had to remove all their personnel and 
materials from the estate by midday on that day, or he 
would come with the bailiffs and seize everything. This 
resulted in Mufindi abandoning the project, which was 
very financially damaging to us. 

One of the major issues we had at this time was that, 
under pressure from Benjamin Mengi, the Co-operative 
Societies, in breach of their agreement with us, had not 
delivered the documentation necessary for us to register 
our lease. On 22 June 2005, with two of our friends and 
managers Deodat Mtenga and Abel Ngoja, I attended a 
meeting in Boma Ngombe which had been called by the 
Permanent Secretary, Ministry of Marketing and Co-
operatives. The purpose of this meeting as I understood it, 
was to sort this out.  However, before entering the 
meeting, Mr Mtenga was talking to Benjamin Mengi who 
informed him that he had evidence that Abel and I had 
ordered and collected seals on behalf of the Cooperative 
Societies. Furthermore, he threatened to have Abel and 
myself put into jail if I did not come to a compromise with 
him on the issues he had against me. At the meeting the 
Permanent Secretary, Dr Komba, informed me that the 
seals which had been used in stamping the amendments 
made to the Lease before it was assigned to Silverdale 
(Tanzania) Ltd were forged. This had nothing to do with 
me; it had all been handled by Benjamin Mengi and the 
Board of the Co-operative Societies. I realised that 
Benjamin Mengi was trying to fabricate a charge of 
forgery against me.  I reported this to the police in Boma 
Ngombe that day, making clear that I wanted them to 
open a criminal case of fraud against him. 

On 20 August 2005, I was summoned by the OCD in 
Boma Ngombe to attend the police station because Mr 
and Mrs Mengi had accused me of verbally abusing Mrs 
Mengi. I went to the police station where I found both 
Benjamin Mengi and his wife present, and the OCD 
confirmed that the charge had been brought against me. I 
explained that the charge was nonsense, as I had been in 
bed all that week with malaria.  The OCD then changed 
tack after a conversation with Mrs Mengi in the presence 
of Benjamin Mengi, and said that it was Sarah who was 
accused.  However, on the day that Mrs Mengi was 
supposed to have been verbally abused by someone, Sarah 
had been in Moshi all day.  Sarah, the following day, 
wrote a letter to Dr Kimaro, copied to the then British 



High Commissioner, Andrew Pocock, setting out the 
whole story, and referring to Benjamin Mengi’s campaign 
to drive us out, and his threats to kill me. 

During September and October 2005, Mr Mtenga, Mr 
Ngoja and I tried to press the local police to investigate 
the complaints which I had made against Benjamin 
Mengi. I complained that nothing had been done about the 
threat to kill me, which I had reported in April 2005, nor 
the charge of fraud which I had made in June 2005. In 
relation to the letter, I knew that at least one member of 
the Board of the Co-operative Societies had made a 
statement to the police that he had witnessed Benjamin 
Mengi himself take out the seals with which he had then 
himself stamped the amendments to the Lease in May 
2004. At that time, this suited his purposes so that he 
would get the first payment of US$60,000 due to him for 
the assignment of the lease.  Mr Mtenga, Mr Ngoja and I 
were interviewed as witnesses several times by the police, 
under the pretext that the investigation was incomplete. 

In early November 2005, the local police, specifically an 
officer by the name of Mshana, turned everything on its 
head, and Abel Njola and I became the accused. Mr 
Mtenga, Mr Ngoja and I were each interrogated (in my 
case for 8 hours) by Mr Mshana; in Mr Ngoja’s interview, 
Mr Mshana made racist remarks about me which Mr 
Ngoja found very distressing. On 12 November 2005, a 
group of people, headed by the Regional Crime Officer 
(RCO) and Benjamin Mengi, accompanied by Mr Mshana 
and other police officers and members of the Co-operative 
Societies’ Board, turned up at the gate to Silverdale farm.  
I offered to let the RCO in to discuss whatever he wished 
with me in the farm office, but refused to let the rest of 
them onto the property. Benjamin Mengi subjected me to 
a tirade of abuse, openly in front of the police shouting at 
me to “get off his farm and go back to South Africa”.

After I refused to let them in, Benjamin Mengi that day 
went with the police to see the Chairman of the Co-
operative Societies’ Board, the late Mr Mushi, who had 
supported our rights, and had in August 2005, with the 
authority of the Board, signed a letter confirming that 
Silverdale (Tanzania) Ltd was recognised as the legal 
leaseholder.  Mr Mushi later told us that the police had 
searched his house that day, then summoned him to the 
police station in Moshi where he was held until late that 
night. Apologetically, he told us that whilst he was there 
he had signed a document presented to him by Benjamin 
Mengi which said that his company, Fiona Tanzania Ltd 
was the legal owner of the lease.  Mr Mushi told us that he 
had been terrified, and wanted nothing more to do with 
the Co-operative Societies Board. I set out the full account 



of these events in a letter which I sent to Mr Pocock on 19 
November 2005. 

I do not recall precisely when, but some time after I had 
written my letter of 19 November 2005 to Mr Pocock, 
telling him that Sarah and I had feared for our lives, and 
asking him to assist by arranging an audience with 
President Kikwete, Mr Pocock called to tell us that the 
Claimant had asked him to arrange a meeting to discuss 
the dispute I had with his brother. 

From November 2005 onwards a huge concern to Sarah 
and to me was the very biased and damaging media 
coverage generated by Benjamin Mengi in the IPP Media 
newspapers owned and controlled by his elder brother 
Reginald Mengi, the Claimant in these proceedings.  On 
21 November 2005 both I and Abel Ngoja were arrested 
in Moshi, when I was charged with “uttering a bounced 

cheque” (that is the post-dated cheque for US$7,000 made 
payable to Peter Jonathan) and we were both charged with 
“conspiracy” to commit forgery (that is, in relation to the 
seals which had been stamped onto the amended lease).   

On the following day, reports of the charges, written by 
the reporter Jackson Kimambo, appeared in the IPP Media 
newspapers, the Guardian (English language) and Nipashe 
(Swahili).  “Nipashe” is the Swahili for “Guardian”. The 
articles on 22 November were headed “Briton charged 

over dud cheque” and “Fake cheque sends British 

investor to court”. We found the Nipashe article posted 
around the farm on telegraph poles.  I believe anyone 
reading the articles would have concluded that they were 
extremely serious, properly brought and based on 
evidence. Although I had found the charges as read out 
incoherent, both Mr Ngoja and I denied them, though 
even this was not reported in the IPP newspapers. There is 
no offence under Tanzanian law of “uttering a bounced 

cheque”. The “evidence” regarding the seals which 
Benjamin Mengi produced was in the form of an affidavit, 
sworn before the lawyer Peter Jonathan in June 2005, in 
which it was alleged by a manufacturer of rubber stamps 
that in August 2004 Mr Ngoja and I had been to his office 
and ordered stamps for the three Co-operative Societies.  
The Affidavit stated I had done this months after the lease 
had been executed. The amendments to the lease had been 
made in May 2004.  In reality, the charges were ridiculous 
and, after I had made representations to the DPP, they 
were dismissed on our first appearance before the 
Magistrates’ Court in Moshi two weeks later, on 5 
December 2005.  However this was never reported by the 
IPP Media or other newspapers.” 



7. The Claimant’s first involvement of which there is evidence consisted simply of a 
telephone call to Mr Middleton in July 2005 after Mr Middleton had met an official 
in the President’s office, Dr Kimaro, in Dar es Salaam.  Mr Mengi informed Mr 
Middleton that he had requested Dr Kimaro’s assistance. Unfortunately nothing came 
of this call, and in November 2005 Dr Kimaro indicated to Mr Mtenga, one of Mr 
Middleton’s managers, that he wanted nothing to do with the case. Dr Andrew 
Pocock, then serving as British High Commissioner in Tanzania, arranged a meeting 
between the Claimant and Mr Middleton, which occurred on 13

th

 December 2005.  
Mr Middleton says, and I accept, that he did not initially want to go but was 
persuaded to attend because he did not wish to appear to be unwilling.  Ms Hermitage 
did not go to the meeting.  

8. Only three people were present at the meeting: the Claimant, Mr Middleton and 
Dr Pocock. The best evidence of what took place is contained in a letter from Dr 
Pocock to the Claimant written the following day.  After thanking Mr Mengi for the 
meeting which gave Mr Middleton and Dr Pocock the chance “to seek your help in 
resolving the difficulties surrounding Silverdale Farm”, he went on:-

“Stewart set out his concerns, the trumped-up legal case 
against him; the physical and other intimidation directed 
towards himself his wife Sarah and his staff and 
associates; and his inability to register the farm lease, 
which he has legally obtained and fully paid for. 

You made clear your own position: it was possible to 
resolve the matter; you wanted to see justice done; you 
supported Stewart’s wish legally to register his property; 
you would try to see whether the legal case might be 
withdrawn; and you would intervene with your brother to 
see what could be done to ease the situation. 

We both appreciated this.  We understand that you cannot 
guarantee success, but your understanding of Stewart’s 
case and willingness to act on his behalf is most welcome.  
We will no doubt continue to keep in touch on this.” 

9. It is common ground that the meeting was amicable, and that it began with Mr 
Middleton and Dr Pocock commiserating with Mr Mengi on the recent death of his 
eldest son. After that there is some divergence between the respective recollections of 
Mr Middleton and Mr Mengi.  Mr Middleton stated:-

“The Claimant initiated the discussion by saying that he 
was very concerned about the dispute his brother had with 
me as the Mengi family name was being made very 
public. He asked me what could be done to resolve the 
issue. 

I made it clear that we had come to Tanzania to invest in a 
farm, to make a living and live a peaceful and productive 
life. Instead, his brother had embarked on a campaign of 



harassment against us; he had issued frivolous court 
proceedings against me, he was responsible for having me 
arrested by using the police and the courts to support his 
campaign, and he was having defamatory articles against 
me printed in the IPP Media newspapers. The only 
comment the Claimant made on any of these issues was 
that he could not be responsible for everything that was 
printed in his media and he really did not know what was 
printed in his newspapers. 

I had prepared all the documentation relevant to the 
purchase of the Lease Agreement from his brother in 
anticipation of being able to explain the situation from my 
point of view. Instead the Claimant told me that he had in 
his possession “reams of paper” relating to the issues and 
there was no need for an explanation. 

As he required no explanation on the legalities of the 
purchase of the lease and as he raised no issues, I 
understood that he accepted them, that in essence I was 
right, and that his brother was misbehaving.  I therefore 
requested him, as the elder brother, to: (a) speak to his 
brother about his behaviour and get him to stop the 
harassment, (b) stop the defamatory publications by IPP 
Media and allow us the right of reply before his 
newspapers printed further articles; (c) get his brother to 
cease opening frivolous cases against me in court; and (d) 
assist us in the registration of the Lease on the farm. 

In response the Claimant said that he would: (a) speak to 
his brother about the harassment; (b) put a stop to the use 
of his media as it was publicising the Mengi name; (c) 
assist in the withdrawal of the cases in court; and (d) assist 
in the registration of the lease.

This was the end of the discussion.  However, as we were 
leaving the room and I was confirming the agreement with 
the Claimant with a handshake, he told me that he would 
sort out the court cases and he would cover our legal 
costs. I thanked him and he replied that all he wanted was 
for us to live in peace, and all he wanted from me was a 
fine meal using fresh farm produce from the farm when he 
next came to Moshi.” 

10. In his witness statement the Claimant says that to the best of his memory the 
following occurred:-

“We had a friendly dialogue about the dispute between 
Stewart Middleton and Benjamin Mengi and I expressed 
my hope that they would be able to resolve their dispute 
amicably and return to being friends.  I expressed my 
belief that I would be able to act as a neutral mediator to 



which Stewart Middleton agreed. 

Stewart Middleton complained that the coverage of the 
dispute by The Guardian and Nipashe was defamatory and 
asked me to intervene. Without confirming or denying that 
the coverage was defamatory I told him that I would not 
be able to intervene and put a stop to the coverage. 

Stewart Middleton complained that he was being harassed 
by Benjamin Mengi who was framing him with trumped-
up cases and generally making his life miserable and I 
said that I would bring up the issue with Benjamin Mengi 
as part of my efforts to reconcile them. 

Stewart Middleton complained about the Court case 
which Benjamin Mengi had instituted against him and I 
agreed to raise the issue with Benjamin Mengi as part of 
my efforts to reconcile them. 

Stewart Middleton complained about the fact that the 
authorities were refusing to register the Lease Assignment 
in favour of Silverdale (T) Limited and I said that I would 
raise this issue with Benjamin Mengi. 

I understand that the Defendant has stated that in the 
course of this meeting I made a statement to the effect that 
I was in possession of “reams of paper” relating to this 
issue. I did not have reams of paper and would therefore 
not have made such a statement. 

I also understand that the Defendant has stated that during 
the course of the meeting I gave several assurances to 
Stewart Middleton and volunteered to pay for his and the 
Defendant’s legal costs and I deal with these allegations 
below. 

As to the claim that I assured Stewart Middleton that I 
would intervene and stop the Guardian and Nipashe from 
further covering the dispute.  I deny giving such assurance 
to Stewart Middleton or anyone else. 

As to the claim that I assured Stewart Middleton that I 
would ensure that the Lease Assignment was registered in 
favour of Silverdale (T) Limited, I deny giving such an 
assurance beyond undertaking to raise the matter with 
Benjamin Mengi as part of my efforts to mediate the 
dispute. 

As to the claim that I would stop Benjamin Mengi from 
harassing Stewart Middleton. I deny giving such an 
assurance beyond undertaking to raise the matter with 
Benjamin Mengi. 

As to the claim that I privately spoke to Stewart 



Middleton and promised to assist in the withdrawal of the 
Court case and pay the legal costs incurred by him and the 
Defendant. At the end of the meeting I shook hands and 
spoke to both Andrew Pocock and Stewart Middleton. At 
this distance in time I cannot recall whether I spoke to 
Stewart Middleton outside the hearing of Andrew Pocock 
but I never made any of the promises of the nature which 
the Defendant claims beyond stating that I would raise the 
issue of the Court cases with Benjamin Mengi as part of 
my efforts to mediate the dispute. 

I did not make any assurances of the nature of which the 
Defendant states and I would not have because to do so 
would have been inconsistent with my role as a neutral 
mediator, which role I took seriously.” 

11. In a written witness statement served on behalf of the Defendant and dated 17
th

 
September 2012 Dr Pocock, who was not required to attend the trial for cross-
examination, wrote:- 

“Mr Middleton said that Mr Benjamin Mengi was using 
his influence with the police and the courts to bring 
pressure and make threats against Mr Middleton.  In 
response, Mr Reginald Mengi said that he would talk to 
his younger brother Benjamin. 

Regarding the press coverage of Mr Middleton, I cannot 
now remember exactly what Mr Middleton or I said, but I 
am fairly certain that the issue was raised that the 
coverage had been unfair and untrue.  I do recall Mr 
Reginald Mengi saying that he would look into the 
coverage but I do not myself remember any undertaking 
from Mr Mengi to stop his newspapers from referring to 
the Silverdale case during that meeting.  However, at the 
end of the meeting I do recall Mr Mengi and Mr 
Middleton speaking between themselves.  I was not party 
to that conversation and it is possible that such an 
undertaking was made to Mr Middleton at that point.” 

12. I find that:- 

i) The Claimant told Dr Pocock and Mr Middleton that he supported the 
latter’s wish legally to register his property; 

ii) He also told them that he would intervene with Benjamin to see what 
could be done to ease the situation; he believed he could act as a neutral 
mediator; 

iii) He also told them that he would try to see whether the case brought by 
Benjamin against Mr Middleton might be withdrawn.  I am not satisfied 
that he promised to pay Mr Middleton’s costs of defending the case, but I 
am satisfied that he gave Mr Middleton that impression by a combination 
of the less specific assurances that he would try to have the case 



withdrawn and would see what could be done to ease the situation; 

iv) He said that he had not been responsible for the articles which had 
been published in his newspapers, and indeed did not always read them; 
he was not the editor; 

v) I am not satisfied that he gave an assurance that he would stop his 
newspaper’s defamatory coverage of the dispute.  But neither am I 
satisfied that he told Dr Pocock and Mr Middleton that he could do 
nothing about the coverage or that it would be improper for him to 
intervene. I find that Dr Pocock’s recollection is correct: that Mr Mengi 
said that he would “look into” the coverage; and that this also gave Mr 
Middleton the impression that something positive would be done. 

13. After the meeting and before leaving Dar es Salaam, Mr Middleton phoned his 
wife to report on what had happened. His evidence, which I accept, is that he told her 
that he was “flabbergasted”. The Claimant  had agreed to stop the use of his media to 
print defamatory articles about them; to speak to his brother about the harassment; to 
assist them in obtaining registration of their lease; and (as they were leaving) added 
that he would speak to his brother to sort out the court case, and that they were not to 
worry about the costs of it.  

14. On 16
th

 December 2005, Mr Mengi, having spoken to Benjamin on the telephone, 
wrote to Dr Pocock as follows:-

“It was a great pleasure meeting with you and Stewart on 
the Silverdale Farm issue.  I would like to reiterate my 
sincere undertaking to do all that is possible and in my 
power to ensure that justice is done and the matter is 
concluded amicably.   

In this regard I have had preliminary discussions with 
Benjamin Mengi who has in principle agreed to withdraw 
the case against Stewart if Stewart will fully and 
unconditionally honour the Agreements dated 21

st 

May 
2004 and 2

nd

 November 2004 and abide by his letter dated 
21

st

 October 2004 with regards to Benjamin Mengi’s 
removal from the directorship of Silverdale (T) Limited 
by Stewart’s one director’s meeting of 30

th 

August 2004. 
An early response to this proposal will be appreciated.” 

15. Mr Mengi told me, and I accept, that he simply took down the proposal set out in 
this letter as dictation from his brother over the telephone.  

16. Mr Middleton was shocked by this letter.  He told me that he regarded it as 
simply setting out Benjamin’s demands, which the Claimant must have known were 
“totally unacceptable” to Mr Middleton.  He states:-“The letter did not even represent 
a basis for further discussion. It was clear to me that, as we had feared at the outset, 
the Claimant was simply taking his brother’s side, and leaving us without hope of 
assistance from him.  I am not sure of the exact date, but I did phone the Claimant a 



few days after receiving this letter to tell him that I was not prepared to meet his 
brother’s demands.  I also informed Dr Pocock of my decision.” 

17. Dr Pocock left Tanzania during January 2006. 

18. Benjamin’s next move was to issue defamation proceedings against the 
Defendant, Mr Middleton and Mr Mtenga in respect of the statements they had made 
to the police complaining of Benjamin’s conduct.  The plaint included a claim for 
aggravated damages in the sum of 2 billion Tanzanian shillings (approximately 
£800,000).  Benjamin’s lawyer acting in this case was Agapitus Nguma, who gave 
evidence before me.  Mr Nguma has been Mr Mengi’s personal legal adviser and 
close friend since 1982. He also was in 2005 and remains the chief corporate counsel 
to the Claimant’s media companies, the company secretary of IPP Ltd (the holding 
company), and a director and company secretary of The Guardian Limited and of 
Independent Television Ltd, both being directly or indirectly owned by the Claimant 
and his family.  Mr Nguma holds shares in The Guardian Limited as nominee for Mr 
Mengi. His law firm practises from the same building (indeed the same floor of the 
same building) as the head office of IPP Limited; it is also the address of the 
Claimant’s office and that of his family trust.  I should record, however, that both the 
Claimant and Mr Nguma were at pains to emphasise to me that there are two wings 
of the seventh floor at the relevant building, and that Mr Nguma’s office is separated 
from the Claimant’s by at least one conference room. 

19. On 3
rd

 January 2006 an article appeared in Nipashe headed “Investor Given Seven 
Days to pay 7/- Million”. Although the correspondent is not named, Mr Luhanga, 
then chief sub-editor, told me that it was sent in by Jackson Kimambo. It read:- 

“The National Social Security Fund (NSSF) Kilimanjaro 
Region branch has given Mr. David Stewart Middleton 
the Investor of Silverdale Farm an ultimatum of 7 days 
within which to pay workers’ contributions arrears of Tsh. 
7,842,00 /- to the Fund. 

This step follows complaints by the employees of the 
company that contributions are not being submitted 
although they are being deducted by their employer since 
the company started.  The NSSF Regional Manager for 
Kilimanjaro Mr. Somolo Ngusa, has directed the Manager 
of the Farm to pay the arrears of employees contributions 
within 7 days otherwise further action will be taken 
against him. 

This Director has not paid contributions for 35 employees 
from June 2004 up to December 2005 and if he does not 
pay this debt stern action in accordance with the law will 
be taken against him. 

There are complaints by the employees of the Farm that 
they are not being paid their salaries on time and 
deductions are being made from the salaries by not being 
submitted to the Fund. 



“You will find that we sometimes go for 2 or more 
months without being paid our salaries and when we are 
paid it is only Sh. 5,000 or Sh. 10,000. Now even our 
contributions are not being submitted.  I do not know what 
will be the situation in the days ahead” said an employee 
who did not want his name to be revealed. The employees 
also claimed that their employer has been sacking 
employees for no reason. 

Recently this British national was arraigned before the 
Resident Magistrates Court at Moshi to face two charges 
one of which related to presenting a fake cheque to Moshi 
businessman Benjamin Mengi. 

The second charge against Middleton is attempting to 
change documents over the Farm which legally belongs to 
three villages in the area. 

The Investment Centre (TIC) for Moshi town has stated 
that it does not recognise British national Mr. Middleton 
as an Investor. 

The Director was not available to comment on the 
allegations despite efforts by PST to contact him by 
telephone.” 

20. Mr Middleton’s case on this story, which was not challenged, is that he had 
received from the National Social Security Fund prosecution department a summons 
to appear in court the following day to answer an allegation of not making social 
security payments.  After a number of adjournments the magistrate dismissed the 
case.  After he did so the prosecutor told Mr Ngoja, who had accompanied Mr 
Middleton to court, that Benjamin was responsible for everything that had happened 
and that it had been Benjamin that had instigated the charge. 

21. Mr Price QC for the Defendant draws attention to the two paragraphs towards the 
end of the article telling the readers of the newspaper that Mr Middleton had recently 
been charged with presenting a fake cheque and with forgery. He had indeed: but 
what the article did not inform readers was that the charges had been dismissed a 
fortnight later, that is to say on 5

th

 December 2005. 

22. On 19
th

 January 2006 both the Guardian and Nipashe published articles written by 
Jackson Kimambo headed “Moshi businessman takes back coffee plantation”, this 
article referred to the charges of issuing a fake cheque and of forgery without 
mentioning that these had been dismissed.  The article alleged that “over 2,000 
members” of the Co-operative societies who owned the Silverdale and Mbono farms, 
had attended a general meeting where they:- “unanimously denounced British 
national David Stewart Middleton as investor of the 500 acre farm and accredited it 
to Fiona (T) Ltd, a company owned by famous Moshi businessman Benjamin 
Mengi.” 

23. Mr Middleton’s own evidence on this is as follows:- “The truth was that 
Benjamin Mengi staged the whole show to bring more pressure on us to leave.  The 
Chairman of the Co-operative Board at that time, Mr Mushi, had throughout been 
supportive to me, recognising the legitimacy of our lease to the farm. Totally 



improperly, Benjamin Mengi had got his crony supporters to call a meeting (of which 
the Chairman, improperly, had not been notified at all).  At that meeting those who 
attended apparently decided amongst themselves to sack the old board and appoint a 
new one made of Benjamin Mengi supporters, to announce that Benjamin Mengi was 
the rightful owner of the lease, and that I should pay compensation.  The article 
suggests that 2,000 members attended this meeting; I was not there, but based on my 
experience and what I was told I do not believe there could have been more than 50 
people present at most, all cronies of Benjamin Mengi.  The whole charade was 
staged by Benjamin Mengi as a publicity stunt with the intention that it would be 
reported by the IPP Media journalist Jackson Kimambo.  The “meeting” was of no 
effect legally.” 

24. On 24
th

 February 2006 Ms Hermitage, describing herself as a non-practising 
solicitor of the Supreme Court of England of Wales, wrote a letter to the managing 
editor of the Guardian in Dar es Salaam headed “Allegations of libel and criminal 
libel: David Stewart Middleton, Abel Ngoja.” (I interpose at this point the fact that in 
contrast with this jurisdiction, where criminal libel was abolished by statute in 2009 
and had fallen into desuetude for many years before that, Tanzania has the 
Newspapers Act 1976 which makes almost any libel a criminal offence potentially 
attracting up to two years imprisonment, provided that the defendant committed the 
libel deliberately and did so either personally or was concerned as a director or 
officer with the management of the affairs or activities of the company which 
published the libel).  The letter enclosed the 19

th

 January 2006 article in the Guardian 
and alleged that Jackson Kimambo had been the author of similar inaccurate and 
malicious articles over a period of months. Ms Hermitage set out her husband’s case 
as to the facts stated in the article at some length and continued:-

“You will be aware that the men have a reasonable right 
of reply to the article and they ask for your immediate 
confirmation that the Guardian will publish their replies in 
unedited form and in commensurate typeset as the 
offending article. The men seek an unqualified public 
apology from the Guardian for the untrue statements again 
in commensurate typeset as the offending article. … Both 
men urge you to consider the seriousness of this matter 
and offer them damages as an alternative to legal action 
for the harm done to them as a basis of resolving it. … 
The men of course sincerely hope that legal action will 
not be necessary.” 

25. This letter was passed to Mr Nguma who asked his secretary to open an “SH” 
[i.e. Sarah Hermitage] case file.  His secretary noted that “already there is a file of 
Silverdale/Middleton”: that was, clearly, the one which Mr Nguma kept in his 
capacity as advocate for Benjamin in his court action.   

26. No reply was received to that letter.  On 25
th

 March 2006 Mr Middleton wrote to 
Mr Mengi as follows:

“Re: Allegations of Libel and Criminal Libel 

I refer you to the enclosed newspaper articles many of 
which have been published in newspapers owned by IPP 
Holdings Ltd of which I am led to understand you are 



Executive Chairman.  Importantly, you will note, that 
many of the articles have appeared in newspapers 
published subsequent to our meeting held at your home 
together with the British High Commissioner in December 
2005. 

The language of the articles is emotive and part of a 
malicious and mocking campaign of press coverage 
deliberately perpetrated to do harm to me.  In their 
entirety, the articles are libellous and actionable.  The 
newspapers have shown a reckless disregard towards their 
common law and professional duty of care. 

I have no doubt that you will agree, that the articles are 
deplorable and unacceptable by any media standards. The 
articles have not only enjoyed east African publication but 
in many cases have been published on the daily website of 
the IPP group and have thus been ‘published’ 
internationally. 

On the 24
th

 February, my wife wrote to the managing 
editor of the Guardian and a copy of this letter is enclosed 
for your attention. My wife has not yet received the 
courtesy of a reply.  Further, the articles here submitted 
are not complete, the Press Officer at the British High 
Commission has a complete set of publications which has 
now been requested. 

Clearly, the conduct of the newspapers is not conduct that 
I can ignore. However, before taking any further steps in 
this matter, it is submitted to you for your consideration as 
to how you feel, as executive Chairman of IPP Holdings, 
that the damage done to my reputation and investments in 
Tanzania might be restored.” 

27. Mr Mengi did not reply but passed the letter to Mr Nguma.  On 19
th

 April 2006 
Mr Middleton wrote a further letter to the Managing Editor, threatening defamation 
proceedings if no satisfactory reply was received in 21 days, and a further letter to Mr 
Mengi as follows:- 

“I refer to my letter to you dated 25
th

 March to which I 
have not received a reply. 

I enclose a further letter written to the Managing Editor of 
the Guardian Newspaper the contents of which are self-
explanatory. 

You will remember that at our meeting called at your 
request in December 2005 with Andrew Pocock you were 
placed on notice of the libellous articles being placed in 
newspapers owned by the IPP Media Group. You 
personally gave an undertaking that they would cease. 

At least four defamatory articles were published in 



newspapers owned by the IPP Media Group after this 
meeting.  As such, if legal proceedings are issued the 
managing Editors of the offending newspapers, the IPP 
Media Group and yourself, will be joined in the Plaint. 

I feel I have been reasonable in all respects in this matter 
and I sincerely hope that legal process will not be 
necessary and the Managing Editors of the offending 
newspapers will act in a reasonable manner to rectify the 
damage they have caused.” 

28. Again, Mr Mengi passed the letter to Mr Nguma.  Before doing so, he underlined 
the sentence marked “You personally gave an undertaking that they would cease.”, 
added several question marks, and emphasised to Mr Nguma that he did not give the 
underlined undertaking.  He also wrote on the document that “this is a Guardian Ltd 
matter”. 

29. For the claimant Mr Rampton QC lays great emphasis on the fact that this is the 
first letter in which either Mr Middleton or Ms Hermitage alleges that Mr Mengi gave 
an undertaking at the meeting with Dr Pocock that the defamatory articles would 
cease. He relies on the delay as evidence that the allegation is malicious, in other 
words that it is a deliberate invention by Ms Hermitage who knew then and knows 
now that it is untrue. The same is said of the (far less significant) allegation that Mr 
Mengi had promised to pay the Middletons’ costs of defending Benjamin’s claim. 

30. I reject the suggestion of malice, in respect of each of the two allegations. Mr 
Middleton told Ms Hermitage, initially in the telephone call and no doubt later at 
home, what he thought Mr Mengi had promised at the meeting. She relied on his 
account when writing the letters. Neither of them thought any purpose would be 
served by challenging Dr Pocock over what was not included in his letter. 

31. Back at Silverdale Farm matters went from bad to worse.  Benjamin introduced 
diseased cattle onto the land.  He then began another civil claim against Mr 
Middleton, this time in the name of his wife, alleging that she was being prevented 
from looking after her cattle and claiming 10 million shillings for “loss of profit and 
psychological torture”. On 24

th

 May 2006 Mr Mtenga was attacked with machetes by 
a gang of thugs in his own home, leaving him permanently crippled.  Mr Mtenga was 
later told by the public prosecutor in a criminal case relating to this attack that one of 
the accused had admitted that they had been paid 300,000 shillings by Arnold 
Kimaro, Benjamin’s associate, to kill him. 

32. The next day Benjamin attempted to “arrest” Mr Middleton, who was parking his 
vehicle outside the police station in Moshi.  The following day, Benjamin, Arnold 
Kimaro, and several police officers including the local Chief of Police and a large 
group of other people turned up at the farm “to see that the papers in the case brought 
against [Mr Middleton] by Mrs Mengi were served”. 

33. In July 2006 Mr Middleton was arrested for contempt of court on a complaint 
made by Benjamin relating to a refusal to allow the police to enter the farm on 27

th

 
June. This arrest was duly reported in the next day’s edition of Nipashe. Mr 
Middleton spent three nights in prison before he was granted bail in the High Court of 
Tanzania on the grounds that the magistrate hearing the case was prejudiced. The 
contempt of court case was dismissed two weeks later for lack of evidence.  This was 



reported in the Daily News (not an IPP newspaper) but not in any of the newspapers 
in Mr Mengi’s group, including Nipashe. Mr Middleton’s evidence is that he 
frequently saw Jackson Kimambo laughing and joking with Benjamin when he (Mr 
Middleton) was in court.   

34. In January 2007 Mr Habibu, an employee of Benjamin, drove a herd of cattle into 
a field of baby corn, destroying the crop.  When approached by Mr Middleton’s staff, 
Mr Habibu threatened to kill Abel Ngoja and came at him wielding a machete.  He 
was overpowered by Mr Middleton’s staff after a brief struggle. The police were 
summoned.  No-one attended for four hours after the first call, when an inspector 
arrived accompanied by Benjamin.  Mr Habibu was handed over uninjured to the 
police and was then released without charge. Three days later Mr Middleton’s 
employees were instructed to attend the local police station, being told that they had 
been charged with offences of grievous bodily harm against Mr Habibu.  In fact none 
of them was arrested, charged or cautioned at that stage; but Benjamin told Mr Ngoja 
that he would see that they were sent to prison anyway.  Benjamin subsequently went 
to the State Attorney’s office, the men were charged and were sent to prison for six 
months. Mr Middleton and Ms Hermitage had to close down their farm operation. 

35. On 2
nd

 June 2006 the Tanzanian Daily News – not an IPP publication - had 
published what Mr Middleton describes as a fair and accurate report of the Silverdale 
Farm dispute: at any rate it gave his side of the story.  The result was a claim for libel 
in a Tanzanian court by Benjamin against Ms Hermitage and Mr Middleton. An ex 
parte hearing was held and Benjamin was awarded 90 million shillings 
(approximately £36,000) damages in default of defence. Benjamin obtained an order 
of attachment over all the assets of Mr Middleton and Ms Hermitage in Tanzania.   

36. In January 2008 Mr Middleton and Ms Hermitage found that cattle owned by 
local villagers had been driven onto their land overnight.  An “urgent” summons was 
issued in the name of Benjamin’s wife Millie alleging that Mr Middleton had 
intentionally and maliciously allowed local Masai to graze their cattle on the farm 
contaminating Mrs Mengi’s cattle with disease.  Ms Hermitage described in her 
witness statement how the story ended; 

 “I tried to defend the cases that Benjamin Mengi had 
brought against us in the courts and would stay up until 
the early hours of the morning preparing case law and 
arguments that were simply trashed and ignored when we 
were in court.  We went to bed at night with the 
possibility of being hacked to death by machetes as more 
and more of our staff became compromised by Benjamin 
Mengi.  In the end, we had no more than two young 
watchmen at night that we trusted but knew they had their 
limitations.  Less than fifty yards from the house were 
Benjamin Mengi’s men who sat all night (supposedly with 
the cattle) and watched our every move. We were 
powerless to move them from our farms. 

In the last months of our time in Tanzania there were men 
with firearms on the farm that were high on dope. This 
was the normal way in Africa if you wanted someone 
killed.  You gave them a few US $ and drugs and that was 
a sure recipe. Stewart could not walk on the farm in the 



mornings and one day, a senior businessman came to the 
farm, an adversary of Benjamin Mengi’s but no supporter 
of ours and told us that he knew that Benjamin Mengi had 
taken a contract out again to kill us and that we were not 
safe.  We both realised this was the end of the road.  We 
had no police support, Benjamin Mengi had not succeeded 
in chasing us from Tanzania through his harassment 
through the courts etc. His only option was now to kill one 
or both of us. We also knew that if he did, he would not be 
held to account by the Tanzanian government. 

The first time we left was during the day.  We had heard 
that Benjamin Mengi had obtained a court order to arrest 
Stewart on some pretence and that the police were coming 
to arrest him.  We literally stuffed our three dogs and cat 
into the Land Cruiser and with what else we could 
manage and took the back road through the farm out onto 
the Arusha Road. I phoned Tony Brennan at the British 
High Commission and told him what was going on and his 
response we, “He has finally done it then”, i,e. invaded the 
farm.  Stewart simply could not survive going to prison 
again. 

We went to Arusha to stay with friends for the night; few 
friends would have us to stay under these circumstances 
as they were all so scared stiff of Benjamin Mengi.  Our 
next door neighbours would not even store property for 
us.  I had by this time moved my horses and given them 
away in Kenya which was added emotional stress as our 
animals are extremely important to us. When I woke in 
the morning I was angry.  Philip Parham, the then British 
High Commissioner, had been in Moshi the day we left 
and we had to ask him to go to the farm for us, to our 
house and collect some possessions for us which he did.  I 
was angry we were being chased out of the country like 
dogs when we had done nothing wrong. Although I had 
spent much time persuading Stewart that we should leave, 
I did feel that we should go back to the farm and sort out 
our personal possessions so we took a huge risk and 
returned to the farm for a few more nights and informed 
the British High Commission what we had done. 

During all of this our loyal staff had stayed but most had 
been chased off the farm by Benjamin Mengi.  It gave him 
much power in the eyes of the locals that we were seen to 
flee. My cook, Margaret, never then left our side. Deodat 
Mtenga moved into the house and stayed with us for the 
last few days.  In African culture this was indeed a 
significant event. 

We left Deodat Mtenga in charge of the farms, told the 
police he was our caretaker and provided the police with 
all the documents relating to the ownership of the farms.  



It made no difference.  The day after we left, Benjamin 
Mengi cut the locks to the farm gates, broke into our 
house, arrested our staff and stole all that was left of our 
property. Philip Parham spoke to the Regional Crime 
Officer who stated that Benjamin Mengi was a director of 
the company and had a right to the property. 

We drove at night and crossed the border in Kenya where 
we stayed with good friends for three weeks to try and 
recover from our ordeal.  We both felt that what had 
happened was just not possible, that somehow the British 
government would intervene and that we would return to 
our home.  This did not happen and indeed the Tanzanian 
government by its inaction condoned Benjamin Mengi’s 
conduct.  Benjamin Mengi had done what he promised he 
would and that was to drive us out of Tanzania.” 

37. After leaving Tanzania the Middletons went to Europe, where the animals they 
had taken with them could be quarantined and where a friend’s farm house was 
available. They reached the UK in early 2009. Mr Middleton suffered a severe 
breakdown as a result of his experiences at the hands of Benjamin and was ill for 
several months, though he has now recovered.  

38. Ms Hermitage set up her website in 2009 and began writing articles about the 
Silverdale Farm dispute.  She explained her reasons as follows: (1) to give herself a 
voice; (2)  to warn other people not to go to Tanzania to invest; (3) because the 
British Government is (in her words) “pouring copious amounts of money into a 
country whose president travels around the world spouting rhetoric of good 
governance and upholding the rule of law, and there are some inconsistencies in that 
rhetoric which I felt needed to be recorded”.   

39. On 10 January 2010 there were broadcasts about the Silverdale Farm dispute on 
Independent Television and Radio One, both part of the IPP Media group. Mr Ngoja 
sent Mr Middleton an email about one of them the next day. Predictably, they seem to 
have been favourable to Benjamin, quoting a description of him as the “patriotic 
investor”, and critical of Mr Middleton, who was said to have destroyed the farm by 
uprooting the crops. I am not in a position to make findings about the exact contents 
of the broadcasts; but they plainly gave the Middletons reason to think that the IPP 
media campaign against them was warming up again, though in the event this did not 
occur.

The publications sued on 

40. Since the present claim was not issued until 1
st

 December 2010 Mr Mengi could 
only complain in it of articles written within the preceding 12 months. The first one 
complained of is therefore that of 5

th

 December 2009.  This was headed “Reginald 
Mengi – A Look into his Mirror”. It referred to comments by the Claimant 
responding to a Tanzanian government minister who had cautioned the media against 
attacking individuals. Mr Mengi is said to have urged journalists to adhere to media 
ethics and not distort the truth, stating:- 

“The media is like a mirror which reflects due reality, one 
whose face is dirty cannot look into a mirror and expect to 



see a clean one…” 

41. The Defendant’s blog, after asking “What does Reginald Mengi and IPP Media’s 
mirror reveal?”, and setting out a brief summary of the Silverdale Farm story, 
continued:- 

“In late 2005, Reginald Mengi reported to the British 
Government he felt the Silverdale case was damaging his 
business interests.  He told former British High 
Commissioner to Tanzania Mr Andrew Pocock he was 
going to issue a statement on the case.  Mengi was asked 
to explain IPP Media’s defamation of the investors and he 
gave his assurance it would stop. Mengi lied. Three weeks 
later, IPP Media began a relentless campaign of 
defamation against the investors amounting to criminal 
libel under the penal code of Tanzania.” 

42. On 15
th

 December 2009 Ms Hermitage published on the website an article headed 
“Reginald Mengi, IPP Media openly supports corruption”. Underneath this heading 
was a cartoon of a puppet-sized man and a camera each suspended from the little 
finger of someone’s hand with the caption “Jackson Kimambo reporting live for IPP 
Media above (sic) Silverdale Farm”. It cited the hostile article of 11

th

 April 2007 
published in Swahili, noted that it gave a one-sided account of the circumstances in 
which Mr Middleton and his wife had been ordered to pay defamation damages based 
on comments accredited to them in the Daily News in 2006, and continued:- 

 “Instead of demonstrating a commitment to investigative 
journalism with a commitment to fighting corruption and 
good governance, the above media practice amounts to 
nothing short of a cowardly, deliberately inaccurate and 
abusive attack on the British investors, which appears to 
be nothing short of journalistic terrorism.  

All the publications are couched in a language of 
suspicion and unqualified accusations of guilt against Mr 
Middleton and his staff. No right of reply was ever given 
and all viciously attack Mr Middleton’s commercial 
interest and reputation, not only in Tanzania but 
worldwide given that the articles were published on the 
internet. 

In November 2005 Reginald gave his personal assurances 
to the British government that IPP Media would not 
engage in defamatory practises against the British 
investors in the “Silverdale case”.   

He lied.” 

43. The third website article complained of was published on Christmas Day 2009. It 
was entitled “Reginald Mengi, IPP Media, corrupt and libelous journalism”.  The 
article began:-“In early November 2005 Reginald Mengi gave his word to the British 
government that IPP Media would cease to publish libellous material in the 
Silverdale Farm case.  He lied!” 



44. The next website article complained of was published on 31
st

 January 2010. At 
the top of the page, under the heading “The Silverdale Farm Case”, Ms Hermitage 
wrote:- “This is the story of British investors Stewart Middleton and Sarah Hermitage 
driven from Tanzania by violence, abuse and intimidation instigated by Benjamin 
Mengi and facilitated by the police, judiciary and senior members of the Tanzanian 
government.  Tanzania receives copious amounts of aid from the UK.  In return, the 
country has abused British citizens. President Kikwete has made numerous promises 
to the British government to apply the rule of law to this case and has failed to do so.” 

45. The article underneath this is headed “Kikwete’s committment [sic] to agriculture 
and investment undermined by the Silverdale Farm case”.  After citing remarks of the 
President about agriculture it continues:- 

“It would seem that his committment [sic] to both 
agriculture and investment is nothing more than rhethoric 
[sic] as he deliberately fails to address the corruption 
involved in the Silverdale case involving Benjamin and 
Reginald Mengi which has destroyed both agriculture and 
investment where British investors were exporting 
vegetables to Europe and supplying the local market.  ” 

Both the Tanzanian investment center and head of the 
PCCB (corruption bureau) have informed Kikwete that 
the lease to Silverdale and Mbono Farms belongs lawfully 
to British investors Stewart Middleton and Sarah 
Hermitage and that the Mengi’s have engaged in 
corruption to invade the farms and steal the lease forcing 
the investors from the country.” 

46. The final website article complained of was dated 11
th

 March 2010. It was entitled 
“IPP Media accuses British investor of serious criminal assault”.  It then set out the 
article published three years earlier on 3

rd

 February 2007 in the Guardian about the 
alleged assault on Mr Habibu.  It continued:-

“The continued harassment against the British investors in 
the Silverdale Farm case included a defamation campaign 
by IPP Media, with publications appearing in Tanzania in 
high profile English and Swahili newspapers owned by 
the company, radio stations and, published world wide on 
the Web. All the publications are couched in a language of 
suspicion and unqualified accusations of guilt against the 
investors or their staff. They attack the investors status in 
Tanzania and accuse them of criminality. 

In late 2005 Mr. Reginald Mengi expressed his concerns 
to the British Government that the case involving his 
brother was damaging his own business interests and 
reputation. The British High Commissioner to Tanzania at 
the time, Mr. Andrew Pocock, stated that he was 
concerned about our reputation and about the defamatory 
statements appearing in IPP Media publications. Mr. 



Mengi stated that he was not aware of the defamatory 
publications and that, as CEO of IPP Media (i.e. not the 
editor), he could not be held responsible for them. He 
requested a meeting with my husband and Mr. Pocock at 
his home in Dar es Salaam. At this meeting Mr. Mengi 
promised the British Government that he would address 
his brother’s behaviour and that he would personally pay 
for our legal costs arising from the vexatious litigation 
started by his brother. Mr. Mengi did not honour these 
promises. Far from diminishing, the defamation campaign 
in IPP Media publications escalated from this point 
onwards.” 

47. In the meantime, on 24 January 2010, Ms Hermitage had sent the first of two 
emails in respect of which the Claimant sues her.  This was addressed to the Rev. 
Mark Hanson, the presiding bishop of the Lutheran Church in Tanzania, but also 
copied to another bishop, six diocesan email addresses, the office of the Secretary 
General of the Church, a Church information officer, a medical centre connected with 
the church, a company providing aviation services for the Tanzanian clergy, and two 
other individuals with English email addresses. The email included a detailed 
narrative of the Silverdale affair including the activities of Benjamin Mengi.  It 
continued:-

“There is a particular aspect of the campaign that is 
relevant to you. The continued harassment against us 
including a defamation campaign by the local organisation 
IPP Media, with publications appearing in Tanzania in 
high profile English and Swahili newspapers owned by 
the company, radio stations and published world wide on 
the Web.  All the publications were couched in a language 
of suspicion and unqualified accusations of guilt against 
our staff and us. They called into question our investor 
status in Tanzania, accused us of criminality in the face of 
clear evidence to the contrary, and damaged our 
commercial interests and personal reputation.  No right of 
reply was ever given.  These defamatory publications are 
on going with a broadcast last week by IPP Media Radio 
One, network, that we had stolen the lease to the farm and 
that the lease had been given to ‘patriotic investor’ 
Benjamin Mengi. 

The relevance to you is that IPP Media is owned and run 
by Mr Reginald Mengi, the brother of Benjamin Mengi. 
Both hold themselves out to be staunch followers of the 
Lutheran Church in Tanzania.  The former states himself 
to be a ‘church leader’ and ‘elder’ and the later (sic) is 
publicly afforeded (sic) high status by the Church and is 
constantly referred to and supported by the media 
generally and particularly, media owned by IPP Media. 

In late 2005 Mr Reginald Mengi expressed his concerns to 
the British Government that the case involving his brother 
was damaging his own business interests and reputation. 



The British High Commissioner to Tanzania at the time, 
Mr Andrew Pocock, stated that he was concerned about 
our reputation and about the defamatory statements 
appearing in IPP Media publications. Mr Mengi stated 
that he was not aware of the defamatory publications and 
that, as CEO of IPP Media (i.e. not the editor) he could 
not be held responsible for them.  He requested a meeting 
with my husband and Mr Pocock at his home in Dar as 
Salaam. At this meeting Mr Mengi promised the British 
Government that he would address his brother’s behaviour 
and that he would personally pay for our legal costs 
arising from the vexatious litigation started by his brother. 
Mr Mengi did not honour these promises.  Far from 
diminishing, the defamation campaign in IPP Media 
publications escalated from this point onwards. 

It is well known that many African administrators and 
judicial systems do not live up to the standards of the 
developed world. However, the Lutheran Church is 
committed of course to maintaining and building on high 
standards even in countries where the operating 
environment is difficult in an attempt to build sustainable 
and accountable community in which corruption can play 
no part. 

In April 2009, Reginald Mengi stated in the Guardian 
(IPPMEDIA) that “rampant corruption was a major reason 
for increasing abject poverty among the people in the 
country (being) a source of poverty facing most of our 
people, but surprisingly, there are some Tanzanians born 
and raised from poor families, who perpetrate its practice. 
The (sic) even dare to protect thieves and become traitors 
to their own nation, only a clean person can stand up 
bravely against corruption. 

In June 2009, Bishop Martin Shao (ELCT Northern 
Diocese) speaking at a special Mass […] commended Mr 
Mengi (sic) actions stating “everybody in this country has 
the right to fight corruption.  However, not everybody has 
the guts to attack people suspected to be taking bribes. Let 
us support the few who have been given the powers by 
God to fight corruption”. 

Mr Mengi clearly has the support of the Lutheran Church 
within Tanzania and as a result, is for many, the ‘face’ of 
the church within the community and perceived to aspire 
to the ethic advocated by the church and deserved of its 
support. 

[...] 

In our view, it will not be long before a headline such as 
‘Lutheran church leader/elder in Tanzania intimidates 



British Investors in order to grab their property” hits the 
newsstands. 

[…] 

Defamation is a tort, a civil wrong. However, in common 
law jurisdictions, it can also represent the crime of 
criminal libel. The legal advice we have is that, under 
normal circumstances, the actions of the IPP Group, and 
(since the meeting with the British High Commissioner, at 
which he promised to have the defamation stopped) Mr. 
Reginald Mengi himself, would probably meet the 
threshold of proof for this crime. [...] Mr Mengi’s conduct 
is wholly inconsistent with his rhetoric. 

[...] I respectfully ask you to consider, as Head of the 
Lutheran Church, if Mr. Mengi’s conduct in this case 
promotes the ethics and reputation of the church or those 
of civil society”. 

48. The final publication complained of was an email addressed to Amadou Mahter 
Ba, Chief Executive Officer of the Africa Media Initiative (“AMI”), which is based in 
Kenya and, the Defendant told me, subsidised by the British government. It was 
copied to Linus Gitahi, Chief Executive of the Nation Media Group in Kenya, 
another employee of that Group, and the Guardian newspaper in London. Ms 
Hermitage wrote:- 

“In November, the African Media Leaders Forum, a 
flagship AMI project is being held in Cameroon, Mr 
Reginald Mengi, owner and chief executive of IPP Media 
in Tanzania has been appointed co-chair of this Forum. 
This Forum is being held to provide an opportunity for 
African media professionals of a thorough exploration of 
media related issues including, the issues relating to 
ethical standards, It is on the issue of ethics that I am now 
writing to you. 

There is a particular aspect of the campaign that is 
relevant to you. The continued harassment against us 
included a defamation campaign by IPP Media, with 
publications appearing in Tanzania in high profile English 
and Swahili newspapers owned by the company, radio and 
television stations and published world wide on the 
Internet where many remain. All the publications are 
couched in a language of suspicion and unqualified 
accusations of guilt.  The viscously (sic) attack our 
investor status in Tanzania, accuse us of criminality in the 
face of clear evidence to the contrary, and damaged our 
commercial interests and personal reputations. No right of 
reply is ever given. The publications continue with the 
latest being an IPP Radio 1 and ITV television production 
early this year stating we stole the lease to Silverdale 
Farm and the lawful owner was the ‘patriotic investor’, 



Benjamin Mengi. IPP Media is owned and run by Mr 
Reginald Mengi, the brother of Mr Benjamin Mengi, Mr 
Reginald Mengi [sic]. 

In late 2005 Mr Reginald Mengi expressed his concerns to 
the British Government that the Silverdale case was 
damaging his own business interests and reputation. The 
British High Commission to Tanzania at the time, Mr 
Andrew Pocock, stated that he was concerned about our 
reputation and about the defamatory statements appearing 
in IPP Media publications.  Mr Mengi stated that he was 
not aware of the defamatory publications and that, as CEO 
of IPP Media (i.e. not the editor) he could not be held 
responsible for them.  This, is in complete contradiction to 
Tanzanian Law.  At this meeting Reginald Mengi 
promised he would stop the defamation.  Far from doing 
this, the defamation escalated from this point onwards. 

At the forthcoming Forum in Cameroon, the perception is 
that AMI endorses Reginald Mengi and the ethics of the 
media he controls.  The mission of the AMI is to promote 
democratic governance, social development and economic 
growth by transforming and strengthening the continent’s 
media sector.  We had the potential to provide sustainable 
development in Tanzania and improve the lives of the 
poor line with the values of the AMI. Theer (sic) is no 
doubt, that IPP Media was constructive in destroying that 
investment and the lives of 150 Tanzanian, who lost their 
jobs some of who remain under threat in Tanzania due to 
the overt corruption in this case. 

I ask you to consider if having appraised yourself of the 
above facts and established my credibility, you feel 
Reginald Mengi’s conduct in the Silverdale case meets the 
mission statement of the AMI by supporting democratic 
governance, social development and economic growth and 
strengthens Africa’s media in a manner that aids 
investment on the continent and whether his position as 
co-chair of this Forum is appropriate.” 

Meaning 

49. There is a good deal of repetition in these postings and emails. I agree with Mr 
Rampton that it is not necessary to subject each line of each individual publication to 
detailed analysis (although one passage in the 31 January 2010 blog requires special 
consideration). He is right to say that essentially there are three allegations directed at 
Mr Mengi. I find that the meaning of the passages complained of is as follows:  

(1) Mr Mengi encouraged IPP’s media outlets to conduct a campaign of 
deliberately inaccurate, abusive and defamatory attacks on the British 
investors in Silverdale Farm (the Middletons), which under Tanzanian 
law is also a crime; 



(2) This campaign of “journalistic terrorism” facilitated Benjamin’s 
corruption of local officials and intimidation of the Middletons and thus 
helped Benjamin to destroy their investment and grab their property; Mr 
Mengi was in that sense complicit in Benjamin’s corruption and 
intimidation; 

(3) Mr Mengi lied to the British High Commissioner by making promises 
which he had no intention of keeping, namely: (a) to have the defamatory 
media campaign stopped; (b) to speak to Benjamin and “address his 
behaviour”; and (c) to pay the Middleton’s costs of defending the claim 
brought against them by Benjamin. 

50. The last sentence quoted in paragraph 44 above from the 31 January 2010 
posting, if read in isolation, might suggest that Mr Mengi had himself taken part in 
invading the farm and stealing the lease. However, it must be read in the context of 
the introductory paragraph of the same posting, as well as other recent postings on the 
website; and with that context it should have been clear to the ordinary reader that 
this was not suggested. The meaning is that Mr Mengi enabled Benjamin to do these 
things, and was thereby complicit in corruption and intimidation.   

Mengi v Manji 

51. Mr Yusef Manji is a businessman in Tanzania. On 26 October 2010 Mr Mengi 
issued a civil claim against him in the Ilala District Court alleging that he had 
conspired with the Middletons to tarnish Mr Mengi’s reputation. Much of what was 
said in the plaint reproduces what Mr Mengi has alleged in this claim, but in one 
respect it goes further, claiming that part of this conspiracy involved Mr Manji paying 
the Middletons US $55,000 to further the campaign. The claim in Mengi v Manji was 
abruptly discontinued shortly before the beginning of this trial. It was suggested that 
this was on legal advice, but a redacted advice from Mr Eardley produced to me only 
suggested that any award of damages on one case would be taken into account in 
reducing the damages recoverable in the other. Since I have been told that the 
Claimant’s primary concern is to vindicate his reputation rather than recovering 
damages, this does not seem a convincing reason for the discontinuance. 

No substantial tort? 

52. On 8 October Tugendhat J heard an application under what is generally described 
as the Jameel jurisdiction (Jameel v Dow Jones & Co Inc [2005] QB 946) to strike 
out the claim in respect of the website publications on the ground that the evidence 
served on behalf of the Claimant failed to establish any substantial tort. Mr Rampton 
made it clear that the objective of the Claimant was to clear his name and obtain an 
injunction to prevent future republication of the defamatory allegations: while not 
conceding that Mr Mengi has no claim for damages, Mr Rampton recognised that the 
Defendant would be unlikely to be able to pay any damages awarded. Tugendhat J 
said: “The main difficulty facing the Defendant in her application to strike out seems 
to me to be the fact that she has not removed the words complained of from her 
blog……….I am not suggesting that she should have removed the words complained 
of from the blog. Whether she ought to have done that, or not, depends on whether 
she wrote was true, or protected by any other defence in law, and those are issues to 
be tried in the action, as is the issue of meaning.  However she has decided to 



exercise what she claims to be her right to freedom of expression. 

Given the seriousness of the allegations made in the 
weblog, and the Defendant’s insistence that she is entitled 
to continue publishing the words complained of, I cannot 
conclude that it is an abuse of the process of court for the 
Claimant to continue to prosecute this action. 

In the circumstances, it would be inappropriate for me to 
express a view on the strength or otherwise of the 
Claimant’s case as to the extent to which the words 
complained of in the blog have been published in the past. 
But as a matter of case management, in the light of the 
foregoing, I would expect that little time will be spent at 
the trial on the issue of who read the words complained of 
on the blog, and in what jurisdiction.” 

53. At the trial Mr Price QC sought to revive the Jameel argument. As I indicated in 
the course of argument, I was not prepared to accede to it. The jurisdiction to strike 
out can be exercised even at the end of a trial, but only in very exceptional 
circumstances: see the decision of the Supreme Court in Fairclough v Summers 

[2012] 1 WLR 2004 and the judgment of Tugendhat J in Abbey v Gilligan [2012] 
EWHC 3217, the latter handed down the day after I reserved judgment in the present 
case.  

54. The position might well have been different if clause 1 of the Defamation Bill at 
present before Parliament had been enacted and brought into force. That provides that 
“a statement is not defamatory unless its publication has caused or is likely to cause 
serious harm to the reputation of the claimant”. There is no evidence that Ms 
Hermitage’s website postings, the latest of them in 2010, have caused or are likely to 
cause serious harm to Mr Mengi’s reputation. But of course I have to apply the law as 
it now stands, not as it may be in the future. 

Two significant issues of fact 

55. I have already made findings about what was said at the meeting with the High 
Commissioner. Before coming to the defences of justification and qualified privilege 
advanced by Ms Hermitage it is necessary to consider two other issues of fact which I 
regard as even more central. The first is Mr Mengi’s relationship with Benjamin. The 
second is the extent to which Mr Mengi encouraged or knowingly permitted the one-
sided coverage in his newspapers of the Silverdale dispute. 

The Claimant’s relationship with Benjamin: NICO Ltd 

56. The Claimant’s 184-paragraph witness statement had only 3 paragraphs devoted 
to the question of his relationship with Benjamin, as follows: 

“100. My brother, Benjamin Mengi is based in Moshi 
Town while I am for all intents and purposes 
geographically based in Dar as Salaam although I have a 
residence and a business, namely Bonite Bottlers Limited, 
in Moshi Town.  We are not involved in each other’s 
business and neither of us is a partner, director or 
shareholder in any of the companies or businesses of the 



other. 

101.  For the most part Benjamin and I lead separate lives 
and do not socialize or move in the same social circles 
except for a few filial engagements in which we 
participate by virtue of being related. 

102.  I would not and have never allowed my relationship 
with Benjamin Mengi to compromise my principles and 
responsibilities.  For example: 

a) In 2005 the National Environment Management 
Council while under my chairmanship intervened 
and stopped the growing of Genetically Modified 
Tobacco, which was being conducted by Benjamin 
Mengi through a company called Alpha Tobacco 
Limited at Silverdale Farm. 

b) In 2007 I resigned in protest as Chairman of the 
Investment Committee of the National Investment 
Company (NICO) after the company invested in a 
company in which Benjamin Mengi has an interest 
without following the proper protocols.  I exhibit a 
copy of my letter of resignation at RAM 1 pages 170 
and 171.” 

57. The exhibited letter signed by Mr Mengi, dated 3
rd

 August 2007 and addressed to 
Mr Felix Mosha, Chairman of the Board of Directors of NICO, was headed 
“Resignation as Chairman and Member of the Investment Committee of NICO”, and 
stated: 

“I would like to inform you with regret that I wish to 
resign from the Chairmanship and Membership of NICO 
from the date of this letter for the following reasons:-

1.  NICO has invested in Interchem Pharma Ltd. This 
investment was not recommended by the Investment 
Committee because the proposal thereof was not 
submitted to the Committee as it was required. In other 
words, it was approved by the Board without the 
recommendation of the Investment Committee of which I 
am the Chairman. 

 2. Interchem Pharma was and is still partly owned by my 
brother Benjamin Mengi.  Because the intention to invest 
in the company was not submitted to the Investment 
Committee as stated above, I did not have knowledge that 
NICO was going to have such business relationship with 
my brother because I was not so informed at any time. 
Even though I did not participate in any in way in the 
decision to invest in Interchem, my conscience haunts me 
both as an individual and Chairman and member of the 
Investment Committee. 



May I clarify that my action is not in any way suggesting 
that the investment was wrong value wise but ethically 
wrong because of my brother’s interest in Interchem 
Pharma Ltd.” 

58. On 10
th

 August 2007 Mr Mosha replied saying that “the issue of Interchem should 
no longer be a matter of concern to you because, as you will note from the enclosed 
NICO Board resolution, the Board of NICO has decided that NICO will divest all its 
shares (51%) from Interchem……We hope that this decision on Interchem by the 
NICO Board will now make it possible for you to withdraw your resignation.” 

59. On 6
th

 October 2007 NICO Ltd issued a Prospectus inviting the general public to 
buy 50,000,000 shares in the company. The prospectus mentions the investment 
already made in Interchem, and assures readers that “although one of the original 
shareholders is related to one member of the investment committee, NICOL would 
like to confirm that the agreement was signed at arm’s length”. But no divestment 
had occurred: on the contrary, the prospectus speaks of the prospect of more funds 
being required “to enable NICOL to complete its investment portfolio in this venture 
at a cost of TZS 2.5 billion”. Mr Mengi was still held out to investors as Chairman of 
the Investment Committee. He was still Chairman of the Investment Committee on 
15

th

 July 2008, when NICOL’s Annual Report for 2007 was published, again making 
favourable reference to Interchem; and on 26

th

 July 2008 he became a director of 
NICOL. Later Interchem was placed into receivership and NICOL’s investment was 
written down to zero. Mr Mosha, chairman of NICOL, was appointed a director of 
IPP Media Solutions Ltd in 2009 or 2010. 

60. On 9
th

 June 2009 the Tanzanian Capital Markets and Securities Authority 
(CMSA) sent the Board of NICO a highly critical report. It found that NICO had 
invested over 1.7 billion Tanzanian shillings in Interchem Pharma without conducting
independent due diligence. It states that “Doubts surround the whole deal as to what 
was the motivation for NICOL to invest in the Company without obtaining 
independent review from a qualified valuer and based solely on balance sheet 
values.” It noted that the investment proposal had not been discussed by the 
Investment Committee as required by that Committee’s terms of reference approved 
by CMSA, but was apparently approved by four directors: and that a final instalment 
had been paid to Interchem even after a due diligence report had been issued and a 
creditor Bank had served a default notice. It directed NICO to reconstitute its Board 
by removing all Directors who participated in approving the investment. Mr Mengi, 
as already noted, had not been a director at the time the investment in his brother’s 
company was approved, but accepted appointment to the Board at about the time that 
the investment was written off. 

61. Mr Mengi then wrote a further letter to Mr Mosha on 3
rd

 September 2009 saying 
that his name had “appeared in several allegations that I engineered the NICOL 
investment in Interchem for my benefit and that of the Mengi family. Undisputedly, 
my name has been tarnished by these allegations and these allegations will continue 
so long as I continue playing an active role in the management of the business of 
NICOL as a member of the Board of Directors. For this reason and in order to save 
my reputation, I regrettably have no option but to resign as a member of the Board of 
Directors of NICOL with effect from the date hereof.”  

62. Mr Price put it to Mr Mengi that either his letter of 3
rd

 August 2007 to Mr Mosha, 
Mr Mosha’s reply a week later, and the Board’s “divestment decision” enclosed with 



it were shams, or the information given to the investing public by the directors of 
NICO in the prospectus of October 2007 and the annual report of July 2008 (when he 
was still chairman of the Investment Committee, and just before he accepted 
appointment to the Board) was nonsense. Mr Mengi had no satisfactory answer to 
this: he emphasised repeatedly that he had no control over the Board of NICO, could 
not be held responsible for their publications, and was entitled to assume that they 
would disinvest because that was what they told him in August 2007 that they would 
do.   

63. Mr Mengi’s evidence on this subject was evasive and unsatisfactory; and 
paragraph 102(b) of his witness statement, cited above, is grossly misleading. Even 
on the assumption, which may be generous to him, that the August 2007 documents 
were genuine, he did not “resign in protest” in August 2007 as he said in his 
statement. Instead, he was persuaded to stay on as chairman of the Investment 
Committee, and subsequently accepted appointment to the Board, notwithstanding 
that the company had made what he himself described in 2009 as an “ethically 
wrong” investment in his brother’s company. He did not resign until 2009, by which 
time all the money invested by NICO in Benjamin’s company had been written off.  

64. No doubt Mr Mengi took care not to be party to the formal decision to approve 
the investment in his brother’s company. But that does not make it irrelevant for 
present purposes. The clear inference which I draw from the NICO affair is that he is 
much closer to Benjamin than he would have me believe: and that he is content to 
allow organisations with which he is concerned to give Benjamin preferential 
treatment, so long as he is not the one making the decision

The Claimant’s relationship with Benjamin: the role of Mr Nguma 

65. Turning from NICO to the Silverdale dispute, I have already noted that Mr 
Nguma, chief corporate counsel for the IPP media group and chairman of The 
Guardian Ltd, was also acting for Benjamin in his civil action against Mr Middleton. 
Any lawyer of any experience would have seen that this created a conflict, at any rate 
if the IPP media really were independent of the Mengi family.   

66. Mr Nguma seems to have been aware of the concept of conflict of interests, 
though such awareness did not prevent him from acting for Benjamin.  Asked by Mr 
Rampton what advice he gave to the managing director of the Guardian in relation to 
the Defendant’s letter of complaint of 24

th

 February 2006, Mr Nguma replied:  “I told 
him to use their complaints settlement to investigate the matter, and if they did find 
there was some wrongdoing they should consult an external lawyer, because I had a 
conflict of interest with the defendant in the case I was doing for Benjamin Mengi.” 

67. This was not what Mr Nguma had said in his witness statement. In it he had 
described how the letter was forwarded to the Managing Director of the Guardian 
(Mr Mshana) and then to him, in accordance with the established practice of referring 
matters which may have serious legal implications to the Legal Department. He 
added: “In line with this routine, I considered the letter and gave legal advice to TGL, 
privilege in which is not waived.”  

68. Mr Nguma accepted in cross-examination that he had not given them legal advice 
– on the contrary, he had declined to do so on conflict of interest grounds – and that 
what he had written in his witness statement was highly misleading. I agree.  

69. Later he told me that Mr Mengi personally had asked him for legal advice about 



one of the Middletons’ letters. Mr Price’s questions and the witness’ answers 
continued: 

Q: In that situation it was your plain duty to tell him, “I cannot give you legal 
advice because I am acting for your brother against the Middletons”

A: Yes. 

Q: Did you do that? 

A: No 

Q: Why not? 

A: I just decided not to. 

Q: Why 

A: As it was not at that stage important.  

Q: It was extremely important because it was the Chairman’s own brother, was it 
not?

A: I do not think so. 

……… 

Q: You have accepted that it was your plain duty to tell Mr Mengi that you  could 
not give him legal advice because you were conflicted, in a case which  involved 
his own brother. Why did you not carry out your duty as a lawyer,  Mr Nguma? 
There must be an explanation, please can we have it? 

A: There was not any real reason why not. 

70. Mr Nguma then gave the explanation that he thought Mr Mengi already knew 
from Benjamin that he was handling his case. Mr Price put it to him that there was all 
the more reason simply to tell Mr Mengi that he (Mr Nguma) could not advise him on 
the same matter: Mr Nguma did not have any coherent answer to this, though a little 
later he said that he had advised Mr Mengi that he should not reply to the letter on the 
ground that Mr Middleton’s letter of 25

th 

March 2006 is addressed to Mr Mengi as 
Executive Chairman of IPP Holdings Ltd, and no such company exists (the correct 
name of the holding company being IPP Ltd). 

71. In his own evidence before me Mr Mengi was categorical that in early 2006 he 
was unaware that Mr Nguma – his friend and trusted counsellor for 32 years, with an 
office one or two rooms away from his own - was acting for Benjamin. I do not 
believe that either of them was telling the truth. I am quite satisfied that Mr Nguma 
would not have taken on Benjamin’s case unless he had either been asked by Mr 
Mengi to do so or at the very least had sought and obtained Mr Mengi’s permission. 
Mr Mengi, therefore, either encouraged or knew and approved of Mr Nguma’s 
decision to act for Benjamin in litigation against the Middletons. It follows from this 
that when, instead of replying to Mr Middleton’s letter of 25 March 2006, he passed 



it to Benjamin’s lawyer, he was demonstrating partisanship rather than neutrality. 

The Claimant’s relationship with Benjamin: his view of the Silverdale dispute 

72. Perhaps the most remarkable feature of the evidence in this case is what Mr 
Mengi has not said. In the course of his lengthy witness statement, several hours in 
the witness box, and years of correspondence since the meeting with Dr Pocock, he 
has at no time uttered a word of criticism of his brother nor a word of sympathy for 
Mr Middleton and Ms Hermitage. In this respect, at least, he has not been insincere. 

The Claimant’s influence over his newspapers 

73. Mr Mengi’s evidence is that he adopts a hands-off approach to his newspapers. 
He repeatedly emphasised that he never “tampers” with the judgment of his editors, 
and that the IPP group’s media policy emphasises the importance of complete 
editorial independence. As Mr Rampton put it, “he is entitled to wash his hands of 
what appears in his newspapers”. 

74. The Claimant was supported on this point by a number of witnesses holding 
senior positions within the IPP group.: Mr Nguma, the group’s chief corporate 
counsel; Wallace Mauggo, managing editor of the Guardian; Jesse Kwayu, managing 
editor of Nipashe; Joyce Mhaville, managing director and managing editor of ITV; 
Boniface Luhanga, chief sub-editor of Nipashe; and (in a written statement) Stephen 
Chuwa, head of news and current affairs at ITV.  

75. Before looking at coverage of Benjamin and Silverdale it is worth looking at 
coverage of Mr Mengi himself. It is readily understandable that his press conference 
about “sharks of grand corruption”, or the Speaker’s ruling in his favour, should have 
been covered in his newspapers: they were newsworthy by anyone’s standards. More 
surprising is the fact that a speech in April 2009 by Professor Lipumba, then leader of 
the largest opposition party in Tanzania, was reported in several non-IPP papers as 
containing passages strongly critical of Mr Mengi, but the Guardian somehow 
omitted the criticisms and told its readers that Prof Lipumba had “commended” Mr 
Mengi.   

76. I was also struck by the frequent coverage in IPP papers of the Claimant’s 
uncontroversial activities such as speeches at school prizegivings.  He told me, and I 
accept, that he hardly ever visits the newsrooms of his papers (which are several 
miles from his office in Dar es Salaam); but he has a press secretary who does, with 
press releases issued on his behalf.  I was solemnly assured that each of these was 
considered on its merits and only published if it was considered newsworthy. No one, 
however, told me of any occasion when the press secretary’s offerings were “spiked”. 

77. Turning to coverage of the Silverdale story, there was no dispute between counsel 
that the series of articles, mostly though not always written by Jackson Kimambo, 
gave a slanted and partisan account wholly supportive of Benjamin. The dispute is 
over why this was so. No one suggested that the Guardian or Nipashe has an editorial 
policy of supporting the violent expropriation of foreign investors generally. So with 
that possibility discarded there are, as it seems to me, only two logical alternatives. 
One, advanced by the Claimant’s witnesses, is that the editors accepted at face value 
copy filed by Mr Kimambo and other correspondents based in Moshi, whose integrity 
they had no reason to doubt; exercised their customary editorial independence; and 



printed those stories which they considered newsworthy without fear or favour, 
affection or ill will. The other, advanced by the Defendant, is that the Guardian and 
Nipashe are mouthpieces for Mengi family interests, and that journalists and editors 
alike ensured that there was no coverage adverse to Benjamin because they knew that 
those were Mr Mengi’s wishes. 

78. Mr Kimambo is, I am told, alive and well and still regularly filing copy for IPP 
media companies. The Claimant’s failure to adduce any evidence from him is very 
striking. Mr Kimambo might, for example, have testified how it came about that he 
covered Mr Middleton’s arrest on 21 November 2005, but did not cover the 
magistrate’s dismissal of the charges a fortnight later. He did not do so. 

79. The witness with the most detailed involvement in the editing of the Silverdale 
copy was Mr Luhanga. His evidence was that there were two editorial meetings per 
working day until 2008 and three thereafter: in other words, several hundred meetings 
a year. 

80. The first article dealt with specifically in Mr Luhanga’s witness statement is the 
one which appeared in Nipashe on 22 November 2005. Mr Luhanga stated:  

 “This article was submitted by Jackson Kimambo a PST 
correspondent in Moshi. I handled the story at various 
stages as follows: 

a) I spoke to Mr Kimambo about the story in the 
morning before the post-mortem meeting and we 
agreed that he should attend the court proceedings 
and brief me on what had transpired. 

b) During the course of the day I spoke to Mr 
Kimambo several times although at this distance 
in time I cannot remember exactly how many 
times and he briefed me about the case. 

c) As the acting News Editor I presented the story 
idea at the editorial meetings where it was decided 
that the story should be carried. 

d) I received a copy of the article written by Mr 
Kimambo and asked the assistant News Editor to 
edit it which he did. 

e) After the article being edited I sent it to the 
Chief Sub Editor where the story was edited again 
and a headline was created. 

All the decisions relating to the story and in particular 
whether to carry it and if so how much prominence it 
should be given were made solely by the editors in the 
editorial meetings.  As such I can state that the story was 
treated in the normal manner and the fact that the story 
also involved Reginald Mengi’s brother never came up 
and was not a consideration in the decision to carry the 



story. 

At no time before or after the story being published was I 
approached Mr Mengi [sic] or anyone acting on his 
behalf.” 

81. This wording, including the typing error, is faithfully reproduced for each of 
seven other articles which had appeared in Nipashe between November 2005 and 
April 2007. 

82. Mr Luhanga gave his oral evidence through an interpreter, and I therefore make 
allowance for the fact that there may be some lack of precision in the translation of 
particular words or phrases; but the meaning was clear enough. He tried for some 
time in cross-examination to maintain the line that in 2012, when his witness 
statement was compiled, he had an actual recollection of each of his conversations 
with Mr Kimambo, and the course he took at the relevant editorial meeting, several 
years earlier. Plainly he did not. As the formulaic wording of the witness statement 
makes clear, he could only tell me what usually happened or was supposed to happen. 

83. Mr Price asked why the article about Mr Middleton’s arrest and appearance in 
court did not mention that the accused denied the charges. Mr Luhanga said that 
unfortunately the story did not mention it: it was supposed to be written, but it was 
not. “It was maybe the unprofessional way, this information”. Later Mr Price showed 
the witness that Mr Middleton’s release, ordered by the High Court, had been 
reported in the Daily News (a non-IPP paper) but not in Nipashe, Mr Luhanga said 
that unhappily Nipashe’s correspondent missed the story. He described it as “a lack of
professionalism in how it is written, but it is human error”.  He gave the same 
explanation for the fact that a story reported in the East African under the headline 
“Terrified British farm investors flee from Moshi”, and telling its readers that the 
investors had fled after receiving persistent death threats, should not have been 
reported in Nipashe at all. Again, he said, “maybe my correspondent did not get it, 
missed [it] out”. He denied that his managing editor or managing director had 
instructed him not to report anything favourable or sympathetic to Mr Middleton. 

84. The mechanistic evidence of Mr Luhanga served to confirm my view that there is 
only one realistic explanation for the one-sided coverage of the Silverdale Farm 
dispute in the Guardian and Nipashe: namely that Mr Mengi has appointed a loyal 
team of editors who lay down the party line, with his approval, that nothing is to be 
published which criticises the Executive Chairman or his family.   

85. Mr Rampton submitted that Mr Mengi “is entitled to wash his hands……of what 
is in the Guardian because he does not run the editorial content and he has no power 
in the company. He could, I suppose, call an extraordinary general meeting and have 
the directors dismissed. Beyond that, he has no power to interfere. He is not a 
director.” No doubt that is an accurate statement of the formal position in English or 
Tanzanian company law. But it is, I find, very far from the reality of the IPP Media 
Group. 

86. Taking the evidence in this trial as a whole, in particular the consistently partisan 
coverage of the Silverdale affair; the mendacious attempts by Mr Luhanga to distance 
himself from it; the fact that Mr Mengi, despite his denials on oath, plainly knew and 
approved of Mr Nguma’s acting for Benjamin in litigation against the Middletons; 
and Mr Mengi’s steadfast refusal to express any criticism of Benjamin or any 



sympathy for the Middletons, I am in left in no doubt that Mr Mengi encouraged the 
campaign in his newspapers to praise his brother and denigrate the Middletons; and 
did so by making senior editorial staff aware, through Mr Nguma or otherwise, of 
what line the journalists on the ground were expected to take. 

Coverage of the President 

87. The hollowness of the pretence that the editorial teams at Mr Mengi’s newspapers
exercise robust independence at all times is illustrated by a memorandum of 16

th

 
October 2008 from Mr Kiondo Mshana, Managing Director of the Guardian, to 
Sakina Datoo, then IPP Print Media Group’s Editorial Director. Headed “Publication 
of stories on the President”, and copied to Mr Nguma in his capacity as a director of 
The Guardian Ltd, the memo read: 

“You will recall my having officially notified you recently 
that it is absolutely necessary for my advice to be sought 
before any of The Guardian Limited publications runs 
controversial or any otherwise sensitive stories on 
President Jakaya Kikwete. 

I told you that I must actually see the copy in question 
before it goes to print or, in case circumstances make that 
impossible, that I be contacted by telephone so that I can 
advice as appropriate. 

I take this opportunity to state that this remains the 
Company’s official stand and that all editors are obliged 
to observe it without fail.  Doing so has many advantages. 

Please, ensure no-one defaults on this.  Many thanks for 
your understanding and cooperation.”

88. The next day Mr Mshana was slapped down by Mr Nguma, who wrote:  “In my 
view, this is direct interference with editorial independence and I hope that you will 
not do this again in the future in respect of this or any other case”. 

89. Mr Nguma was right: the memo was indeed direct interference with editorial 
independence. But, Mr Price asked, how did it come about that Mr Mshana was 
under the impression that a policy of not criticising the President in the Guardian 
without asking the managing director’s permission remained the Company’s “official 
stand” which all editors were “obliged to observe….without fail”? Mr Mshana was 
identified by Mr Kabendera, a young Tanzanian journalist who worked for the 
Guardian in 2009-10 and gave evidence for the Defendant, as having been present in 
court during part of the evidence before me. Nevertheless no evidence from Mr 
Mshana, written or oral, was produced, with the result that he could not be asked for 
his explanation. 

90. The obvious inference to be drawn from Mr Mshana’s memo is that it was a 
momentary glimpse of the truth. The memo is also consistent with evidence from Mr 
Kabendera that he and other reporters at the Guardian were told that they must never 
publish anything negative about President Kikwete. This supports the conclusion that 
they had also been told that they must never publish anything negative about Mr 
Mengi or his family.  



Justification 

91. I can now give my conclusions on justification in respect of each of the 
allegations complained of:  

Mr Mengi encouraged IPP’s media outlets to conduct a campaign of deliberately 

inaccurate, abusive and defamatory attacks on the British investors in Silverdale Farm 

(the Middletons); 

I find that this factual allegation is true, and thus justified at common law.  

……..which under Tanzanian law is also a crime. 

As to whether Mr Mengi was committing the offence of criminal libel under Tanzanian 
law, it is a nice question whether an Executive Chairman of a holding company (in this 
case IPP Ltd) who is not a “director” of the subsidiary company (in this case The 
Guardian Ltd) which publishes a newspaper is nevertheless to be regarded as an officer of 
the subsidiary. But since I find that Mr Mengi encouraged the defamatory campaign, that 
appears to me to be sufficient to have founded personal liability in Tanzanian criminal 
law, in the event – which was surely theoretical – that the authorities decided to 
prosecute him. 

This campaign of “journalistic terrorism” facilitated Benjamin’s corruption of local 

officials and intimidation of the Middletons and thus helped Benjamin to destroy their 

investment and grab their property; Mr Mengi was in that sense complicit in Benjamin’s 

corruption and intimidation; 

I find that the campaign in the Guardian and Nipashe facilitated Benjamin’s corruption of 
local officials and intimidation of the Middletons and thus helped Benjamin to destroy 
their investments and grab their property; and that Mr Mengi, since he either encouraged 
or knowingly permitted the campaign, was in that sense complicit in Benjamin’s 
corruption and intimidation. The allegation is thus substantially true, and justified at 
common law. The phrase “journalistic terrorism” is a comment, which Ms Hermitage 
was entitled to make as a fair description of the newspapers’ campaign: she did not say 
that Mr Mengi was a terrorist. 

Mr Mengi lied to the British High Commissioner by making promises which he had no 

intention of keeping, namely: (a) to have the defamatory media campaign stopped; (b) to 

speak to Benjamin and “address his behaviour”; and (c) to pay the Middleton’s costs of 

defending the claim brought against them by Benjamin. 

As I have found already, this set of allegations was not entirely true. As to (a), Mr Mengi 
lied when he promised to look into the media coverage, but he did not promise to have it 
stopped; (b) is not precisely correct, though very nearly so, in that Mr Mengi promised to 
speak to Benjamin and see what could be done to ease the situation; and as to (c), Mr 
Mengi promised to see what could be done to get Benjamin’s case against them 
withdrawn, but did not promise to pay the costs. 

92. To this extent, the defence of justification therefore fails at common law. But it 
succeeds under s 5 of the Defamation Act 1952. This provides that:  “In an action for 
libel or slander in respect of words containing two or more distinct charges against 
the plaintiff, a defence of justification shall not fail by reason only that the truth of 



every charge is not proved if the words not proved to be true do not materially injure 
the plaintiff's reputation having regard to the truth of the remaining charges.” 

93. The allegations that Mr Mengi encouraged or knowingly permitted and approved 
of his newspapers’ defamatory campaign against the Middletons, and that by doing so 
he facilitated Benjamin’s campaign of corruption and intimidation and in that sense 
was complicit in it, are separate and distinct from, and far more serious than, the 
allegations of making false promises to the High Commissioner. I find that the 
allegations which Ms Hermitage has not proved do not materially injure Mr Mengi’s 
reputation having regard to the truth of the allegations which she did prove. (Nor do 
the references to criminal libel, even if I am wrong in my understanding of Tanzanian 
criminal law.) 

Qualified privilege: reply to attack 

94. In addition to justification, Mr Price relied on the defence of qualified privilege 
on two alternative bases: (a) reply to attack; and (b) common duty and interest. He 
did not rely on Reynolds privilege.  

95. The type of qualified privilege based on reply to attack is described in Gatley as 
follows:  “A person whose character or conduct has been attacked is entitled to 
answer such attack, and any defamatory statements he may make about the person 
who attacked him will be privileged, provided they are published bona fide and are 
fairly relevant to the accusations made…… Mere retaliation, which cannot be 
described as an answer or explanation, is not protected, but the defendant is not 
required to be diffident in protecting himself and is allowed a considerable degree of 
latitude in this respect….. .” 

96. Lord Oaksey said in Turner v Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Ltd [1950] 1 All 
ER 449: “The law does not concern itself with niceties in such matters. If you are 
attacked by a prize fighter you are not bound to adhere to the Queensberry rules in 
your defence.” 

97. There is no requirement of necessity. In Watts v Times Newspapers Ltd [1997] 
QB 650 at 671C Hirst LJ said that the victim of the attack had:  “a right to reply in 
order to rebut the accusations against him and to do so with a considerable degree of 
latitude, so long as he did not overstep the bounds and include entirely irrelevant and 
extraneous material.” 

98. Eady J said in Hamilton v Clifford [2004] EWHC 1542 (QB): “The defendant 
would be entitled to protect his reputation by a proportionate response which was 
appropriate both in terms of subject matter and scale of publication. In order for a 
defendant to avail himself of this form of privilege, the response should not go into 
irrelevant matters or, in particular, cross over into an attack on the integrity of the 
claimant if it is not reasonably necessary for defending his own reputation.” 

99. Mr Price accepted that the reply to attack must be proportionate, relevant and 
appropriate for the privilege to apply. It is also common ground that no distinction 
should be drawn between Ms Hermitage and Mr Middleton for these purposes: the 
privilege is not confined to attacks on the defendant, but extends to action taken by 
him or her to defend family or friends.  

100. The first question is whether Mr Mengi can be held responsible for the attack to 
which Ms Hermitage was responding. For the reasons I have given in relation to 



justification he can. Mr Kimambo was the instrument of both Mengi brothers in 
leading the attack. As the great Irish judge Palles CB said in Dwyer v Esmonde 

(1877) Ir R. 11 C.L. 542, “A person libelling another in the public Press cannot by 
sheltering himself under anonymity, or under the name of another, abridge the right 
of his adversary to defend himself”. 

101. The next issue is whether the delay between the attacks and the reply removed the 
privilege. Again, this is a question of fact. The reason for the delay was that (a) Ms 
Hermitage did not dare to make public criticism of Mr Mengi while she and her 
husband were still in Tanzania; (b) they were in transit during 2008, and Mr 
Middleton then suffered a breakdown in his health. Only when they were safely back 
in the UK and his health had improved did she begin her campaign. On the facts Ms 
Hermitage’s blog and emails, despite the passage of time, were plainly a reply to the 
original attack. If, which I doubt, the email to Bishop Hanson and his colleagues 
dated 24 January 2010 has to be considered separately, it was triggered by the 
broadcasts of a fortnight earlier. 

102. Mr Rampton further argued that the fact that Ms Hermitage replied more than 
once to the attack deprives her of privilege. He was unable to find a case in this 
jurisdiction which has so held as a matter of law, but he cited a first-instance decision 
from Western Australia, Heytesbury Holdings Pty Ltd v City of Subiaco and Costa 
[1998] WASC 183. The defendant council, under attack from the claimants, had 
responded in newspaper articles of 13 and 15 March 1996. They then issued a news 
release to similar effect on 20 March 2006. Steytler J held (at p 83): “In those 
circumstances it seems to me not to be open to the defendants to contend that the 
purpose of the news release on 20 March 1996 was that of vindicating their character 
or actions. Their position had by then been set out in the preceding newspaper 
reports…..The news release was merely a further shot in the battle, which shot had 
been provoked, to some extent at least, by the 13 March article. It did nothing new in 
order to vindicate the character or actions of the City or Mr Costa.” 

103. If Steytler J was intending to lay down a rule of law that the person replying to 
the attack only has one “shot” in response to each salvo from the attacker, I 
respectfully disagree. In my view it is a question of fact whether the defamatory 
statement complained of is a reply to an attack; and, if it is, whether it is reasonable, 
proportionate and relevant. Ms Hermitage did indeed publish a number of entries on 
her website over a period of about 18 months (I accept Mr Rampton’s submission 
that the articles published before December 2009 can be taken into account for this 
purpose even though they are statute-barred); and in addition she sent one email to 
Mr Ba, and one to every Bishop of the Lutheran Church. They were a reasonable, 
proportionate and relevant response to the campaign waged against Mr Middleton in 
IPP publications over a period of several months. Indeed, the reply was in my view 
measured, even restrained, when compared with the attack.  

104. As I have already found in relation to justification, Ms Hermitage was not guilty 
of malice in publishing any of the articles or emails.  

105. The defence of qualified privilege therefore succeeds on the grounds of reply to 
attack. It is unnecessary to consider whether it would also have succeeded on the 
grounds of a reciprocal interest and duty between Ms Hermitage and her readers.   

106. Mr Mengi is evidently highly sensitive to criticism, perhaps because he is not 



used to it. But this case recalls to mind the old French nursery rhyme: 

Cet animal est tres méchant; 

Quand on l’attaque, il se défend. 

Conclusion 

107. I find for the Defendant on both justification and qualified privilege. Mr 
Mengi’s claim is dismissed.  


