
Carter-Ruck Solicitors 
 

6 St Andrew Street 

London EC4A 3AE 
 

T 020 7353 5005 

F 020 7353 5553 

DX 333 Chancery Lane 

www.carter-ruck.com 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SRA No. 44769 

 
 

PCR1-628556.1    

 
 
 

Press Release 

 
 
 2 March 2011 
 

 

TURKISH PM WINS LEGAL ACTION AGAINST 
DAILY TELEGRAPH 
 

Recep Tayyip Erdogan, the Prime Minister of the Republic of Turkey, has won 

his libel action against the London-based Daily Telegraph newspaper. 

 

Emma Edhem for the Prime Minister told the High Court in London today that 

the Daily Telegraph published untrue allegations about Prime Minister Erdogan 

in September 2010. The newspaper claimed that he had improperly negotiated 

and accepted a donation of US$25 million to his AK Parti from the Islamic 

Republic of Iran in order to further his party’s campaign in a forthcoming general 

election.  In doing so, the newspaper wrongly alleged that the Prime Minister 

had improperly allowed a foreign power to influence, and interfere in, the 

internal democratic processes of the Republic of Turkey and AK Parti policy; 

and had thereby seriously compromised the integrity of his party.   

  

The Court heard that there was no factual basis whatsoever for the allegations 

and that they were untrue. Neither the Prime Minister nor the AK Parti had 

negotiated any such deal with the Islamic Republic of Iran or with any Iranian 

institution, entity or individual.  Similarly, neither the Prime Minister nor his party 

had accepted any donation of any kind from the Iranian Government or from 

any Iranian source.     

 

The Daily Telegraph accepted that its allegations were untrue and publically 

offered in Court its sincere apologies to Prime Minister Erdogan. The Daily 

Telegraph has also published apologies in its newspaper and on its website.  

 

The High Court was told that as a mark of its regret the Daily Telegraph has 

agreed to pay the Prime Minister a substantial sum in damages and the costs 

he incurred in having to bring the legal proceedings. 

 

Ömer Çelik, AK Parti Vice Chairman in Charge of Foreign Affairs, said: 



 

PCR1-628556.1 2 

“The publication of these allegations was a disgraceful smear against 

Prime Minister Erdogan and the AK Parti. The Prime Minister is pleased 

that the Daily Telegraph has accepted that the allegations are untrue 

and has unreservedly apologised to him. We are also pleased that he 

has been able to clear his good name and that of the AK Parti.” 

 

 

For further information please contact Cameron Doley or Luke Staiano 

of Carter-Ruck (020 7353 5005 or cameron.doley@carter-ruck.com or 

luke.staiano@carter-ruck.com). 


