
 

 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE  SIOC/ 
 
QUEEN’S BENCH DIVISION  
 
 
BETWEEN: 
 
 
 

INAYAT BUNGLAWALA  
 

Claimant 
- and - 

 
 

ASSOCIATED NEWSPAPERS LTD 
Defendant 

 
______________________________________ 

 
STATEMENT IN OPEN COURT 

______________________________________ 
 
 

Solicitor for the Claimant, Stevie Loughrey of Carter-Ruck 

 

My Lord, I appear for the Claimant in this action. 

 

The Claimant is a British citizen born in Bolton and now living in Luton.  He is a 

systems engineer at Thomson Reuters. He is also a spokesperson at the Muslim 

Council of Britain.  In 2005, he was appointed by the British government as one of 

seven conveners for a Home Office taskforce with the responsibility for combating 

extremism among young Muslims.  

 

On 15 March 2009 the Defendant published an article in the Mail on Sunday under 

the headline “Government adviser on Islamic terror arrested after man stabbed 

at his home”. The article alleged that there were strong grounds to suspect the 

Claimant of unlawfully stabbing a man at his home on 13 December 2008 and that he 

was an extremist who supports the views and objectives of Abu Qatada and Al Qaeda. 

It also called into question his suitability as a Government Advisor.  

 



 

 

The article was repeated in similar terms on the Mail on Sunday’s website. The 

allegations contained within the article were subsequently picked up on and 

republished by others. 

 

In fact, the Claimant did not commit any criminal act in relation to the incident at his 

home on 13 December 2008, nor were there reasonable grounds to suspect him of 

having done so. As the Defendant now accepts, the Claimant was forced to act in self-

defence to protect himself and his family against an intruder who it later turned out 

was so drunk he had no recollection of the incident.  

 

Just 24 hours after publication, the Crown Prosecution Service confirmed it would be 

taking no action against the Claimant.   

 

The Claimant does not support or condone the views or objectives of Abu Qatada or 

Al Qaeda. Indeed he has gone on the record many times to criticise and condemn Al 

Qaeda and those who support it.  

 

The Defendant now accepts that the allegations it published about the Claimant were 

false. It has published an apology to the Claimant in the Mail on Sunday and on its 

website. In addition, the Defendant has agreed to pay a substantial sum to the 

Claimant by way of damages together with his legal costs. 

 

My Lord, on that basis, I ask for permission to withdraw the record. 

 

 



 

 

Claim No: SIOC/ 
 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE   
  
QUEEN’S BENCH DIVISION  
 
 
 
BETWEEN: 
 
 

INAYAT BUNGLAWALA 
 

Claimant 
- and - 

 
ASSOCIATED NEWSPAPERS LTD 

 
Defendant 

 
______________________________________ 

 
STATEMENT  

IN OPEN COURT 
______________________________________ 

 
 
 

 


