Neutral Citation Number: [2020] EWHC 2217 (OB)

Case No: 0OB-2019-004601

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE
QUEEN'S BENCH DIVISION
MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST

Rovyal Courts of Justice
Strand, London, WC2A 2LL

Date: 12/08/2020

Before:

HIS HONOUR JUDGE LEWIS
(sitting as a Judge of the High Court)

Between:
MARTIN GILHAM Claimant
-and -
MGN LIMITED Defendants
REACH PLC

Jacob Dean (instructed by Carter-Ruck) for the Claimant
Christina Michalos QC (instructed by Reach PLC Legal Department) for both Defendants

Hearing date: 19 June 2020

Approved Judgment
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this
Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic.

HIS HONOUR JUDGE LEWIS

Covid-19 Protocol: This judgment was handed down remotely by circulation to the parties’
representatives by email, release to BAILII and publication on the Courts and Tribunals
Judiciary website. The date and time for hand-down is deemed to be 2pm on 12 August 2020.




HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

His Honour Judge Lewis:

1.

The claimant seeks the court’s determination of the amount(s) to be paid to him by
way of compensation pursuant to s.3(5) of the Defamation Act 1996, following his
acceptance of a qualified offer of amends.

The following matters are in issue:

i) Whether there should be a single award or separate awards of compensation in
respect of each defendant;

i) General damages:

a) the sum or sums to be awarded to the claimant by way of
compensation;

b) the admissibility of two of the defendants’ Burstein particulars; and

c) the impact, if any, which the defendants’ Burstein particulars have on
the level of the compensatory award; and

iii)  The discount to be applied to the award of general damages to take account of
the qualified offer of amends.

| have considered all the evidence in the bundle, including witness statements from
the claimant, his wife and the defendants’ in-house lawyer.

The claimant has worked as a teacher for over forty years and is also a rugby coach.
He lives in Kent. The first defendant is the publisher of the Sunday Mirror newspaper
and the website www.mirror.co.uk. The second defendant is the parent company of
the first defendant, and publisher of the website www.kentlive.news.

The articles complained of were about an incident that took place at the claimant’s
school on 3 February 2017, and its aftermath. The following is not disputed, and
derives mostly from the claimant’s evidence:

) On 3 February 2017, the claimant noticed that one of the children in his class
had walked mud into the classroom. He held a pupil’s collar, raising him
slightly but not off the ground, and moved him towards the door. This was
witnessed by the boy’s father, to whom the claimant apologised straightaway.

i) The school suspended the claimant immediately. There was a formal
disciplinary hearing on 26 May 2017. The claimant explained in his witness
statement that the incident was found to have amounted to gross misconduct,
justifying dismissal without notice. The claimant appealed. There was an
appeal hearing on 13 July 2017 at which the dismissal was upheld.

i) The school referred the matter to the Teaching Regulation Agency (TRA).
There was a public hearing on 3 December 2017 at which the TRA heard
evidence from the pupil’s father. The TRA has published its decision, which
the claimant has put in evidence, and on which both parties rely:


http://www.mirror.co.uk/
http://www.kentlive.news/

HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

a)

b)

d)

The allegation considered by the TRA panel was whether the claimant
was guilty of unacceptable professional conduct and/or conduct that
may bring the profession into disrepute, namely that he engaged in
inappropriate physical contact with a pupil which involved the use of
unnecessary force. At the TRA hearing, the position advanced on
behalf of the claimant was that his actions were misjudged but the
contact was neither inappropriate nor involved the use of unnecessary
force, and had been used to prevent damage to the carpet from muddy
feet.

In considering whether to make findings of fact:

1) The TRA panel found the following proven: whilst employed as
a teacher at Northdown Primary Academy, the claimant
engaged in inappropriate physical contact with Pupil A, on or
around 3 February 2017, which involved the use of unnecessary
force.

i) The TRA panel “considered that [the claimant’s] actions were
inappropriate and that the force used was unreasonable, since
there was a less intrusive option available to [the claimant] of
halting the children from coming in by use of his voice, rather
than engaging in physical contact. This allegation is therefore
found proven.”

The TRA decision noted: (i) the agreed position was that contact was
with the pupil’s clothing only; (ii) the pupil’s father had felt
comfortable for the pupil to return to the classroom; (iii) when asked
about whether he felt safe, the pupil’s first response did not relate to the
incident; (iv) the pupil’s father confirmed that the child had
subsequently moved school because of the unsettling effect of there
being numerous supply teachers; and (v) “it was fair to draw the
conclusion that there was no psychological harm” to the pupil as a
result of the incident.

The TRA panel then went on to consider whether the facts proven
amounted to unacceptable professional conduct and/or conduct that
may bring the teaching profession into disrepute. It recorded the
following:

) “The panel considered [the claimant’s] conduct to have been
misjudged but that it did not meet the threshold to constitute
misconduct of a serious nature, nor did it fall significantly short
of the standard expected of a teacher. Any breach of Part Two
of the Teachers’ Standards, was relatively minor.”

i) “The panel did not consider this to be an act of violence... The
panel considered this to be a case of [the claimant] having made
a poor professional choice as to how he handled the situation,
but that a single incident of this nature did not come near to
approaching the degree of serious misconduct that warrants



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another
Approved Judgment

action by a regulator.”... “Accordingly, the panel is not satisfied
that [the claimant] is guilty of unacceptable professional
conduct”. Furthermore, “the panel did not consider his conduct
to have been sufficiently serious that the public would consider
that it may bring the profession into disrepute”.

iv) On 11 December 2018, the TRA sent a letter to the claimant confirming that
he had not been found “guilty of unacceptable professional conduct/conduct
that may bring the profession into disrepute”, that “no further action would be
taken” and that the claimant’s “ability to teach remains unaffected”. The
claimant relies on this letter and says its importance cannot be overstated.

6. There are four articles complained of:

i) An article published by the first defendant on the Mirror’s website at 23:11 on
15 December 2018 and removed on 20 December 2018.

i) An article published by the first defendant in the 16 December 2018 edition of
the Sunday Mirror newspaper. It was published on page 18, below the fold,
occupying most of the bottom half of the page with the headline in a large
font.

iii)  An article published by the second defendant on the Kent Live website at
07:43 on 18 December 2018.

iv) An updated version of the Kent Live article published by the second defendant
at 13:04 on 20 December 2018 and available until 15:06 or thereabouts on 21
December 2018 (“the Updated Kent Live Article”).

7. The text of the second article complained of was as follows:

Sunday Mirror Article: 16 December 2018
Headline: | saw teacher drag my son by scruff of his neck

EXCLUSIVE BY JOHN SIDDLE

A teacher grabbed a seven-year-old boy by the scruff of his neck — unaware that
the lad’s dad was standing at the classroom door.

Martin Gilham lost his temper because little Robbie Rayner and other pupils had
come into class with mud on their shoes.

So he dragged tearful Robbie out — and frogmarched him straight into the arms of his
dad. Gilham apologised but was sacked and found guilty of using “excessive and
unnecessary force” at a tribunal.

Dad Rob Rayner, 38, said: “I had just dropped Robbie off at the classroom and there
were other kids who had gone in with muddy shoes.



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

“Robbie didn’t have the tiniest bit of dirt on his shoes but Gilham went straight for
him, despite him being the smallest kid in his class. He yelled something like, ‘I will
not have muddy feet in my classroom.

“He grabbed Robbie by the scruff of his neck and dragged him about five metres to
the door. Robbie’s clothes were up behind his ears. He was crying his eyes out. He
jumped straight into my arms.”

[Picture of Robbie and Rob with caption “SHOCKED Robbie and his dad Rob”’]

Mr Gilham was said to have gone “as white as a sheet” when he realised that Rob had
witnessed the whole incident at Northdown Primary in Margate, Kent.

Rod said: “He wasn’t aware that [ was still at the door to the classroom.

“He looked shocked, let go and said. ‘That was out of order, I’'m sorry’. I was angry. |
had to control myself.

“If there weren’t other kids around, I’d probably have dragged him out to the car park
and stamped on his head. He had no right to put his hands on my son.” Robbie, now
nine, has moved to Palm Bay Primary after struggling with lessons after the incident
in February last year.

[Picture of the school with caption “ORDEAL Northdown School”]

“He was really unsettled and he stopped wanting to be at school,” said Mr Rayner, a
retail worker who is married to Claire, 37, an NHS worker. “Nearly two years on, he’s
at a new school and starting to enjoy education again.”

Mr Gilham was found guilty of unacceptable professional conduct by the Teaching
Regulation Agency in Coventry. His punishment will be announced later.

Mr Rayner, who gave evidence at the hearing, said: “Gilham had a reputation for
being strict and other parents had run-ins with him. He was quite abrupt.”

A school spokesman said: “Following allegations of misconduct relating to a teacher,
an internal investigation was immediately instigated. We take all allegations of
wrongdoing very seriously.”
scoops@sundaymirror.co.uk

The first and third articles complained of were variations of the same piece. The
wording of each is set out in an appendix to this judgment, with the text of the
Updated Kent Live Article marked up to show what was changed.

The December 2018 apologies

9.

10.

The claimant’s wife contacted the defendants straightaway. She explained what was
wrong with the articles and provided the defendants with the TRA’s letter.

The first defendant accepted within ninety minutes that it had made an error in
reporting a guilty finding in respect of unacceptable professional conduct:


mailto:scoops@sundaymirror.co.uk

HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

11.

i)

i)

i)

The article was taken down from the Mirror’s website the next day and it has
not been re-published on that site since.

An apology was published in the next edition of the Sunday Mirror newspaper
on 23 December, at the bottom of page 2, and on the Mirror’s website
homepage at 18:55 the same day. The wording was sent to the claimant at
3pm on Friday 21 December, stating that it would be “in full and final
settlement” of the complaint and making clear it was for publication in that
Sunday’s newspaper. There was no response and so the apologies were
published. The text of both was materially the same:

“CORRECTION: MARTIN GILHAM. In last week’s Sunday Mirror (16-12-
18) “I saw teacher drag my son by scruff of his neck” we incorrectly reported
Martin Gilham had been found guilty of unacceptable professional conduct by
the Teaching Regulation Agency in Coventry following an incident at
Northdown Primary in Margate, Kent. In fact the agency found Mr Gilham’s
conduct did not meet the threshold to constitute misconduct of a serious
nature, nor did it fall significantly short of the standard expected of a teacher.
We apologise for the error and are happy to clarify the outcome of the agency
hearing.”

On 28 December 2018, the Claimant’s Solicitors took issue with this wording,
and invited proposals for a further, “full and proper apology”. The main
concerns raised by the Solicitors (then, and in April 2019), were that the
apology (i) did not make clear that there was no question of the TRA imposing
punishment on the claimant; and (ii) did not address all the inaccuracies in the
article, eg the false claims about the effect of the claimant’s conduct on the
child. Complaint was also made about positioning, and that the apology had
not been directed towards the claimant.

In his witness statement, the claimant explains that he considers these
apologies to have been inadequate and gives further examples of inaccuracies
that he says were not addressed, namely (i) the suggestion he had used
“excessive force” against the pupil; (ii) the implication that his dismissal and
the findings of the TRA “were closely linked to one another”; and (iii) the
attribution of the pupil’s school move to the incident.

Things went less smoothly with the second defendant:

i)

i)

On 20 December the second defendant accepted that it had made a “serious
error”’, and that what the claimant had done was not misconduct of a serious
nature, nor did it fall significantly short of the standard expected of a teacher.

The second defendant chose not to apologise and decided to amend the article.
For reasons that are difficult to understand, the second defendant added further
defamatory material, to the effect that the claimant might be banned from the
classroom. This was incorrect, as the second defendant would have known
from reading the TRA’s letter.

The claimant brought this further mistake to the website’s attention, and the
content was changed again on 21 December. The claimant has not sued over



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

the 21 December version of the article, which was taken down on 22

December following receipt of a letter from the claimant’s solicitors, Carter-
Ruck.

The Qualified Offer of Amends

12.

13.

14.

15.

16.

All then went quiet for some months. On 3 April 2019, Carter-Ruck wrote to the
defendants about its ATE insurance cover and the stepped premiums. Letters of claim
followed on 9 April 2019.

The defendants made a qualified offer of amends on 13 May 2019, accompanied by
an offer to take certain specific steps pursuant to the offer of amends, namely:

i) to pay such compensation as may be agreed or determined to be payable;
i) to publish apologies in the Sunday Mirror and on the two websites;

iii)  to pay the claimant’s reasonable legal costs excluding any additional liabilities
(for reasons explained in the letter);

iv) to provide an undertaking not to repeat that the claimant had been found guilty
of unacceptable professional conduct; and

V) to participate in a bilateral statement in open court.

The defendants pointed out that items (iv) and (v) went beyond what they were
required to offer as part of this process. The defendants included proposed wording
and said they were happy to discuss reasonable amendments. The defendants also
apologised to the claimant: “we owe your client an apology as it is clear that, contrary
to what we said, your client was not found guilty of unacceptable professional
conduct by... the TRA. Please convey our apology to your client. We are, of course,
happy to put that apology in a separate letter addressed to your client if he would like
us to do that. Please let us know.”.

The qualified offer of amends was accepted on 22 May 2019. The agreed meaning is
that: “[the claimant] was, and had been found to be, guilty of unacceptable
professional conduct by the Teaching Regulation Agency and would be the subject of
punishment by them having used excessive and unnecessary force when he dragged a
7 year old boy, Robbie Rayner, by the scruff of his neck across his classroom which
resulted in [the claimant’s] dismissal with the incidents causing the child to struggle
with lessons and become so unsettled that he stopped wanting to go to school.”

The letter making the qualified offer of amends also put the claimant on notice that
the defendants would be seeking to rely on certain matters in respect of damages:
“although we were clearly wrong to say your client had been found guilty of
unacceptable professional conduct by the TRA, and should pay your client
compensation for that incorrect suggestion, it is important that any compensation is
restricted to that incorrect suggestion and does not (and must not) compensate your
client for the (true) facts of your client's behaviour towards the pupil which led to
your client's dismissal from his job and the findings of fact by the TRA in relation to
that incident”.



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

17.

There is a list of thirteen Burstein particulars, including the full terms of the TRA
decision, the behaviour of the claimant towards the pupil and the findings made
against him. The claimant accepts these are matters that can properly be taken into
account. There is, however, a dispute over the admissibility of the fact that after the
incident there was a disciplinary hearing leading to the claimant’s dismissal without
notice, and the fact that on appeal that decision was upheld.

The June 2019 apologies

18.

19.

20.

21.

The parties then sought to agree the wording of a first apology for Kent Live, and
second apologies for the Sunday Mirror and its website. After initial negotiations, the
defendants put forward some compromise proposals on 18 June 2019. In response,
the claimant’s solicitors explained that the proposed wording was “inadequate, and is
effectively rubbing salt into our client’s wound”. Alternative wording was proposed,
with Carter-Ruck stating that if this was not acceptable, the claimant would have to
accept that the December apologies should be “considered to meet paragraphs 2(4)(a)
and (b) of the Defamation Act 1996 for the purposes of the Offer to Make Amends”.
The words proposed by the defendants, and the claimant’s amendments, were as
follows:

“Martin Gilham — An Apology

In an article published on [date] we said that Martin Gilham had been found guilty of
unacceptable professional conduct by the Teaching Regulation Agency (TRA) and

that his punishment would be announced later foHewing-an-ncident-where-he-dragged

aéevenyeapeld—beyaeres&hl&elassmemAthMedrtehr&dﬁmssal We are happy to
clarify that a

Githam’s—dismissak,—in _fact fact the TRA d|d not flnd him guilty of unacceptable
professional conduct and imposed no punishment on him. We apologise to Mr Gilham
for our error [and confirm that his ability to teach remains unaffected].” The extra
words at the end of the apology related to the version to be published on Kent Live.

The fundamental point of disagreement between the parties was the extent to which
the apology should refer to the incident. The defendants indicated that they were
prepared to consider reporting what was said in the TRA letter, but that this needed to
be put in context and not mislead readers about the TRA’s findings, namely that the
claimant’s actions were inappropriate and the force used was unreasonable.

The defendants went ahead and published their version of the apology on 30 June
2019 on the Mirror’s website, the Kent Live website and on page 18 of the Sunday
Mirror. There was no response to publication from the claimant and things appear to
have then gone quiet again until 7 November when the claimant’s solicitors sent a
letter about damages.

The claimant says he is aggrieved by the publication of the June apologies and can see
no reason why the defendants needed to refer to his dismissal twice, or mention
details of the original incident at all. His main complaint though is the republication
by the newspaper of information that he says is damaging and untrue when it said that
“the incident as described in our article happened” and that he had “dragged a seven
year old boy across a classroom”.



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

22.

On 15 November or thereabouts, the claimant provided draft proceedings and his
witness statement to the defendants. The defendants noted the claimant’s unhappiness
with the June apologies and offered to remove them from the websites, which it has
since done.

Open discussions on damages

23.

24,

In May and June 2019 there were also discussions about damages. The parties have
taken me to extensive open correspondence on this issue. This comprises repeated
requests by the defendants for the claimant to set out clearly in ‘without prejudice
save as to costs’ (WPSATC) correspondence the amounts he is seeking from each
defendant, and the claimant’s solicitors maintaining that this information had already
been provided and criticising the defendants for not making an offer on damages that
was capable of acceptance. What is expected of parties in offer of amends cases is
well established, see for example Cleese v Clark [2003] EWHC 137 (QB) [19] -
[24]. No doubt all will become clear when the WPSATC correspondence is disclosed
on the question of costs.

Part 8 proceedings seeking the determination of the amount(s) to be paid by way of
compensation were issued on 19 December 2019.

The two-stage test

25.

26.

27.

28.

29.

Compensation under s.3(5) of the Defamation Act 1996 is to be determined on the
same principles as damages in defamation proceedings, see s.3(5) of the 1996 Act.

When assessing the level of compensation, the usual approach is to take as the starting
point the level of damages which would have been awarded without reference to the
impact of the offer of amends, and then to discount as appropriate for it, KC v MGN
Limited [2012] EWCA Civ 1382 per Judge LCJ at [45].

The two-staged process has also been described as follows: “The first stage is to
identify the figure | should award at the conclusion of a hypothetical trial in which the
defendant had done nothing to aggravate the hurt to the claimant's feelings (e.g. by
pleading justification or by insulting cross-examination) and nothing to mitigate (e.g.
by the publication of an apology). At the second stage, | must consider to what extent,
if at all, that figure should be discounted to give effect to any mitigating factors of
which this Defendant is entitled to take advantage.”, Turner v News Group
Newspapers Limited & Another [2005] EWHC 892 (QB) per Eady J, at [45].

There is a difference between the parties about whether the December 2018 apologies
should be considered at stage one or stage two. Either way, it is agreed that they
merit a discount to the amount of compensation payable. The claimant says they fall
within stage one, whereas the defendant’s analysis places them within stage two. It
seems to me that on the facts of this case they are best considered within stage one.

As identified in KC (supra), the purpose of the first stage is to identify what would
likely be awarded had an offer of amends not been made. If the claimant had brought
substantive proceedings for libel, the December 2018 apologies, and the other steps
taken at that time, would be considered by the court when assessing damages. It is
rare for two apologies to be published following a libel, and Eady J’s reference in



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

30.

Turner to excluding mitigation (such as an apology) appears to be directed at any
apology made following an offer of amends, and not at the situation in this case. The
focus of stage two is on the mitigation arising out of the fact that an offer of amends
has been made, and the steps taken in fulfilment of such an offer. An apology
published months beforehand does not fit easily with this.

This approach is consistent with that taken in respect of aggravation in Barron &
Others v Collins [2017] EWHC 162 (QB) when it was said: “It would seem logical...
to take any aggravation of harm into account at the step in the analysis to which it
chronologically belongs. So, where the circumstances justify it, aggravation that has
occurred prior to the offer of amends should be reflected in the stage one figure; later
aggravation may lead to a reduction in the discount at stage two and could, in an
extreme case, yield an increase in the stage one figure.” per Warby J at [54].

Stage One — Legal Principles

31.

32.

33.

The principles on which damages are awarded in defamation proceedings were
referred to by Sir Thomas Bingham MR in John v MGN Limited [1997] QB 586 at
p607:

““The successful plaintiff in a defamation action is entitled to recover, as general
compensatory damages, such sum as will compensate him for the wrong he has
suffered. That sum must compensate him for the damage to his reputation; vindicate
his good name; and take account of the distress, hurt and humiliation which the
defamatory publication has caused. In assessing the appropriate damages for injury to
reputation the most important factor is the gravity of the libel; the more closely it
touches the plaintiff’s personal integrity, professional reputation, honour, courage,
loyalty and the core attributes of his personality, the more serious it is likely to be.
The extent of publication is also relevant; a libel published to millions has a greater
potential to cause damage than a libel published to a handful of people. A successful
plaintiff may properly look to an award of damages to vindicate his reputation; but the
significance of this is much greater in a case where the defendant asserts the truth of
the libel and refuses any retraction or apology than in a case where the defendant
acknowledges the falsity of what was published and publicly expresses regret that the
libellous publication took place. It is well established that compensatory damages may
and should compensate for additional injury caused to the plaintiff’s feelings by the
defendant’s conduct of the action, as when he persists in an unfounded assertion that
the publication was true, or refuses to apologise, or cross examines the plaintiff in a
wounding or insulting way.’

The notional “ceiling” on libel awards is currently about £300,000. Awards at that
level are reserved for the gravest of allegations, such as imputations of terrorism or
murder, and each individual case must be placed in its proper position on the scale
that leads up to this maximum, see Barron v Collins (supra) at [26].

In Barron & Another v Vines [2016] EWHC 1226 (QB) at [21], Warby J made some
additional observations on damages:

(1) “The initial measure of damages is the amount that would restore the claimant to
the position he would have enjoyed had he not been defamed: Steel and Morris v
United Kingdom (2004) 41 EHRR [37], [45].



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

(2) The existence and scale of any harm to reputation may be established by evidence
or inferred. Often, the process is one of inference, but evidence that tends to show
that as a matter of fact a person was shunned, avoided, or taunted will be relevant.
So may evidence that a person was treated as well or better by others after the libel
than before it.

(3) The impact of a libel on a person’s reputation can be affected by:

a)

b)

d)

Their role in society. The libel of Esther Rantzen was more damaging
because she was a prominent child protection campaigner.

The extent to which the publisher(s) of the defamatory imputation are
authoritative and credible. The person making the allegations may be
someone apparently well-placed to know the facts, or they may appear
to be an unreliable source.

The identities of the publishees. Publication of a libel to family, friends
or work colleagues may be more harmful and hurtful than if it is
circulated amongst strangers. On the other hand, those close to a
claimant may have knowledge or viewpoints that make them less likely
to believe what is alleged.

The propensity of defamatory statements to percolate through
underground channels and contaminate hidden springs, a problem made
worse by the internet and social networking sites, particularly for
claimants in the public eye: C v MGN Ltd (reported with Cairns v Modi
at [2013] 1 WLR 1051) [27].

(4) It is often said that damages may be aggravated if the defendant acts maliciously.
The harm for which compensation would be due in that event is injury to feelings.

(5) A person who has been libelled is compensated only for injury to the reputation
they actually had at the time of publication. If it is shown that the person already
had a bad reputation in the relevant sector of their life, that will reduce the harm,
and therefore moderate any damages. But it is not permissible to seek, in
mitigation of damages, to prove specific acts of misconduct by the claimant, or
rumours or reports to the effect that he has done the things alleged in the libel
complained of: Scott v Sampson (1882) QBD 491, on which I will expand a little.
Attempts to achieve this may aggravate damages, in line with factor (d) in Sir
Thomas Bingham’s list.

(6) Factors other than bad reputation that may moderate or mitigate damages, on some
of which I will also elaborate below, include the following:

a)

b)

“Directly relevant background context” within the meaning of Burstein
v Times Newspapers Ltd [2001] 1 WLR 579 and subsequent
authorities. This may qualify the rules at (5) above.

Publications by others to the same effect as the libel complained of if
(but only if) the claimants have sued over these in another defamation



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

claim, or if it is necessary to consider them in order to isolate the
damage caused by the publication complained of.

C) An offer of amends pursuant to the Defamation Act 1996.

d) A reasoned judgment, though the impact of this will vary according to
the facts and nature of the case.

(7) In arriving at a figure it is proper to have regard to (a) Jury awards approved by
the Court of Appeal: Rantzen 694, John, 612; (b) the scale of damages awarded in
personal injury actions: John, 615; (c) previous awards by a judge sitting without a
jury: see John 608.

(8) Any award needs to be no more than is justified by the legitimate aim of
protecting reputation, necessary in a democratic society in pursuit of that aim, and
proportionate to that need: Rantzen v Mirror Group Newspapers (1986) Ltd
[1994] QB 670. This limit is nowadays statutory, via the Human Rights Act
1998”.

Stage Two — Legal Principles

34.

35.

Section 3(5) of the 1996 Act provides that in making its assessment: “The court shall
take account of any steps taken in fulfilment of the offer and (so far as not agreed
between the parties) of the suitability of the correction, the sufficiency of the apology
and whether the manner of their publication was reasonable in the circumstances, and
may reduce or increase the amount of compensation accordingly.”

The purpose of the second stage is to consider how far the resort by the defendants to
the statutory procedure has in fact served to mitigate the damage, Angel v Stainton &
Another [2006] EWHC 637 (QB) per Eady J at [29]. As was pointed out by the
Court of Appeal in Nail v News Group Newspapers Ltd [2005] 1 All ER 1040 at
[41]-[42]:

"Each case depends on its own facts and this will apply to the determination of
compensation under section 3(5). That said, if an early unqualified offer to make
amends is made and accepted and an agreed apology is published, as in the present
cases, there is bound to be substantial mitigation. The defendant has capitulated at an
early stage without pleading any defence, has offered to make and publish a suitable
correction and apology (and has in fact done so in agreed terms in the present cases)
and has offered to pay proper compensation and costs, these to be determined by the
court if they are not agreed - see sections 2(4), 3(5) and 3(6). The Claimant knows
that his reputation has been repaired to the full extent that is possible. He is
vindicated. He is relieved from the anxiety and costs risk of contested proceedings.
His feelings must of necessity be assuaged, although they may still remain bruised
(and he is still entitled to say so, if that is so). He can point to the agreed apology to
show the world that the defamation is accepted to have been untrue and unjustified.
There may be cases in which some of these features are absent, or in which their
impact may be slight. An example could be if the defendant had offered and published
a correction and apology, which the claimant had not agreed and which the court
found to be unsuitable and insufficient—see s.3(5), second sentence. There may also
be aggravating features, although the use of the procedure would generally suggest



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

36.

that there is unlikely to be significant aggravation after the making of the offer to
make amends. ‘A healthy discount’” may be a more colourful phrase than
‘‘substantial mitigation’’, but they mean the same thing. The adoption of the
procedure will have what the judge referred to as a major deflationary effect upon the
appropriate level of compensation because adopting the procedure is bound to result
in substantial mitigation".

In Barron v Collins (supra), Warby J identified some of the factors that bear on the
level of the discount [29] - [33]:

(1) Whether the offer is prompt or delayed. If the latter, the discount may be
reduced: see Angel v Stainton [2006] EWHC 637 (QB) and Undre v The
London Borough of Harrow [2016] EWHC 2761 (QB), where the offer took 3
months and the discount was reduced to 25%.

(2) Whether any correction or apology that is published is prompt and fulsome.
An apology that is published late or is off-hand or only grudging is likely to
lead to a reduced discount: Campbell-James v Guardian Media Group [2005]
EWHC 893 (QB) [2005] EMLR 24, Veliu v Mazrekaj [2006] EWHC 1710
(QB) [2007] 1 WLR 495.

(3) Whether the defendant has acted in a way inconsistent with the conciliatory
stance which an offer represents. If the defendant has advanced an ill-founded
defence in correspondence, or indicated that the claimant's character may be
attacked, the mitigating effect of the offer may be reduced: see for instance,
Campbell-James.

(4) Whether a Defendant's conduct has increased the overall hurt to the
Claimant's feelings. For instance, correspondence may increase hurt to feelings
by treating the Claimant dismissively, or by expressing a grudging attitude:
Angel v Stainton [2006] EWHC 1710 (QB) [2017] 1 WLR 495 [31], [33],
Veliu [32]. Such conduct may at least theoretically make it appropriate to
allow no discount at all: Turner v News Group Newspapers Ltd [2006] EWHC
892 (QB) [46] (Eady J).”

One or two awards?

37.

38.

The defendants ask the court to make a single award in respect of all the publications,
worried that otherwise there might be double recovery. This is the reverse of the
position taken in correspondence where it appears that the defendants pushed for the
claimant to split the damages as between the two publishers. The defendants have
confirmed they would be prepared to be jointly and severally liable for any award.

The claimant says that there need to be at least two awards, one against each
defendant. Otherwise, it is said that this could lead to problems with enforcement, or
if one defendant appeals and the other does not. It is also said that the cases against
the two defendants are different, including in terms of readership, only one defendant
publishing the December apologies and the Kent Live website suggesting that there
might be a classroom ban.



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

39.

40.

41.

In an action in respect of two or more libels, the court has a discretion to compensate
the claimant by a single award of damages: Lisle-Mainwaring v Associated
Newspapers [2017] EWHC 543 (QB). In that case, whilst there were two
defendants, the court was asked to treat them as one.

The reality in this case is that the articles were written by the same person, and
certainly the first three articles were materially the same. They were published within
days of each other. The offer of amends was made in respect of all the publications,
and the negotiations appear to have been conducted on a global basis. The June
apologies were also identical, save for the additional words at the end for the one
published by Kent Live. None of the parties have suggested that they need an award
to be split for costs purposes.

| think it would be artificial to seek to separate out the awards, add an unnecessary
level of complexity to the damages calculation and introduce a real risk of double-
counting. Given the confirmation from the defendants that they will accept joint and
several liability, there does not appear to be any compelling reason why split awards
are needed, or desirable.

Stage 1

42,

43.

44,

45.

The claimant’s evidence explains how he was affected badly by his suspension from
teaching, and the disciplinary process. He describes his relief when he received the
TRA’s letter and the formal confirmation that he could continue to earn a livelihood
teaching, which is what he is passionate about. Until this point, he had not felt able to
return to a teaching job and believed that he would not get a job whilst he was under
investigation. This is the position he was in prior to the publication of the articles.

The claimant says he was devastated and very distressed to see the defendants’ reports
on the outcome of the TRA hearing. He was particularly concerned by the suggestion
that the TRA decision had affected his ability to teach, and that the articles suggested
that he had been sacked as a result of the regulator’s decision. His statement refers to
the difficulties he had experienced trying to get matters corrected, Kent Live’s
decision to publish further defamatory material and the need to resort to solicitors to
get matters sorted out. The claimant’s evidence is that since the articles he has
suffered increased stress and anxiety. He now has low self-esteem and does not feel
able to socialise, embarrassed by what has been published. He says that not a day
goes by that he does not think of the articles and the effect they have now had on how
he is perceived in the community. He describes the adverse impact that the
publications have had on his home life and his family relationships.

The claimant says that the articles have also damaged his reputation as a junior rugby
coach and referee. He feels he can no longer confidently offer his help in the local
club and that since the articles were published he has received fewer invitations to
participate and contribute to the club’s events. He feels ostracised in his local
community, which is also his hometown where he was born and raised.

The allegations published went to the core of the claimant’s professional reputation.
It is relevant here that he is a teacher, and so any suggestion that he might have been
violent towards a child, or left them so unsettled that they did not want to go to



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

46.

47.

48.

49,

50.

51.

52.

53.

school, is particularly damaging. So too is the suggestion that he is facing the
imposition of a penalty from his professional regulator.

These allegations were made in a respected national newspaper and a mainstream
local news website. The articles purported to report a professional regulator, adding
credibility to what was being reported. This was not simply an aggrieved parent
making allegations to the press.

The Sunday Mirror newspaper sold 423,783 copies on 16 December 2018 and it is
generally accepted that readership will be higher than this. The Mirror online article
received 18,925 unique user views with the average time each user spent on the article
being 22 seconds. Of course, the number of readers might be lower than this if
someone has accessed the article using more than one device, although equally it
might be higher if more than one person has seen the article on the same device, for
example on a shared tablet.

The two Kent Live articles combined received 8,441 unique user views. Whilst a
relatively modest figure, these readers are likely to be local to the area in which the
claimant lives, and where his professional and personal reputation matters most.
There is evidence that the second defendant used Facebook to promote articles, and it
seems likely that some of the article views will have been generated by the second
defendant drawing readers attention in this way to the news story on the website.

| accept that there might have been a degree of overlap as between the readership of
the print and online versions of the Mirror, and between the two websites, but in the
absence of evidence it seems unlikely this was substantial.

In respect of the Mirror articles, credit must be given for the December apologies
which were published quickly and it seems in good faith. Whilst the wording was not
agreed, the claimant was provided with a draft and invited to comment. It would have
been better for the claimant to have been given longer in which to consider the
wording, but I can understand why the first defendant would have wanted to avoid
delay and meet the print deadline for what is a weekly publication.

The December apology did not come across as grudging or insincere. It corrected
perhaps the most serious error, which was the suggestion that the claimant had been
found guilty of professional misconduct. It would have been implicit from this that
no sanction would be imposed. | note that the apology did not seek to correct some of
the details in the article about the incident, but this was less straightforward given the
factual finding of the TRA. There was also an apology: whilst the claimant might
have wanted this directed to him personally, the ordinary reader would have got the
gist that the newspaper was saying sorry.

In respect of the claims against the first defendant, it seems to me that substantial
credit needs to be given for the publication of the December apologies, which would
have gone a long way to addressing aspects of the harm caused by the publication of
the Mirror articles.

Whilst acknowledging that each case turns on its own facts, | have been provided with
comparators by both sides. | am grateful to Mr Dean for providing adjusted figures to
reflect inflation, following the approach taken by Warby J in Barron v Vines (supra).



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

54. Mr Dean has relied on the following:

a. John v MGN Limited (supra) involved a single article in the Sunday

Mirror, without online publication. The allegation was that the claimant
was hooked on a bizarre new diet which doctors had warned could kill
him, and suggesting he had bulimia. It was said to be not trivial, false,
offensive and distressing but it was noted that it did not attack his personal
integrity or damage his reputation as an artist. On appeal a sum of £25,000
was substituted (£48,400 today).

Nail v News Group Newspapers (supra) involved publication in the News
of the World. The allegations were characterised by counsel for the
claimant as alleging that the claimant had “progressed from being a dog
meat eating yob, who engaged in grubby and obscene sexual behaviour, to
heartless prima donna” [13]. The stage one figure was £45,000 (£69,611
today).

Lisle-Mainwaring v Associated Newspapers Limited (supra) involved two
articles published by Mail Online, one of which also appeared in print.
The ‘open’ allegations went to the claimant’s personal honour and integrity
and impugned the central characteristics of her personality. Some of the
allegations were said to be hurtful and unpleasant and the court accepted
they had caused substantial personal distress. They were not the gravest
of allegations. The starting point fixed by the Judge was £90,000 (£95,400
today).

55. Ms Michalos QC relies on

d. Angel v Stainton (supra), where the respected director of an aircraft and

defence equipment company was said by a business rival to have been
convicted and imprisoned for illegal arms trading. The allegation was
made in a letter with limited circulation but sent to people able to do harm
to the claimant and his business. The allegations caused great anxiety,
frustration and personal distress. There was little evidence of substantial
injury to reputation, and damages were awarded primarily for the impact
on feelings and distress. £40,000 was awarded (£58,000 today).

Cairns v Modi [2012] EWHC 756 (QB) involved a tweet with an
immediate audience of 65 people republished to an estimated 1,000
additional readers. The allegation of corruption (match fixing) was serious
and widely re-reported. General damages were awarded of £75,000
(£89,200 today).

Turley v Unite the Union [2019] EWHC 3547 (QB), £75,000 was
awarded to the claimant, an MP, for the allegation that there were
reasonable grounds to suspect that she had dishonestly and fraudulently
joined a trade union in order to vote in its leadership election. The second
defendant had continued to publish the article without apology. The award
included aggravated damages.



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

56.

S7.

58.

59.

g. Miller v Associated Newspapers Limited [2012] EWHC 3721 (QB), in
which £65,000 (£77,000 today) was awarded for a front page Daily Mail
story alleging that there were reasonable grounds to suspect that the IT
consultant claimant was a willing beneficiary of improper conduct and
cronyism because of his friendship with the then Deputy Commissioner of
the Metropolitan police over the award of multi-million pound publicly
funded contracts. The award included aggravation.

The claimant says the Lisle-Mainwaring award is about the right starting point for
publication in one paper alone. Off the cuff, it was suggested by Mr Dean that the
stage one figure should be around £80-100,000 for the four articles together, before
any Burstein reduction.

The defendants suggest that the relevant bracket is £50,000 to £60,000, although their
calculations are based on the December apologies falling within stage two, whereas |
have taken them into account at stage one. The defendants suggest the closest
comparator is Angel, in which the allegations went to the claimant’s professionalism.
The defendants say that whilst the allegations in that case were much more serious,
the publication was more limited. They say the other examples relied upon contain
allegations much more serious than those made against the claimant. They say this
case is only of moderate gravity, that the material was hurtful and unpleasant but was
not remotely comparable with allegations of terrorism or fraud or criminality. They
also rely on the fact that the claimant’s evidence identifies that some of the distress
and hurt he has suffered pre-dates the articles and arises out of the incident and his
dismissal, although clearly he is not entitled to recover damages in respect of such
matters.

| can accept that the publication of the articles would have been hurtful and
humiliating for the claimant given that much of his life was focussed on working with
children, and the events related to the local community in which he lives. | can also
accept that it would have been distressing, placing on hold his plans to resume his
career. This distress must have been heightened on the publication of the Updating
Kent Live article.

My starting point is to consider the agreed meaning of the articles complained of,
which the defendants have agreed to compensate the claimant for. This is not just a
case where the claimant has suffered distress and hurt feelings. Whilst the allegations
were not at the most serious end of the scale, they would have been highly damaging
to the claimant’s professional reputation, not just as a teacher but in respect of his
work in the community as a children’s rugby coach. In addition to the publication in
a national newspaper (and its website), the article was published locally to people who
know him, which | consider to be significant. Also relevant here is the initial
response of Kent Live, causing further harm to the claimant’s reputation and
additional hurt and distress. Taking this into account, | consider an award of £85,000
to be appropriate. From this | need to deduct something to give credit to the first
defendant’s mitigation through the publication of the timely December apologies. |
consider around 15% to be appropriate, bringing damages to £72,000.



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

Burstein

60.

61.

62.

63.

64.

65.

66.

In Abu v MGN Limited [2003] 1 WLR 2201, Eady J explained that with an offer of
amends case, “the principles to be applied, whether in the course of libel proceedings
or without action having been brought, must be taken as intended to be precisely the
same as on any assessment of damages in such proceedings. Those principles take
account of such issues as mitigation, aggravation and causation of loss”. Later, in his
judgment, Eady J noted: “What the defendant cannot do, of course, is to allege
directly or indirectly that, in any defamatory meaning to which the offer relates, the
words complained of were actually true. That would be impermissible as “justification
by the back door”.

Burstein particulars are directly relevant background context which go to the
claimant’s reputation in the relevant sector of his or her life. If evidence is to qualify
under the principle spelt out in Burstein's case, it has to be evidence which is so
clearly relevant to the subject matter of the libel or to the claimant's reputation or
sensitivity in that part of his life that there would be a real risk of the jury assessing
damages on a false basis if they were kept in ignorance of the facts to which the
evidence relates, Turner v News Group Newspapers [2006] EWCA Civ 540 per
Keene LJ at [56].

There is a dispute about whether the bare fact of the claimant’s dismissal from his job
(and his subsequent unsuccessful appeal) is admissible on this basis. The defendants
clarified during the hearing that are not suggesting that the dismissal was justified, or
that the fact of dismissal is, in itself, evidence of the truth of any underlying
allegation. They say that the fact that someone has been sacked from a job is, in
itself, relevant background context whether or not their dismissal was warranted and
that it would be unreal to say that this is not relevant to harm and his reputation.

The claimant says this is hearsay opinion evidence about his conduct, and is not
admissible as evidence of truth. The simple fact that he was dismissed does not take
matters anywhere.

Certainly, the fact that the claimant lost his job is a key piece of information within
the articles complained of, and the claimant himself refers to it in his witness
statement. It relates to the same sector of the claimant’s life, namely his profession as
a teacher. | consider that the bare fact that the claimant has been dismissed from a job
is admissible, subject to the qualifications I have outlined.

The parties accept that the facts set out in the TRA decision are correct, and that the
findings reached are admissible and relevant.

It is agreed that the compensatory award should be reduced to take into account
relevant background information. The defendants say this should be a 50% reduction,
so that the claimant is only compensated for the incremental reputational damage
caused by the untrue allegations when set against the true position, namely that he had
been sacked and found by the TRA to have behaved inappropriately and used
unreasonable force in his contact with the pupil. The claimant suggests a discount of
closer to 10% is more appropriate.



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

67.

| accept that what happened on 3 February is relevant to the assessment of damages,
and should reduce the amount of compensation payable. Whilst the claimant was not
found to have breached the applicable regulatory standards, the fact remains that he
did behave in a way that the TRA considered to be inappropriate. Whilst recognising
that the incident should not have happened, it is important to go back to the agreed
meaning of the articles that were published. The publications turned a momentary
lapse of judgment considered minor by the regulator into a serious, career-threatening
incident that resulted in a child being caused emotional and educational harm.
Looked at in this way, whilst the Burstein material is clearly relevant, it seems to me
that it does not justify more than a 15% reduction to the stage one figure, bringing it
to £61,200.

Stage Two - Discount

68.

69.

70.

71.

72.

73.

74.

75.

The claimant says that the defendant is not entitled to any discount. It is said that the
defendant was aware that the claimant did not want the June apology to be published
and that it would be worse than nothing, and that the apology in effect repeated parts
of the libel which the defendants accept were untrue. It is said that the apology had an
aggravating effect, rather than a mitigating one.

The defendants say the appropriate discount is 50% as there has been serious delay on
the part of the claimant in pursuing his claim for which no proper explanation has
been offered. It is said it would be contrary to Article 10 to expect the defendants to
publish a correction and apology that glosses over what did, in fact, happen. | remind
myself that the defendants’ proposed stage two figure includes mitigation arising out
of the December apologies, which I have already taken into account at stage one.

There are three main points in the defendants’ favour.

Firstly, there is the fact that they made the offer of amends promptly, not long after
the letters of claim were sent. This will have given the claimant the comfort of
knowing that the defendants were not going to seek to justify what they had said
(which he would have known as far back as December).

Secondly, there is the fullness of the offer of amends. Whilst qualified, the agreed
meaning went further than that proposed by the claimant and included an offer to
make amends in respect of additional allegations. Furthermore, the defendants did not
just send a letter complying with the statutory requirements. They included a direct
apology to the claimant and, in addition to the required remedies, offered a bilateral
statement in open court and undertakings.

Thirdly, the open correspondence also shows the defendants doing what they could to
try and resolve all the issues in dispute, with the momentum coming very much from
them rather than the claimant to get this all sorted out and to avoid the need for a
contested court hearing.

The main point against the defendants arises out of the June apologies.

| acknowledge that they were published reasonably soon after the offer of amends had
been accepted and that attempts were made to try and agree a compromise. Without
sight of the WPSATC correspondence, it is difficult to get a complete picture, and the



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

76.

77.

78.

extent to which all parties sought to work together. The apology in the newspaper
was on the same page as the article itself, although clearly it would have been much
smaller. | assume that the online apologies were placed on the homepage initially,
and would also have been searchable. We know that when the defendants did a
Google search for the claimant’s name, the apologies were very prominent within the
results.

The main problem is that what was published was grudging, unsuitable and
insufficient in terms of providing adequate vindication, restoring the claimant’s
reputation and reducing the distress and upset caused to him. For me, there are four
main difficulties:

a. The apologies gave the impression that much of what was originally
published was true, by including the words “the incident as described in
our article happened”. Whilst of course there was an incident, the articles
went much further than what is accepted by the TRA happened, for
example with it being said that the boy was tearful and crying his eyes out.
The defendants have not sought to assert that such facts are true.

b. The apologies repeated the allegation that the claimant “dragged a seven
year old boy across his classroom”, although this was part of the
defamatory meaning for which the defendants had offered to make
amends. It is not supported by the TRA decision. It is also not something
relied upon within the Burstein particulars, no doubt because this would
be at attempt to prove truth by the backdoor.

c. The defendants have not corrected and apologised for the allegation that
the boy “had become so unsettled that he stopped wanting to go to school”.
This was part of the meaning included within in the offer of amends

d. The defendants had been told that the claimant would rather not have
anything published.

Clearly, the defendants should not be expected to publish something that is
misleading. Whilst the TRA decided that the incident did not cross the threshold of
seriousness to justify a regulatory finding of unacceptable professional conduct, the
TRA did make factual findings and certainly did not say that what happened was
appropriate. | can see that it might be felt necessary to refer in some way to the
background to avoid giving a misleading impression, but this needs to be done in a
way that is consistent with the purpose of the correction and apology, which is to
mitigate harm. It is relevant here that in December, the first defendant published
wording that managed to correct matters without misleading its audience or referring
to the detail of the story. Given this, it is difficult to see why this has been such an
issue.

The claimant says that the closest comparable case is Barron v Collins where the
judge made a “generous” “residual discount” of 10% in a case where the offer had
been made late and no steps taken to implement it. That is not the position here. It
needs to be remembered that the apology is not the only mitigating feature likely to be
derived from the use of the offer of amends procedure. The claimant has had the
benefit from the outset of knowing that the defendants are prepared to pay proper



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another

Approved Judgment

79.

Costs

80.

81.

82.

compensation and costs, and to subject these to judicial determination if they are not
agreed. The claimant has also known from the outset that the defendants were not
seeking to defend what was published as being true. Taking this into account, | am
going to apply a discount of approximately 20%, bringing damages to £49,000. This
stage two discount would have been higher if the first defendant’s December
apologies had not already been taken into account at stage one.

| have set out the calculation of damages in a linear format, step by step, which is also
the approach taken by the parties in submissions. | am conscious that this could lead
to a distortion in the proper amount that should be awarded. The award of libel
damages is not a scientific exercise, and so it is important that | step back and check
that the sum | propose to award is proportionate and appropriate, taking into account
the evidence and the respective Article 8 and Article 10 rights of the parties. | am
satisfied that it is, and that it is also consistent with the wider comparative framework
identified.

| am told by Mr Dean that this is a case in which the conditional fee agreement was
entered into before the change in the recoverability of success fees within defamation
proceedings. He has explained that the current position on the authorities is that the
10% uplift in damages introduced by Simmons v Castle [2012] EWCA Civ 1039 is
provided “in lieu of the opportunity to recover a success fee”. It was said that if a
party has a CFA which is of a type which allows them to claim a success fee then they
are not entitled to the additional 10 per cent on the damages (the penny). (see Gulati v
MGN [2016] FSR 12 at [163] — [166]).

The defendants have indicated that at any costs assessment they will be arguing that a
success fee should not be recoverable in this case because it would be contrary to
Article 10. The claimant’s concern is that if this argument is accepted by a costs
judge, and the 10% damages uplift has not been applied, then that would unfairly
deprive the claimant of compensation.

I am not asked to reach any decision on this point. It does, however, seem to be
answered by Gulati: in this case, the claimant has the opportunity to recover a success
fee, and so it appears to follow that they are not entitled to a 10% uplift. The
claimant’s costs must be assessed in the usual way, and the costs judge will take a
decision on whether to allow the success fee to be recovered, or not. If he or she
decides not, I have not been shown any authority to suggest that this would entitle the
claimant to an uplift.

APPENDIX

Mirror Online Article: 15 December 2018

Teacher grabs boy, 7, by scruff of neck while dad watched because he had muddy feet

Martin Gilham lost his temper because little Robbie Rayner and other pupils had come into
class with mud on their shoes



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another
Approved Judgment

By John Siddle 23:11, 15 Dec 2018
[Picture captioned “Robbie with father Rob”’]

A teacher grabbed a seven-year-old boy by the scruff of his neck — unaware that the lad’s dad
was standing at the classroom door.

Martin Gilham lost his temper because little Robbie Rayner and other pupils had come into
class with mud on their shoes.

So he dragged tearful Robbie out — and frogmarched him straight into the arms of his dad.
Gilham apologised but was sacked and found guilty of using “excessive and unnecessary
force” at a tribunal.

Dad Rob Rayner, 38, said: “I had just dropped Robbie off at the classroom and there were
other kids who had gone in with muddy shoes.

“Robbie didn’t have the tiniest bit of dirt on his shoes but Gilham went straight for him,
despite him being the smallest kid in his class. He yelled something like, ‘I will not have
muddy feet in my classroom’.

“He grabbed Robbie by the scruff of his neck and dragged him about five metres to the door.
Robbie’s clothes were up behind his ears. He was crying his eyes out. He jumped straight into
my arms.” [Picture of school]

Mr Gilham was said to have gone “as white as a sheet” when he realised that Rob had
witnessed the whole incident at Northdown Primary in Margate, Kent.

Rod said: “He wasn’t aware that I was still at the door to the classroom.

“He looked shocked, let go and said, ‘That was out of order, I’'m sorry’. I was angry. I had to
control myself.

“If there weren’t other kids around, I’d probably have dragged him out to the car park and
stamped on his head. He had no right to put his hands on my son.” Robbie, now nine, has
moved to Palm Bay Primary after struggling with lessons after the incident in February last
year.

“He was really unsettled and he stopped wanting to be at school,” said Mr Rayner, a retail
worker who is married to Claire, 37, an NHS worker. “Nearly two years on, he’s at a new
school and starting to enjoy education again.”

Mr Gilham was found guilty of unacceptable professional conduct by the Teaching
Regulation Agency in Coventry. His punishment will be announced later.

Mr Rayner, who gave evidence at the hearing, said: “Gilham had a reputation for being strict
and other parents had run-ins with him. He was quite abrupt.”

A school spokesman said: “Following allegations of misconduct relating to a teacher, an
internal investigation was immediately instigated. We take all allegations of wrongdoing very
seriously.”



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another
Approved Judgment

Original Kent Live Article: 18 December 2018

Margate teacher grabbed a boy by the scruff of the neck unaware his dad saw
everything

“He looked shocked, let go and said, ‘That was out of order, I'm sorry’
By John Siddle 07:43, 18 Dec 2018

A teacher who lost his temper because his pupils had traipsed mud into the classroom
grabbed a boy by the scruff of his neck.

Martin Gilham had become angry at Northdown Primary School in Margate, unaware that the
youngster’s father was standing at the classroom door.

The Mirror [hyperlink] reported that he had dragged a tearful Robbie Rayner out and
frogmarched him straight into the arms of his dad who as dropping him off for the day.

Gilham apologised but was sacked and found guilty of using “excessive and unnecessary
force” at a tribunal.

Dad Rob Rayner, 38, said: “I had just dropped Robbie off at the classroom and there were
other kids who had gone in with muddy shoes.

“Robbie didn’t have the tiniest bit of dirt on his shoes but Gilham went straight for him,
despite him being the smallest kid in his class. He yelled something like, ‘I will not have
muddy feet in my classroom’.

“He grabbed Robbie by the scruff of his neck and dragged him about five metres to the door.
Robbie’s clothes were up behind his ears. He was crying his eyes out. He jumped straight into
my arms.”

‘He stopped wanting to be at school’ [picture of school]

Mr Gilham was said to have gone “as white as a sheet” when he realised that Rob had
witnessed the whole incident at Northdown Primary in Margate, Kent.

Rob said: “He wasn’t aware that [ was still at the door to the classroom.

“He looked shocked, let go and said. ‘That was out of order, 'm sorry’. I was angry. I had to
control myself.

“If there weren’t other kids around, I’d probably have dragged him out to the car park and
stamped on his head. He had no right to put his hands on my son.” Robbie, now nine, has
moved to Palm Bay Primary after struggling with lessons after the incident in February last
year.



HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another
Approved Judgment

“He was really unsettled and he stopped wanting to be at school,” said Mr Rayner, a retail
worker who is married to Claire, 37, an NHS worker. “Nearly two years on, he’s at a new
school and starting to enjoy education again.”

Mr Gilham was found guilty of unacceptable professional conduct by the Teaching
Regulation Agency in Coventry.

His punishment will be announced later.

Mr Rayner, who gave evidence at the hearing, said: “Gilham had a reputation for being strict
and other parents had run-ins with him. He was quite abrupt.”

A school spokesman said: “Following allegations of misconduct relating to a teacher, an
internal investigation was immediately instigated.

“We take all allegations of wrongdoing very seriously.”

Updated Kent Live Article: 20 December 2018

Margate teacher grabbed a boy by the scruff of the neck unaware his dad saw
everything

“He looked shocked, let go and said, ‘That was out of order, I'm sorry’

By John Siddle 07:43, 18 Dec 2018
UPDATED 13:04 20 Dec 2018

A teacher who lost his temper because his pupils had traipsed mud into the classroom
grabbed a boy by the scruff of his neck.

Martin Gilham had become angry at Northdown Primary School in Margate, unaware that the
youngster’s father was standing at the classroom door.

The Mirror reported that he had dragged a tearful Robbie Rayner out and frogmarched him
straight into the arms of his dad who as dropping him off for the day.

Gilham apologised but was sacked and his conduct found to have been misjudged — however

it did not constltute mlsconduct of a serious nature. found-guiltyofusing“exeessive—and




HIS HONOUR JUDGE LEWIS Gilham v MGN Limited & Another
Approved Judgment

‘He stopped wanting to be at school’ {picture of school

Mr Gilham was said to have gone “as white as a sheet” when he realised that Rob had
witnessed the whole incident at Northdown Primary in Margate, Kent.

Rob said: “He wasn’t aware that [ was still at the door to the classroom.

“He looked shocked, let go and said. ‘That was out of order, 'm sorry’. I was angry. I had to
control myself.

“If there weren’t other kids around, I’d probably have dragged him out to the car park and
stamped on his head. He had no right to put his hands on my son.”

Robbie, now nine, has moved to Palm Bay Primary after struggling with lessons after the
incident in February last year.

“He was really unsettled and he stopped wanting to be at school,” said Mr Rayner, a retail
worker who is married to Claire, 37, an NHS worker. “Nearly two years on, he’s at a new
school and starting to enjoy education again.”

Mr Gilham was found guilty of unacceptable professional conduct by the Teaching
Regulation Agency in Coventry.

His punishment will be announced at a later date but sanctions could include a ban from all
classrooms.

13 b b b 2



