IN THE HIGH COURT OF JUSTICE Claim No: QB-2019-004059
QUEEN’S BENCH DIVISION
MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST

BETWEEN:

DR ELEANOR LOUISE HANSON

Claimant

-and-

ASSOCIATED NEWSPAPERS LTD
Defendant

STATEMENT IN OPEN COURT

Solicitor for the Claimant:

1. My Lord, | appear for the Claimant, Dr Elly Hanson.

2. Dr Hanson is an independent clinical psychologist and therapist who acts as a consultant to
UK law enforcement agencies, including the National Crime Agency. She is an active
researcher, writer and speaker. Her principal research interests include the causes,
dynamics and impact of, and recovery from, trauma such as domestic violence or sexual
abuse. She holds a first class undergraduate degree from Oxford University in Experimental

Psychology, as well as a doctorate in Clinical Psychology.

3. The background to these proceedings for libel is Dr Hanson’s involvement in Operations
Midland and Conifer. These police operations investigated allegations of historic child sexual
abuse which were made by Carl Beech against a number of public figures (in Operation
Midland) and by him and others against the late Sir Edward Heath (in Operation Conifer).
The allegations made by Beech were later found to be false, and on 22 July 2019, he was
convicted of twelve counts of perverting the course of justice and one count of fraud at

Newcastle Crown Court. On 26 July 2019 he was sentenced to 18 years in prison.



4. On 28 July 2019, the Mail on Sunday published an opinion article under the byline of
criminologist Dr Richard Hoskins entitled “Expert who told police Carl Beech’s evidence was
ludicrous’ blames psychotherapists for the foul abuse ‘memories’ they helped create” (“the
Article”). The Article was illustrated, amongst other images and graphics, by a large
photograph of Dr Hanson which bore the caption “Carl Beech’s claims were given credibility
by psychotherapist... Dr Elly Hanson.” The Article appeared in near identical form on
MailOnline; indeed it continued to appear there until it was taken down at the end of January

2021. Dr Hanson was not approached prior to publication of the Article.

5. The Article made various allegations about Dr Hanson, which were false. In the light of their
prominent publication to the Mail on Sunday and MailOnline’s very substantial readership,
under such a sensational headline, Dr Hanson immediately made a legal complaint through
her solicitors, within days of publication, requiring that the Article be removed from
MailOnline and seeking the publication of a correction and apology. Following the publisher’s

refusal to comply with those requests, Dr Hanson issued proceedings for libel.

6. In the light of a number of factual claims which were set out in the Article, the Defendant
sought to defend the defamatory imputation that Dr Hanson “had demonstrated a lack of
professional judgment” and herself given “credibility and legitimacy” to Beech’'s abuse
allegations, thereby “shar[ing] some of the responsibility for ruining the reputations” of those
accused by Beech and “wasting millions of pounds of faxpayers’ money on police
investigations”. This was on the basis that these allegations were an honest opinion, and that
they were true. In fact, the factual claims which formed the basis of the defamatory

allegations were false:

a. Dr Hanson had not “supported” Vicki Paterson, one of Beech’s counsellors, who was
treating him at the time he started making public allegations of historical abuse. The
extent of Dr Hanson’s involvement with Ms Paterson was limited to providing a note
for the police on whether Ms Paterson could make an accurate judgment on Beech’s
credibility as his therapist, and holding (at Ms Paterson’s request) a single session
with her to provide some reflective listening, designed to help her deal with the

emotions caused by the shocking disclosures Beech had made.

b. Dr Hanson did not subscribe to the idea that Beech must be believed simply because
he alleged abuse. In stark contrast to a position of blind belief, Dr Hanson has always
believed in the principle of taking allegations seriously at the outset and in the merits

of thorough investigation.



c. Dr Hanson had not befriended Beech, nor had she organised the Wall of Silence
childhood sexual abuse survivors event with him, or “shared a platform” with him at
that event. Dr Hanson’s involvement with Beech was limited to two instances. The first
was in the context of Operation Midland, when she advised upon and implemented a
strategy of making first contact with ‘Fred’, a potential second witness (who later
turned out to be an alias operated by Beech), via email. This email was drafted and
sent by Dr Hanson, having been approved by the police. The second instance of
contact with Beech was when Dr Hanson attended the Wall of Silence event. Contrary
to what the Article alleged, Dr Hanson had not organised the event, did not know
Beech would be attending when she accepted an invitation to speak, and, Dr Hanson
believes, learned that fact either shortly before or on the day. She met Beech at the
event, speaking briefly with him in person for the first (and only) time that day for a
couple of minutes. Dr Hanson had no further contact with Beech, that day or at any
time thereafter. After meeting him briefly, Dr Hanson gave a talk about how to break
the silence surrounding child sexual abuse issues, and the exhibition formally opened
for viewing. Mr Beech did not share a platform with Dr Hanson but spoke later that
day, at the end of the event, from behind a screen and using a pseudonym so that he
could not be identified.

d. Given the false nature of these claims, there was in fact no basis for stating that Dr
Hanson had demonstrated a lack of professional judgment. Nor did she give
unjustified credibility and legitimacy to Beech’'s claims, and she shared no
responsibility whatsoever for ruining the reputations of blameless public figures who
were investigated in the context of Operation Midland or for “wasting millions of

pounds of taxpayers’ money on police investigations”, as stated in the Article.

7. Finally, Dr Hanson did not in fact express a prejudicial view about Sir Edward Heath prior to
joining the Operation Conifer Scrutiny Panel, as the Article also alleged. As such, Dr Hanson
did not prejudge his guilt, nor did she demonstrate a lack of impartiality and professional

judgment.

8. The publication of these extremely serious, false and defamatory allegations over such a
prolonged period of time caused enormous distress to Dr Hanson, as well as very
considerable professional embarrassment. This included, for example, in one distressing
instance Dr Hanson having to defend herself to a group of people who had experienced child
abuse, and who understood from the Article that she had acted unprofessionally and

befriended Mr Beech, someone who had damaged perceptions of child abuse complainants.



9. Soon before trial, the Defendant made a settlement offer which Dr Hanson accepted. In
recognition of the falsity of the allegations made against Dr Hanson, the Defendant published
a full and prominent apology in the Mail on Sunday and on MailOnline on 31 January 2021. It
also agreed to pay Dr Hanson £65,000 by way of damages for libel, as well as her legal

costs and it removed the online version of the Article.

10. My Lord, it only remains for me to ask for leave that the record be withdrawn.

Carter-Ruck

Solicitors for Dr Elly Hanson

Dated: 3 March 2021



