
Carter-Ruck Solicitors 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
  
 

 

 
 

PCR1-4101107.1 

 

 
 

 
Date: 29 April 2021 

 

 

  
The publisher of the Times has today apologised in the High Court to Al-Khair 
Foundation, its Founder Imam Qasim and its Trustees over false allegations they 
published about them in 2020. The Times has also published a full apology 
(see here) and paid £50,000 in libel damages, plus costs. 
  
Al-Khair is a charity based in England with an international aid-delivery footprint 
spanning more than sixty countries. Al-Khair is active in the areas of sanitation, 
sustainability, education, shelter, healthcare and support for vulnerable people, in 
addition to humanitarian and emergency relief. Imam Qasim is the founding trustee 
and the Chairman of Al-Khair and is therefore widely associated with Al-Khair.     
  
The claim arose from articles published on 10 December 2020 in the print edition of 
the Times and on its website, which falsely alleged that Al-Khair had colluded with 
criminal human traffickers who were assisting Somali migrants trying to reach 
Europe from Turkey, thereby putting their lives at risk.  This included an incident 
which led to the deaths of a number of Somalis in the Mediterranean. 
  
While the Articles did not refer to Imam Qasim expressly, given his widely-known 
status as the founding Trustee of Al Khair, and its principal figurehead and public 
face, The Times accepted that the Articles may have been understood by a large, 
but unquantifiable, number of readers to refer to Imam Qasim and to impute to him 
responsibility for the alleged activities which were the subject of the Articles. 
  
In fact, as the Times has now accepted, the allegations were both defamatory and 
wholly untrue.  On the contrary, neither Al-Khair nor Imam Qasim have ever been 
involved in, or provided any support for, the reprehensible and criminal activities 
which were the subject of the Articles, and there is no basis whatsoever for 
suspecting them of having done so. 
  
In recognition of the falsity, and gravity, of the allegations against Al-Khair and Imam 
Qasim, the Times joined in a Statement in Open Court today before Mr Justice 
Johnson, withdrawing the false allegations and expressing a full apology to Al-Khair 
and its Trustees, including Imam Qasim. A full apology has also been published on 
the Times website, on the Times App, and prominently in the print edition of the 
Times. 
  
The Times has also paid £50,000 in libel damages to Al-Khair and Imam Qasim, as 
well as paying their costs. Imam Qasim will be donating his damages to Al-Khair. 
  
Al-Khair and its Trustees (including Imam Qasim) were represented by Adam Tudor 
and Helena Shipman of Carter-Ruck, together with Khalid Sofi of Lee Bolton Monier-
Williams. 
 
For further information, please contact Adam Tudor at adam.tudor@carter-
ruck.com or Helena Shipman at helena.shipman@carter-ruck.com or on + 44 
(0)207 353 5005. 

https://www.thetimes.co.uk/article/corrections-and-clarifications-5phnn0xh2
https://www.carter-ruck.com/lawyers/adam-tudor/
https://www.carter-ruck.com/lawyers/helena-shipmanr/
mailto:adam.tudor@carter-ruck.com
mailto:adam.tudor@carter-ruck.com
mailto:helena.shipman@carter-ruck.com

